Review – Mitsubishi Colt (2023) – Na 10 jaar terug!
Dat Mitsubishi serieuze plannen heeft voor de Europese markt blijkt wel uit het feit dat het Japanse merk er in korte tijd drie nieuwe modellen introduceert. In 2024 komt er een nieuwe Outlander Plug-in hybride en onlangs mochten we voor het eerst kennismaken met de gloednieuwe ASX. Nu is het tijd voor de nieuwe Mitsubishi Colt. In de omgeving van Berlijn maken we onze eerste meters met de nieuweling.
Nieuwe Colt
Voor het eerst in tien jaar is er weer een nieuwe Mitsubishi Colt. Hij ziet er totaal anders uit dan zijn voorganger. Mitsubishi heeft slim gebruikgemaakt van zijn lidmaatschap van de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliantie. De Japanners hebben de Renault Clio als basis gebruikt voor de nieuwe Colt. Zo kan het merk in Europa zaken blijven doen, zonder dat het miljoenen – zo niet miljarden – moet investeren in gloednieuwe Europese modellen. Die komen er wel, maar daar moeten we nog even geduld voor hebben.
Slimme aanpassingen
Dat de Colt eigenlijk een aangepaste Clio is, doen ze niet geheimzinnig over bij Mitsubishi. Niets om je voor te schamen, vinden ze. Toyota, Mazda en Suzuki lenen ook regelmatig modellen van elkaar om nieuwe, maar vooral bestaande klanten van een nieuw model te kunnen voorzien. Mitsubishi heeft de Colt wel een aantal subtiele aanpassingen gegeven om een eigen identiteit te creëren.
In de grille zitten bijvoorbeeld een aantal chromen designelementen verwerkt, die onderdeel uitmaken van het zogeheten Mitsubishi Dynamic Shield. Dat designelement kennen we al van andere Mitsubishi-modellen. Ook de dagrijverlichting heeft een eigen design gekregen en uiteraard is het eigen Mitsubishi-logo prominent aanwezig.
Binnenkant
Het interieur van de Colt heeft ook enkele subtiele wijzigingen ondergaan. De binnenkant zal zeer bekend voorkomen voor wie al eens in een recente Renault heeft gereden, maar er zijn toch enkele details die Mitsubishi-specifiek zijn, zoals het logo op het stuurwiel. Achter het stuur zit altijd een digitaal instrumentatrium. Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau is deze 7- of 10-inch. Ook het infotainmentscherm komt in twee maten. Het systeem wat er op draait is gelijk aan die van Renault. Het werkt lekker vlot en het is erg overzichtelijk. Dankzij fysieke draaiknoppen kun je snel de temperatuur instellen, zonder dat je daarvoor op een scherm hoeft te tikken.
Praktisch
De tweede zitrij biedt voldoende ruimte voor twee tot drie kinderen. Volwassenen die niet al te lang zijn zitten er ook goed. Personen met lange benen kunnen beter voorin plaatsnemen. De bagageruimte is groot genoeg voor de dagelijkse boodschappen en ook voor een weekendje weg met het hele gezin biedt het voldoende opbergruimte: 391 liter. Voor een gezinsvakantie naar Zuid-Europa is de hulp van een dakkoffer of aanhangwagen noodzakelijk. Dat laatste is gewoon mogelijk. De auto is namelijk leverbaar met een wegdraaibare trekhaak. Zo’n optie zie je niet vaak in dit segment. Zo rij je niet het hele jaar met een zichtbare trekhaak rond. Het oog wil ook wat…
Aandrijflijnen
Wat betreft de aandrijflijnen biedt Mitsubishi verschillende opties. In tegenstelling tot de Clio is de basisversie van de Colt voorzien van een atmosferische 1,0-liter driecilinder motor met 65 pk. Hetzelfde blok mét turbo zorgt voor een vermogen van 90 pk. Dan is er nog een 145 pk sterke aandrijflijn, die bekend is van andere modellen binnen de alliantie, zoals de Renault Clio Hybrid, Dacia Jogger Hybrid en Nissan Juke Hybrid. Kortom: een hybride aandrijflijn. Deze combineert een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met twee elektromotoren. Eén van de elektromotoren werkt samen met de benzinemotor om de aandrijving te verzorgen, terwijl de andere fungeert als startmotor en generator. Deze configuratie maakt regeneratief remmen mogelijk, waarbij energie wordt teruggewonnen tijdens het afremmen.
Prijzen Mitsubishi Colt 2023
De nieuwe Mitsubishi Colt komt in het najaar van 2023 naar Nederland. De prijslijst begint met de Pure. Deze variant is er vanaf 21.990 euro. Leuk detail: dat maakt hem 1.000 euro goedkoper dan een Clio-instapper. Je krijgt dan wel slechts 65 pk onder de motorkap. Voor 90 pk – en een hoop extra spulletjes aan boord – betaal je minstens 24.990 euro. Voor de Hybrid met 145 pk vraagt het merk minimaal 27.990 euro. In de video hieronder vertellen we je meer over de nieuwe Colt.