Review – Range Rover Sport P510e (2023), met megabatterij!
Zwaargewicht plug-in hybride
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Range Rover Sport vormt binnen het gamma van Land Rover al jaren het stoere alternatief voor de Range Rover. De nieuwste variant legt het accent nog meer op sportievere looks en rijeigenschappen. Nog belangrijker: er is sprake van serieuze elektrificatie. De plug-in hybride Range Rover Sport P510e vormt de voorlopige topversie en die variant blijkt op meerdere fronten een zwaargewicht plug-in hybride.
Overstappen op elektrisch
Bij plug-in hybrides ontstaat toch altijd een dubbel gevoel. In het bijzonder in Europa, waar in de wetboeken al keiharde regels over de toekomst van de auto zijn vastgelegd. Autofabrikanten moeten overstappen op volledig elektrisch. Een plug-in hybride als de Range Rover Sport P510e voelt dan toch aan als een tussenoplossing. In deze Range Rover Sport review gaan we daar dieper op in.
Elektrische Range Rover
Tata, het moederbedrijf van Jaguar Land Rover, verwacht dat 60 procent van alle verkochte Land Rover-modellen in 2030 een volledig elektrische aandrijflijn heeft. De resterende 40 procent komt neer op deels-elektrische auto’s. Denk hierbij aan PHEV’s. Momenteel zijn plug-in hybrides nog best aantrekkelijk in Nederland. Je betaalt immers bijzonder weinig BPM.
Plug-in hybride: wel opladen
Bovendien dragen plug-in hybrides bij aan het verlagen van de CO2-uitstoot, maar alleen als je de auto netjes aan de lader hangt en zoveel mogelijk kilometers elektrisch rijdt. Doe je dat niet, dan leg je kilometers af met een onnodig zware auto. Of beter gezegd: met technologie die niet wordt aangesproken. Dat is doodzonde. Stel jezelf dus vooral de vraag of een plug-in hybride voor jou zin heeft.
PHEV of niet, je ziet de aandrijflijn op dit moment bij alle autofabrikanten. In het bijzonder bij grote SUV’s. De exemplaren met louter een verbrandingsmotor hebben een vrij hoge CO2-uitstoot en dat maakt ze onnodig duur in Nederland. Een plug-in hybride heeft op papier een gunstige uitstoot. Het zal je dan ook niet verbazen dat de instapversie van de nieuwe Range Rover Sport een plug-in hybride is.
Prijzen nieuwe Range Rover Sport
De nieuwe Range Rover Sport is er vanaf 104.549 euro, de grotere en nog luxere Range Rover kost minimaal 142.952 euro. De prijs van 104.549 euro geldt voor de 440 pk sterke plug-in hybride (P440e). Wil je die variant een beetje op smaak brengen, dat wil zeggen opteren voor de HSE-variant, dan moet je al denken aan een kleine 124.000 euro.
De 510 pk sterke plug-in hybride waarin wij rijden wordt enkel als Autobiography of First Edition geleverd. Die versies kosten achtereenvolgens 143.516 en 147.404 euro. Wil je de duurste Range Rover Sport? Kies dan voor de P530 met romige V8. Die is er vanaf 200.258 euro. De Range Rover Sport D300 kost minimaal 136.144 euro, jawel dieselen kan ook nog. In 2024 wordt de line-up uitgebreid met een volledig elektrische Range Rover Sport.
Range Rover Sport P510e, met zes-in-lijn benzinemotor
Zowel de P440e als P510e beschikken over een 3,0-liter zes-in-lijn benzinemotor. Het systeemvermogen komt bij de P510e uit op 510 pk met maar liefst 700 Nm aan systeemkoppel. Dat koppel is al voorhanden tussen 1.500 en 5.000 toeren per minuut waardoor je gevoelsmatig snel weg bent bij elk stoplicht. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 5,4 seconden, niet slecht voor een auto met een gewicht van – niet schrikken – 2.735 kilogram. De topsnelheid komt uit op 242 km/u. Het zijn vooral de tussensprints die indruk maken. Stiekem klinkt de zes-in-lijn ook erg lekker. Zijdezacht, verfijnd en toch ook beresterk, heerlijk!
Range Rover Sport P510e – Zwaargewicht plug-in hybride – REVIEW – AutoRAI TV
Megabatterij!
Land Rover noemt een elektrische actieradius van 113 kilometer (WLTP). Dat is een riante EV-range. Het is mogelijk dankzij een 38,2 kWh lithium-ion accupakket. Ter beeldvorming: dat is groter dan de batterij van een Mazda MX-30 of MINI Cooper SE Electric. Dankzij de op papier flinke elektrische range noteert de Range Rover Sport P510e een CO2-emissie van 18 tot 20 gram per kilometer. In Nederland pakt dat gunstig uit met betrekking tot de BPM. Het BPM-bedrag voor de 510 pk sterke PHEV bedraagt slechts 456 euro. Het gemiddelde maandtarief van de energierekening is nog hoger. Het BPM-bedrag voor de variant met V8-motor komt uit op 53.149 euro. Dat is 52.693 euro verschil!
Actieradius in de praktijk
In de praktijk moet je voor de Range Rover Sport P510e rekenen op ongeveer 90 kilometer EV-range. Dit is uiteraard afhankelijk van diverse factoren, zoals buitentemperatuur, rijstijl en het gebied waarin je rijdt. In de stad win je door stop-startverkeer veel meer energie terug tijdens afremmen en uitrollen. Op hogere snelheid vliegen de elektrische kilometers uit het accupakket.
