Review – Porsche Taycan Turbo S (2024), qua rijden is deze EV echt subliem
Deze EV heeft bijna 1.000 pk!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Porsche Taycan was in beginsel al een verdraaid lekkere elektrische auto. Na de nodige updates zijn er alleen maar meer redenen ontstaan om voor deze auto te kiezen. We stappen in de Porsche Taycan Turbo S en leggen uit waarom deze EV qua rijden echt subliem is.
Succesnummer, die Porsche Taycan
Eerst even wat achtergrond. Wist je dat Porsche sinds 2019 al bijna 150.000 exemplaren van de Taycan heeft geproduceerd? Het is een van de bestverkopende modellen binnen de line-up van Porsche. Alle carrosserievarianten van de Taycan zijn nu vernieuwd. Dat gaat dus om de Taycan sedan, de extra stoere Taycan Cross Turismo en Taycan Sport Turismo.
Porsche Taycan is nog sneller
Wat is er allemaal nieuw? De focus lag vooral op het implementeren van nieuwe technologie. Alle vernieuwde modellen sprinten nog sneller dan voorheen. De Porsche Taycan en Taycan Turbo S sedans halen nu 100 km/u nu in respectievelijk 4,8 en 2,4 seconden, een winst van 0,6 en 0,4 seconde. Er is ook sprake van extra motorvermogen. De reguliere Taycan levert nu 60 kW (81 pk) meer dan voorheen, terwijl we in de Taycan Turbo S met Launch Control zelfs spreken over 140 kW (190 pk) extra power. Met Launch Control levert deze Taycan Turbo S nu 700 kW (952 pk).
Sneller opladen
Ook fijn: de laadtijden zijn afgenomen. Bij 800 volt snellaadstations is het nu mogelijk om met maximaal 320 kW te laden, 50 kW meer dan voorheen. Ook de duur waarin de nieuwe performance-batterij snel kan worden opgeladen, is vergroot. Dit betekent dat laadvermogens van meer dan 300 kW tot vijf minuten kunnen worden aangehouden. Oké, noem maar wat cijfers. In de eerste generatie Taycan duurde het opladen van 10 tot 80 procent van de batterijcapaciteit 37 minuten bij 15 graden Celsius. Onder dezelfde omstandigheden kost dat bij de nieuwe Taycan nu maar 18 minuten, ondanks de grotere batterijcapaciteit. De Performance-accu Plus heeft nu een bruto capaciteit van 105 kWh in plaats van 93 kWh. Goed bezig Porsche! Is er nog meer nieuws? Zekers! De maximale recuperatiecapaciteit bij het afremmen vanaf hoge snelheden is met meer dan 30 procent toegenomen, van 290 naar maximaal 400 kW.
Perfecte meedenkende wielophanging
Wat is er nog meer aangepast? Alle vernieuwde Taycan-modellen beschikken nu standaard over adaptieve luchtvering. Het nieuwe Porsche Active Ride-onderstel is voor de vierwielaangedreven versies als optie leverbaar. Hoe dat systeem werkt, is heel bijzonder. De ophanging houdt de koets van de Taycan onder alle omstandigheden stabiel, zelfs tijdens dynamische rem-, stuur- en acceleratiemanoeuvres of bij het nemen van drempels. Dat merk je! Bij een rustigere rit absorbeert het systeem vrijwel iedere hobbel. De auto wordt bij wijze van spreke opgetild om de drempel te compenseren. Een verbluffend goede feature. Het systeem gaat ook schommel- en rolneigingen tegen. Inzittenden ervaren daardoor minder G-krachten waardoor de kans op misselijkheid afneemt. Wel zo prettig als je met bijna 1.000 pk onderweg bent.
Uitrusting Porsche Taycan
Een Porsche Taycan moet ook vooral luxe bieden. Daaraan geen gebrek. Sfeerverlichting, Park Assist met achteruitrijcamera, verwarmde voorstoelen, Porsche Intelligent Range Manager (PIRM), een warmtepomp met een nieuw koelsysteem, een smartphonehouder voor draadloos opladen, de Drive Mode-schakelaar en Power Steering Plus zijn nu allemaal standaard. Het instrumentenpaneel, centrale display en optioneel passagiersdisplay hebben een verbeterde gebruikersinterface met extra functies.
Extreem fijne zitpositie
Een modusschakelaar op het stuur is nu standaard. Voor Taycan-modellen met het Sport Chronopakket en de Performance-accu Plus is er een speciale push-to-pass-knop op de modusschakelaar. Hiermee is afhankelijk van het model gedurende tien seconden een boost van maximaal 70 kW (95 pk) op te roepen. Over dat stuur gesproken: dat ligt ongelofelijk lekker in de hand. Dat niet alleen: de Porsche Taycan heeft een extreem fijne zitpositie. Je zit heel lekker laag en het stuurwiel kan ook ver naar je toegehaald worden. Daardoor is het rijden in deze EV echt subliem. In combinatie met het onderstel dat met je meedenkt staat er hier een EV om van te watertanden, helemaal in deze kleurstelling Provence, want ons betreft een nieuwe modekleur.
Niet goedkoop
Het stuurgevoel, de fijne stoelen, het snel kunnen laden, de looks, de prestaties, deze auto klopt van A tot Z. Oké, soms werkt het infotainmentsysteem nog wat omslachtig. Maar daar valt aan te wennen. Je moet je deze auto ook kunnen veroorloven. Want goedkoop is hij niet. De vanafprijs van de Porsche Taycan Turbo S bedraagt 218.900 euro, maar deze testauto schopt het zelfs tot 251.000 euro. Je koopt dan wel een sensationele EV, zowel qua looks als prestaties. Het systeemvermogen van 952 pk is natuurlijk gekkenwerk, maar aan de andere kant is het ook bruikbaar vermogen. Porsche weet al die power perfect op de weg te krijgen. We reden zelden in zo’n fijne EV.
Specificaties Porsche Taycan Turbo S 2024
- Vermogen: 570 kW (775 pk)
- Overboostvermogen met Launch Control: 700 kW (952 pk)
- Max. koppel met Launch Control: 1.110 Nm
- Topsnelheid: 260 km/h
- Acceleratie van 0 – 100 km/u met Launch Control: 2,4 s
- Acceleratie van 0 – 160 km/u met Launch Control: 5,2 s
- Acceleratie van 0 – 200 km/u met Launch Control: 7,7 s
- Acceleratie van 80 – 120 km/u met Launch Control: 1,4 s
- Range gecombineerd (WLTP): 558 – 630 km
- Range stad (WLTP): 612 – 691 km
- Bruto batterijcapaciteit: 105,0 kWh
- Netto batterijcapaciteit: 97,0 kWh
- Maximaal laadvermogen met gelijkstroom (DC): 320 kW
- Oplaadtijd voor gelijkstroom (AC) met 9,5 kW (0 tot 100%): 12,00 h
- Oplaadtijd voor gelijkstroom (AC) met 11 kW (0 tot 100%): 11,0 h
- Oplaadtijd voor gelijkstroom (AC) met 19,2 kW (0 tot 100%): 7,0 h
- Oplaadtijd voor gelijkstroom (AC) met 22 kW (0 tot 100%): 6,0 h
- Oplaadtijd voor gelijkstroom (DC) met 120 kW (10 tot 80%): 46 min
- Oplaadtijd voor gelijkstroom (DC) met 150 kW (10 tot 80%): 33 min
- Oplaadtijd voor gelijkstroom (DC) met maximaal laadvermogen (10 tot 80%): 18 min
- Oplaadbereik (WLTP) in 10min met 150kW: 124 km
- Oplaadbereik (WLTP) in 10 min. met maximaal oplaadvermogen: 293 km
- Lengte: 4.962 mm
- Breedte: 1.966 mm
- Breedte (zonder spiegels in te klappen): 2.144 mm
- Hoogte: 1.378 mm
- Wielbasis: 2.900 mm
- Draaicirkel: 11,2 m
- Onbeladen gewicht (DIN): 2.295 kg
- Onbeladen gewicht (EU): 2.370 kg
- Toelaatbaar totaalgewicht: 2.870 kg
- Maximaal laadvermogen: 575 kg
- Maximaal toegestane dakbelasting met Porsche daktransportsysteem: 75 kg
- Volume bagageruimte, voor: 84 l
- Volume bagageruimte, achter: 366 l