Review – Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV (2024), comeback van rotatiemotor!
Dit is de meest originele auto die je nu kunt kopen
Ja Mazda-liefhebbers, jullie kunnen de kurk ontpoppen van de champagne, want de rotatiemotor van Mazda is terug! Maak kennis met de Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV. Een hele mond vol over misschien wel van de meest originele auto’s die je nu kunt kopen. Waarom? Dat leggen we uit in deze review!
Mazda rotatiemotoren
Uiteraard benoemen we in deze Mazda MX-30 R-EV review de kurk niet voor niets. Je vindt het rijkelijk terug in de Mazda MX-30. Dat niet alleen: Mazda is ook groot geworden met kurk. En met rotatiemotoren natuurlijk. De Mazda Cosmo Sport (Mazda 110S) was de eerste Mazda met rotatiemotor met twee rotoren. Die kwam op 30 mei 1967 op de markt. 45 jaar lang was de aandrijflijn in productie. Bijna 2 miljoen Mazda’s met wankelmotor verkocht, zoals van de RX-7 en RX-8. De Mazda RX-8 ging in juni 2012 uit productie. Leuk detail: de deurconstructie van die RX-8 is ook doorgevoerd op de MX-30.
Filosofie achter Mazda MX-30
Goed, de Mazda MX-30. Je kent hem al met een batterij-elektrische aandrijflijn. Achter de MX-30 schuilt een speciale filosofie van Mazda. Dat verdient wat toelichting. Hoe groter het accupakket, hoe groter de CO2-voetafdruk. “Logisch”, zou Johan Cruijff zeggen. Tijdens de productie van een batterij komt veel CO2 vrij. Voor een accupakket met een actieradius van 500 kilometer komt evenveel CO2 vrij als een dieselauto over een gereden afstand van 80.000 kilometer produceert. Met een batterij van 35,5 kWh is dat 32.000 kilometer. Daardoor ligt het CO2-omslagpunt van de MX-30 met 35,5 kWh accu en ongeveer 200 kilometer range (WLTP) veel lager. Op dit moment ziet Mazda 35,5 kWh als de ideale accucapaciteit voor de MX-30, omdat het model volgens het merk vooral geschikt is voor ‘ritten in de buurt’. Een groot voordeel is dat het accupakket in Japan wordt gemaakt bij Panasonic. Daardoor heeft het merk korte lijntjes met de fabriek en dat scheelt weer CO2. Mazda heeft dus sterk gekeken naar de ecologische voetafdruk van het model, iets waar veel merken nog wat van kunnen leren.
Dit is de MEEST ORIGINELE auto die je NU kunt kopen – Mazda MX-30 R-EV (2024) Review
Range-extender: een rotatiemotor
Tot zover de filosofie. Niet iedereen begrijp het verhaal achter de MX-30 BEV. Voor de mensen die grotere afstanden willen overbruggen, komt Mazda nu met een uitvoering met zogeheten range-extender in de vorm van een rotatiemotor. We praten over de Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, een van de meest originele auto’s die je op dit moment kunt kopen. Waarom origineel? Nou, kijk maar naar de vormgeving. De MX-30 is wat je noemt een unieke crossover, met ook een historisch verantwoorde deurconstructie, want net als de RX-8 heeft het model suicide doors. Klein nadeel: om de achterdeuren te openen, dien je eerst de voordeuren te openen. Groot voordeel: een riante instap om op de achterbank plaats te nemen. Ook wat betreft technologie is de MX-30 R-EV uniek. Want het is de enige (!) plug-in hybride – en zelfs de enige auto op de markt – met een rotatiemotor.
De specificaties van de Mazda MX-30 R-EV
Laten we even wat specificaties benoemen. De Mazda MX-30 R-EV maakt gebruik van een 125 kW (170 pk) en 260 sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. De energie voor de elektromotor is afkomstig uit een 188 kilogram zware 17,8 kWh lithium-ion accupakket, goed voor een WLTP-range van 85 kilometer. De range-extender – een 830 cc grote rotatiemotor – levert een maximaal vermogen van 55 kW (75 pk) bij een constant toerental van 4.500 toeren per minuut. Bij 4.000 toeren per minuut levert de rotatiemotor 116 Nm aan trekkracht. De rotatiemotor springt bij als er extra energie nodig is om de auto aan te drijven.
Snelladen met een plug-in hybride!