Snelladen is mogelijk
Gezien de omvang van het accupakket heeft Land Rover gelukkig gedacht aan een snellaadmogelijkheid. Het accupakket is binnen een uur tot 80 procent op te laden met 50 kW gelijkstroom. Via een 11 kW-laadpaal moet je meer geduld hebben. Reken op ongeveer 7 uur om de batterij volledig op te laden. Ook dat is best acceptabel. Het gemiddelde testverbruik kwam overigens uit op 1 op 10. En jawel, dan hebben we zoveel mogelijk elektrisch gereden. Feit blijft dat je gewoon met enorm veel gewicht onderweg bent.
Van alle gemakken voorzien
Laten we ook niet vergeten: de Range Rover Sport zit ook vol met aangename luxe om de reis te veraangenamen. Alle denkbare comfortvoorzieningen zijn aanwezig, van stoelverwarming en -koeling, stuurwielverwarming en zelfs massagefuncties in de stoelen. Aan een koelkastje, een draadloze inductielader voor smartphone en twee riante bekerhouders waar zelfs wijnflessen in passen is ook gedacht. Dan hebben we nog niet eens het materiaalgebruik genoemd: alcantara, aluminium, leder, het ziet er allemaal gelikt uit. Uitgebreid personaliseren is mogelijk. De Range Rover Sport is voetballersproof, maar ook geschikt voor het ‘oude deld’ dat wellicht eerder warm wordt van een groene exterieurkleur in combinatie met bruin leder. Jij bepaalt en betaalt.
Range Rover Sport opnieuw wat groter
De nieuwe Range Rover Sport is langer, breder en hoger dan zijn voorganger. Vooral de lengte is stevig toegenomen: zeven centimeter. De nu 4,95 meter lange SUV is echter niet meer leverbaar als zevenzitter, maar alleen met vijf zitplaatsen. De wielbasis van bijna drie meter biedt ruimte voor volop zitruimte achterin alsook een degelijke bagageruimte. Aan opbergruimte voor de laadkabel is helaas niet gedacht, die ligt dus los in een opbergtas achterin.
Gaan met die Sport!
Deze Land Rover heeft verder een zogeheten Cabin Air Purification Pro-systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat de luchtkwaliteit in het interieur altijd optimaal is. Opteer zeker voor het Meridian Signature Sound audiosysteem met tot wel 29 speakers, waaronder vier in de hoofdsteunen. Active Noise Cancellation elimineert nare geluiden van buitenaf waardoor het in de auto aangenaam stil is. Zelfs zo stil dat je volledig tot rust komt. Muziekje aan, stoelverwarming en -massage ingeschakeld en gaan met die Sport!
Pivi Pro
Het infotainmentsysteem is het inmiddels welbekende Pivi Pro-systeem met in dit geval een 13,1-inch licht gebogen touchscreen. De graphics zijn van hoge kwaliteit en alles reageert ook lekker snel. Updates van het systeem vinden plaats door middel van Software Over The Air (SOTA), naar de dealer voor updates hoeft dus niet meer. De spraakbediening werkt ook goed en heel natuurlijk. Bovendien heeft Land Rover een manier gevonden om gewenste functies snel op het display te toveren, alhoewel de rijhulpsystemen wel verstopt zijn onder submenu’s.
Overenthousiaste rijstrookassistent
De rijstrookassistent ging in ons geval vrij snel uit in verband met ‘overenthousiasme’. Na uitschakelen van dit systeem viel bovendien de kunstmatige zwaarte in het stuurwiel weg waardoor de Range Rover Sport veel meer stuurgevoel bood. Adaptieve cruise control heeft de SUV ook, maar dat adaptieve deel is vrij eenvoudig uit te schakelen met wat knoppen op het stuurwiel. Gun jezelf vooral even wat tijd om alle functies in de Range Rover Sport te leren kennen, want er zit zoveel op en aan.
Luchtvering is standaard op Range Rover Sport
Wat de SUV ook heeft is Dynamic Air Suspension. Dit luchtveringsysteem is zelfs standaard. Dit slimme systeem verbetert de werking van het onderstel door de druk binnen de luchtkamers aan te passen. De technologie evalueert zelfs het wegdek voor de auto met behulp van eHorizon-navigatiedata, om de luchtvering zo preventief voor te bereiden op bochten. Bij uitstappen verlaagt de luchtvering de auto iets om het uitstappen eenvoudiger te makken, want je zit natuurlijk best hoog.
Conclusie Range Rover Sport review
Tijd om deze Range Rover Sport review af te sluiten. De Range Rover Sport P510e van Land Rover is een heerlijke reisauto. Het samenspel tussen elektro- en benzinepower verloopt heel soepel en het onderstel heeft een fijne balans tussen dynamiek en comfort. Hij rijdt zelfs beter dan de grotere Range Rover. Bovendien heb je voor een plug-in hybride een serieuze grote actieradius. Het is zonder twijfel een van de PHEV-zwaargewichten op de markt, maar met zwaargewicht doelen we ook op het voertuiggewicht.
Met vijf personen plus bagage ben je met gemak met meer dan 3.000 kilogram onderweg. Aangezien de PHEV toch voelt als een ‘tussenoplossing’ voor de toekomst – ongeacht die heerlijk zachte zes-in-lijn benzinemotor – is het wellicht beter om even te wachten op 2024. Dan staat er een volledig elektrische Range Rover Sport op stapel met een aandrijflijn die naar alle waarschijnlijk nog beter past bij het karakter van de Range Rover Sport. Kun je toch niet wachten, dan heb je aan de P440e of P510e zonder twijfel een heerlijke auto waar je geen spijt van zal hebben, zolang je hem maar wel netjes oplaadt.
Nog niet genoeg gekregen van deze Range Rover Sport review? Check dan onderstaande foto’s en kijk ook zeker onze video.