Review – Range Rover Evoque P300e (2023) – BPM-knaller met 309 pk
Meer vermogen, voor minder geld
De Range Rover Evoque is een regelrecht succes. Sinds zijn komst in 2011 zijn er wereldwijd ruim 900.000 exemplaren verkocht. De plug-in hybride versie is in Nederland – dankzij zijn lage CO2-uitstoot – belastingtechnisch helemaal op zijn plek. Maar hoe rijdt hij?
Range Rover Evoque
De Evoque is de kleinste Range Rover die je kunt krijgen. Of beter gezegd: de minst grote. Klein kun je hem niet noemen. Hij is tegenwoordig als plug-in hybride leverbaar en dat is meteen dé versie die je moet hebben. Het is namelijk de goedkoopste én de krachtigste versie. Een win-winsituatie dus. Hij beschikt over ruim 300 pk en is er vanaf 63.000 euro. Ter vergelijking: voor 6.000 euro meer heb je een kale benzineuitvoering met slechts 160 pk. Meer geld voor minder vermogen dus. Bovendien kan je met die versie niet deels elektrisch rijden.
Actieradius
Op papier kan de Evoque namelijk 66 kilometer afleggen zonder een druppel benzine te verbruiken. Wij weten 58 kilometer uit het accupakket te peuteren. Een nette score en genoeg voor de meeste dagelijkse ritjes dus. Zoals bij elke PHEV is het belangrijk om zoveel mogelijk te laden. Een thuislader of laadmogelijkheid op het werk is dan ook van essentieel belang.
Snelladen
Onder de achterbank ligt een 15 kWh-accupakket. Thuis of op het werk duurt het zo’n 5 tot 6 uur om hem vol te laden. Snelladen is ook mogelijk, wat vrij uniek is voor een PHEV. Hij kan tot 32 kW laadkracht aan, waardoor het ongeveer 30 minuten duurt om het accupakket van 0 tot 80 procent te laden.
PHEV-aandrijflijn
De P300e plug-in hybride heeft dankzij een 200 pk sterke 1,5-liter driecilinder en 109 pk sterke elektromotor een gecombineerd systeemvermogen van 309 pk. Het koppel komt uit op 540 Nm en een 0 tot 100 km/u sprint gaat in slechts 6,6 seconden. Helemaal niet saai dus, zo’n plug-in hybride.
Voldoende vermogen
Op elektrokracht beschikt de Evoque over ‘slechts’ 109 pk. Dankzij het direct verkrijgbare koppel van de elektromotor komt hij in de EV-stand toch goed met het verkeer mee. Voor een snelle tussensprint moet je het gaspedaal extra diep intrappen, dan schakelt de benzinemotor direct bij. Dit alles gaat soepel en zonder merkbare schokken of gebonk. Ondanks zijn stevige gewicht – bijna 2.200 kilogram – is de Range Rover Evoque verrassend comfortabel. Het onderstel vangt kuilen en hobbels in het asfalt netjes op. Alleen bij hoge drempels merk je dat hij wat harder geveerd is, om het extra gewicht van het accupakket op te vangen.
Velar lookalike
De tweede generatie Evoque is sinds 2018 op de markt en lijkt meer dan ooit op een dubbleganger van een Ranger Rover Velar. Net als zijn grote broer heeft hij ook handgrepen die glad zijn weggewerkt in de portieren en raamstijlen die naadloos overgaan in de carrosserie. Ook de achterlichten lijken zo van de deftige Range Rover Velar geplukt. De verlichting is tevens aan weerszijden verbonden met een zwarte balk, waarmee Land Rover de illusie creëert dat het om een geheel gaat.
Digitale achteruitkijkspiegel
De hippe coupé-look is mede verantwoordelijk voor het succes van de Evoque, maar ook voor minimaal zicht in de binnenspiegel. Er is een slimme oplossing verzonnen: er zit een camera op het dak die verbonden is met de binnenspiegel. Door het overhalen van een schakelaar verandert de spiegel in een videoscherm. Zo heb je altijd perfect zicht naar achteren, ook als je passagiers of bagage achter je hebt.
Range Rover Evoque 4×4
Niet iedere Evoque-eigenaar zal het asfalt verlaten en dat is eigenlijk jammer. In tegenstelling tot veel concurrenten heeft de Evoque namelijk vierwielaandrijving en kun je kiezen uit verschillende rijmodi. De elegante 4×4 kan zelfs door 60 centimeter diep water rijden. Met de Wade Sensing-optie meet een ultrasoonsensor hoe diep het water is.
Luxepaard
Het interieur van de P300e is zoals je mag verwachten in een Range Rover: zeer stijlvol. Het ziet er luxe en elegant uit, maar niet ouderwets. De Evoque lijkt wat dat betreft ook aan de binnenkant veel op de Velar. Weg zijn (bijna) alle knoppen. In de middenconsole zitten twee schermen boven elkaar: het Touch Pro Duo-systeem. Het infotainmentscherm reageert snel en biedt uiteraard ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto. In de video hieronder vertellen we je meer over onze ervaring met de Evoque met stekker.