Het voordeel van de MX-30 R-EV is dat je gewoon kunt tanken en dus snel weer je weg kunt vervolgen. De brandstoftank heeft een inhoud van 50 liter. De gecombineerde range komt uit op 680 kilometer (WLTP), een groot verschil ten opzichte van de MX-30 EV met 200 kilometer (WLTP) actieradius. Uiteraard kan je de MX-30 R-EV ook uitsluitend elektrisch rijden, maar dan moet je wel het accupakket bijladen. Dat kan met 11 kW via een AC-laadpunt of bij een snellader (DC) met 36 kW. Dat laatste is best bijzonder, want er zijn maar weinig plug-in hybrides die kunnen snelladen. Over opladen gesproken: in de bagageruimte heeft de MX-30 een stopcontact met 1.500 Watt.
Prestaties
De prestaties van de Mazda MX-30 R-EV mogen er zijn. De sprint van 0 naar 100 km/u kost slechts 9,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 140 km/u. In stadsverkeer – waarbij de auto vaak afremt bij stoplichten – is de auto echt in zijn element. Want je wint namelijk continu stroom terug en dat drukt het energieverbruik enorm. Net als de EV mag ook de R-EV geremd niets trekken, iets om rekening mee te houden. Als we dan toch wat zaken benoemen die je in je achterhoofd moet houden: de R-EV is ook wat zwaarder dan de elektrische uitvoering. Het gaat om een gewicht van 1.753 kilogram, versus 1.620 kilogram voor de MX-30 EV.
Hoe bevalt zo’n PHEV met rotatiemotor?
Hoe bevalt deze Mazda met rotatiemotor dan in de praktijk? Het is een comfortabele familie-crossover met fijne rijeigenschappen. De look & feel is dik in orde. Je hebt echt het gevoel dat je met een unieke auto onderweg bent. Zo nu en dan schakelt de rotatiemotor in, om energie te leveren. Je hoort hem aanslaan en voelt een lichte vibratie. Het geluid is typisch voor een rotatiemotor, in niets te vergelijken met een conventionele brandstofmotor. De bediening van alle elementen in het interieur – zoals eerder aangegeven fraai afgewerkt met kurken details – is kinderlijk eenvoudig. Het grote display bovenop het dashboard bedien je met spraaksturing of via de handige draai-selectieknop, centraal op de middentunnel. Verder heeft de MX-30 nog een apart touchscreen voor de klimaatcontrolefuncties. Wat ergonomie betreft heeft Mazda hier zijn zaken goed voor elkaar.
Prijzen Mazda MX-30
Ook belangrijk: de prijzen. Weet dat de prijzen van de elektrische MX-30 – de Mazda MX-30 E-Skyactiv EV 145 zoals het model officieel heet – variëren van 36.490 tot 39.490 euro. Met SEPP-subsidie – een speciale subsidie waarmee particulieren korting krijgen op batterij-elektrische personenauto’s – daalt de vanafprijs van dit model zelfs naar 33.540 euro. Dat is een scherpe prijs. De plug-in hybride komt niet aanmerking voor SEPP. Prijzen van de Mazda MX-30 E-Skyactiv R-EV 170 starten bij 36.990 en lopen op tot 45.590 euro. In dat laatste geval krijg je dan wel de sleutels van de Edition R, voorzien van alle toeters en bellen.
Conclusie Mazda MX-30 R-EV
Hoe moet je deze Mazda MX-30 R-EV dan samenvatten? We kunnen maar een woord bedenken: origineel. Mazda heeft met een frisse blik gekeken naar het concept van een plug-in hybride en gekozen voor een rotatiemotor als range-extender. Geen enkele andere fabrikant hanteert deze aanpak. In de eerste plaats is het voor Mazda-fans al ontzettend leuk dat de rotatiemotor nieuw leven in wordt geblazen. We zijn ook reuze benieuwd voor welke toepassingen Mazda deze technologie nog meer gaat gebruiken. Moet je nu kiezen voor de elektrische of plug-in hybride Mazda MX-30? Dat hangt sterk af van je eigen reispatroon. Werk je in de buurt van je huis en zijn je ritten vooral rondom huis? Dan heb je aan de elektrische versie een prima auto. Wil je ook wat verder weg kunnen rijden, zonder lange laadstops maar waarbij je gewoon even snel kunt tanken? Dan is zo’n MX-30 R-EV het overwegen waard. Een ding is zeker: je rijdt de meest originele auto van de hele straat.