Review – Opel Mokka 1.2 Turbo – Op benzine net zo leuk?
Rijdt-ie net zo leuk als hij eruit ziet?
De designafdeling van Opel is lekker bezig de laatste tijd. De nieuwe Opel Astra ziet er zeer vlot en sportief uit, maar de Duitsers hebben nog een hippe jongen in huis: de Mokka. Rijdt-ie net zo leuk als hij eruit ziet? In deze review zoeken we het uit.
Opel Mokka en Opel Crossland
B-segment SUV’s zijn razend populair. Bijna ieder volumemerk heeft wel een compacte SUV in de showroom staan. Opel zelfs twee: de Mokka en de Crossland. Concurreren die dan niet met elkaar? Volgens Opel niet.
De Crossland is een brave en praktische SUV, terwijl de Mokka de stoere jongen is waarmee je indruk op de buren kunt maken. De Crossland is dan ook de meer verstandige keuze als je opzoek bent naar een degelijke familie SUV met veel opbergruimte. De Mokka is net iets minder praktisch, maar je krijgt er wel een hele hoop voor terug.
Design
Er staat namelijk wel wat voor je deur. Hij heeft wel hetzelfde Opel Vizor-front als de Crossland – waarin de koplampen, gesloten grille en het Opel-logo zijn ondergebracht – maar daar houden de vergelijkingen wel op.
Met z’n strakke vleugelvormige achterlichten en lange motorkap kun je het design gerust gewaagd en spraakmakend noemen. De zitpositie is lekker laag en de motorkap juist behoorlijk hoog, waardoor je achter het stuur het gevoel krijgt dat je een muscle car zit…of een Opel Manta!
Lekker geroffel
Het diepe geroffel uit de twee stoere uitlaatpijpen draagt ook bij aan het sportieve gevoel. Geroffel, zeg je? Jazeker, de Mokka is niet alleen als volledig elektrische Mokka-e leverbaar, maar ook met benzine- en dieselmotoren.
De auto staat namelijk op het CMP-platform, dat geschikt is voor meerdere soorten aandrijflijnen. Dat is prettig voor de klant, want niet iedereen kan uit de voeten met de actieradius van 324 kilometer (WLTP) van de Mokka-e. Bovendien heeft niet iedereen een laadpaal voor z’n huis.
Opel Mokka 1.2 Turbo
In het vooronder van onze testauto ligt een driecilinder turbobenzinemotor met een inhoud van 1,2 liter en een vermogen van 130 pk. Voldoende om de urban lifestyle crossover in 9,1 seconden naar 100 km/u te jagen.
Schakelen kan zelf met een zesbak, maar een automaat met acht versnellingen is ook leverbaar. Zelfs over de pook van de handbak is nagedacht. Hij ligt lekker sportief in de hand en zelf de bak bedienen voelt dan ook niet als een straf.
Praktisch
Met 350 liter bagageruimte kun je in de Mokka iets minder spulletjes kwijt dan in de Crossland (410 liter). Als je de achterbank plat gooit ontstaat er 1.100 liter en past er met gemak een mountainbike in. Achterin zit je als volwassene best redelijk, maar met lange benen kun je beter voorin plaats nemen, zoals bij vrijwel alle crossovers in dit segment het geval is.
Opel Pure Panel
In het interieur komen we een bekend Opel-element tegen: de Pure Panel. Dit is de nieuwe volledig gedigitaliseerde cockpit van Opel, dat ook in de nieuwe Astra zit en bestaat uit twee schermen. Ze zitten strak tegen elkaar aan, waardoor het haast een geheel lijkt.
De schermen zijn standaard aanwezig en omlijst met hoogglans zwart gelakt kunststof, wat er classy uitziet maar erg gevoelig is voor stof, krasjes en vette vingers. Je kunt dus gerust een poetsdoekje in het dashboardkastje leggen.
Fysieke knoppen
Het infotainmentscherm reageert vlot als je het met je vingers aanraakt, maar een aantal essentiële zaken kun je ook direct via fysieke knoppen bedienen, zoals de audio- en klimaatbediening. Wel zo prettig, want zo ben je tijdens het rijden niet onnodig lang op het scherm bezig. Uiteraard kun je ook gebruikmaken van Apple CarPlay of Android Auto.
Rijhulpsystemen
Net als zijn volledig elektrische broer zit ook de benzine-uitvoering vol met rijhulpsystemen. Denk aan adaptieve cruise control, een rijstrookassistent, verkeersbordenherkenning, Automatic Park Assist en een Blind Spot Alert-systeem.
De systemen zorgen voor een prettige en comfortabele rijervaring en niet- of nauwelijks voor irritatie. De rijstrookassistent is niet overdreven aanwezig en doet alleen z’n werk als het nodig is.
Prijzen Opel Mokka 1.2 Turbo
De Opel Mokka is er vanaf 26.999 euro. In de instapper levert de 1.2 Turbo-motor 100 pk. Voor onze testauto met 130 pk betaal je minimaal 31.299 euro, maar met achttrapsautomaat is hij 300 euro goedkoper. De volledig elektrische Mokka-e begint bij 34.399 euro.
Wil je meer weten over de elektrische variant? Bekijk dan de video: