Review – Mercedes-Benz EQS (2022) – Een vliegensvlug vliegend tapijt
Het beste wat Mercedes-Benz te bieden heeft
Mercedes-Benz introduceert nu pas zijn eerste elektrische auto die van de grond af is opgebouwd: de EQS. Rijkelijk laat dus, maar ze weten het goed te maken. Met de EQS kun je op papier van Utrecht naar Kopenhagen rijden — een rit van dik negen uur — zonder dat je een lader hoeft te zoeken. Dát doet geen enkele EV na.
Maar dit is toch niet de eerste elektrische Mercedes-Benz?
Nee, dat klopt. De EQA en EQC waren al eerder op de markt, maar dat zijn eigenlijk benzinemodellen — de GLA en GLC — die Mercedes heeft voorzien van een elektrische aandrijflijn. De EQS staat op een geheel nieuw elektrisch platform, waar nog geen ander model gebruik van maakt.
Je kunt dus eigenlijk ook niet zeggen dat de EQS een elektrische S-Klasse is, maar qua ruimte, luxe en comfort komt het daar wel op neer. Hij heeft alles in huis wat de Duitsers op dit moment te bieden hebben. Zo is het bijvoorbeeld de meest gestroomlijnde auto ter wereld, heeft hij de grootste actieradius en zelfs het grootste infotainmentscherm.
Hij is gestroomlijnd, zeg je?
Ja, dat kun je wel zeggen. De EQS is de meest aerodynamische productieauto ter wereld. Hij heeft een Cw-waarde van 0,20. Zijn neus loopt flink af — waardoor hij goed door de lucht snijdt – maar dat maakt inparkeren soms wat lastig. Je hebt namelijk geen idee waar de neuspartij stopt. Uiteraard zitten er overal rondom de auto sensoren – 350 stuks als je ze allemaal bij elkaar optelt – en meerdere camera’s, die dat probleem oplossen.
Kleine draaicirkel
Bovendien heeft de 5,22 lange Mercedes-Benz een draaicirkel van slechts 10,9 meter. Hij heeft namelijk achterasbesturing. De achterwielen kunnen dus meesturen. Dat blijkt bijzonder effectief, want tijdens onze test manoeuvreren we de EQS zonder enige moeite door kleine straatjes en nauwe parkeergarages. Standaard heeft de achterasbesturing een stuuruitslag tot 4,5 graden, maar een stuuruitslag tot 10 graden is ook mogelijk. Deze optie kun je zelfs achteraf activeren, via een over-the-air upgrade. Uiteraard tegen betaling. Lukt het je toch niet om het slagschip te parkeren, dan kun je het de auto ook gewoon zelf laten doen.
Heeft hij echt de grootste actieradius?
Lange tijd was er geen EV die verder kon komen dan de Tesla Model S. Die komt volgens de WLTP-cijfers 652 kilometer ver, maar de EQS gaat daar flink overheen. Dankzij zijn lage Cw-waarde en gigantische accu met een capaciteit van 108 kWh, kun je tot wel 731 kilometer halen op een enkele acculading. Geen enkele EV in Europa komt verder. Wij rijden de topuitvoering — de EQS 580 4MATIC — en die schopt het tot 651 kilometer. De actieradius zakt uiteraard flink in als je een zware rechtervoet hebt, maar dan nog moet je behoorlijk je best doen om de accu leeg te rijden.
Hoe snel kan de Mercedes EQS snelladen?
Bovendien is het mogelijk om de EQS super snel op te laden. Bij de juiste laadpaal kun je tot 200 kW laden. Er zijn auto’s die dit op papier sneller kunnen — denk aan een Porsche Taycan, Hyundai Ioniq 5 of alle nieuwe modellen van Tesla — maar de EQS kan dit tempo lang volhouden tijdens het laden.
Het is fijn als een EV tot 350 kW kan laden, maar als hij het pieklaadvermogen maar vijf minuten kan volhouden en daarna flink terugzakt om de batterij te beschermen, dan staat dat alleen leuk in de brochure. De Mercedes blijft tijdens het laden behoorlijk lang op 200 kW hangen, waardoor hij in een kwartiertje zo’n 300 kilometers in de accu pompt. Kijk, daar heb je wat aan.
En hoe zit het met het grootste infotainmentscherm?
De actieradius maakt indruk, maar het interieurdesign is wellicht het hoogtepunt van de EQS. Het MBUX Hyperscreen trekt alle aandacht naar zich toe. Het is een groot, gebogen display, dat zich bijna uitstrekt van A-stijl tot A-stijl. Het is maar liefst 141 centimeter breed. Het bestaat eigenlijk uit drie schermen, die onder één glasplaat zitten, waardoor ze lijken samen te smelten tot één scherm.
17,7 inch
Het centraal geplaatste scherm is 17,7 inch(!) groot. Dat is 0.7 inch groter dan het scherm waarop we dit stuk tikken. Het werkt als een traditioneel infotainmentscherm — dus je kunt er allerlei functies op bedienen — alleen is hij véél groter dan je gewend bent in een auto. Naast het centrale display zit een 12,3-inch groot digitaal instrumentarium en óók de voorpassagier krijgt een scherm voor z’n neus. Ook op dat scherm kun je een hele hoop functies bedienen, maar je kunt er ook een potje patience op spelen. Het MBUX Hyperscreen is wel een optie – die wij meteen zouden aanvinken – want standaard is de EQS uitgerust met hetzelfde infotainmentsysteem als de S-Klasse.
Rijdt ie lekker?
Reken maar van yes! Dankzij de luchtvering lijkt het alsof je op een vliegend tapijt zit. Een zwaar tapijt, dat wel. De EQS 580 4Matic weegt 2.585 kilogram. Poeh! Stevige jongen dus. Het gewicht zit gelukkig vooral in de vloer, wat voor veel stabiliteit zorgt. Zo kun je nog best een leuk potje sturen, maar het gewicht blijf je altijd voelen.
In een rechte lijn heeft de EQS geen problemen met de kilo’s. De 580 4Matic heeft op de voor- en achteras een elektromotor liggen, die samen goed zijn voor een maximum vermogen van 523 pk. Natuurlijk zorgt een elektromotor voor direct verkrijgbaar koppel en daar is voldoende van aanwezig: 855 Nm! Het resultaat is een 0-100-tijd van 4,3 seconden. Bizar snel, voor een auto met dit gewicht.
EQS AMG 53 4Matic+
Als je dat niet snel genoeg vindt, dan moet je nog even wachten. Er komt namelijk spoedig ook een performance-versie op de markt: de EQS AMG 53 4Matic+. Het is het eerste AMG-model onder de EQ-badge. Deze EQS on steroids beschikt standaard over 658 pk en 950 Nm. Dat lijkt ons voldoende, maar dat is het (kennelijk) niet. Kies je namelijk voor het AMG Dynamic Plus-pakket, dan stijgt het vermogen nog eens naar 761 pk en 1.020 Nm. De AMG EQS zit in slechts 3,4 seconden op de 100 km/u.
Rust en comfort
Het is fijn dat er altijd voldoende vermogen is, maar de EQS zonder AMG-badge nodigt niet uit om te rijden als een hooligan. Sterker nog, de EQS nodigt eigenlijk helemaal niet uit om zelf achter het stuur plaats te nemen. Net als bij een S-Klasse wil je soms gewoon liever lekker achterin kruipen, een tafeltje omhoog klappen en een serietje kijken of wat e-mailtjes wegwerken.
De EQS overtreft de S-Klasse niet qua luxe, maar wel qua comfort. Dat komt door de aandrijflijn. Dankzij de soepele, lineaire acceleratie en boterzachte rit kun je achterin heerlijk wegdommelen of geconcentreerd je werk doen. Bovendien heerst er volledige rust in de EQS, want de aandrijflijn is muisstil.
Wat kost een Mercedes-Benz EQS?
De vanafprijs van de EQS begint bij 91.303 euro. Hiervoor krijg je de EQS 350, met een kleinere accu (90 kWh) en een actieradius van 529 kilometer. De EQS 580 4MATIC is er vanaf 159,910 euro, maar de uitvoering die wij rijden is extra dik aangekleed en daar betaal je dan ook dik voor: 172.921 euro. Voor dat geld kun je ook de 658 pk sterke AMG EQS 53 4MATIC+ krijgen, want die is er vanaf 172.010 euro.