Review – Mazda CX-60 (2022) e-Skyactiv PHEV
De krachtigste Mazda ooit
Daar is hij dan: de eerste plug-in hybride van Mazda. Lekker zuinig, precies zoals Brussel het wil. Maar maak je geen zorgen, een saaie auto is het allerminst. De CX-60 is het krachtigste Mazda-model ooit. Tijd voor een eerste kennismaking.
Powerhouse
De krachtigste Mazda aller tijden, dat moet haast wel een Mazda RX-7 of een andere sportmodel zijn, toch? Een Mazda 3 MPS wellicht? Nee, de CX-60 verslaat beide met gemak. De nieuwe Mazda SUV beschikt over 327 pk en 500 Nm, terwijl de net genoemde sportmodellen het met slechts 260 pk moesten doen. Nu al een leuke auto dus, die CX-60.
Aandrijflijn
De CX-60 is een plug-in hybride en het nieuwe topmodel van de relatief kleine Japanse autobouwer. Laag in de vloer, tussen de voor- en achteras, ligt een 17,8 kWh accu, die zijn stroom stuurt naar een 175 pk en 270 Nm sterke elektromotor. Die werkt samen met een 192 pk en 261 Nm sterke 2.5-liter Skyactiv-G- viercilinder benzinemotor. Het totale systeemvermogen komt uit op 327 pk en 500 Nm. Nog nooit bracht Mazda zo’n krachtige personenauto op de markt.
Snelle jongen
De CX-60 voelt dan ook behoorlijk snel aan. Trap je het gaspedaal diep in, dan zit je binnen 5,8 seconden op de 100 km/u. Pas bij 200 km/u stopt de imposante SUV met versnellen. Het direct verkrijgbare koppel van de elektromotor komt ook goed van pas bij de tussensprintjes. Als de batterij leeg is, blijft de CX-60 een snelle jongen. Als je plots op het gas gaat, reageert de hagelnieuwe achttraps automaat alert en klimt de 2,5-liter benzinemotor soepel in de toeren. In onze video kun je zien hoe dat gaat.
Actieradius Mazda CX-60
Als je de CX-60 ‘s avonds keurig aan de lader hangt, kun je de volgende dag 63 kilometer volledig elektrisch afleggen. Op papier tenminste, in de praktijk moet je aan minimaal 50 kilometer denken. Meer dan voldoende voor de meeste Nederlanders om iedere dag naar het werk, school of de supermarkt te rijden. De elektromotor doet al het werk tot 100 km/u, daarboven springt de benzinemotor automatisch bij. Alsof de auto dus gemaakt is met Nederland in het achterhoofd.
Verbruik CX-60
Volgens Mazda bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik 1,5 l/100 km. Hoe hoog het verbruik in de praktijk ligt, zullen we tijdens een langere testperiode op Hollands asfalt onderzoeken. Zoals altijd bij een PHEV, bepaalt het stekkergedrag van de eigenaar voor grote mate het verbruik. Ben je echt gek op stekkeren, dan kun je een bezoekje aan een tankstation weken of zelfs maanden uitstellen. Maar dan moet je wel écht je best doen én thuis je auto kunnen laden.
Ideale caravantrekker
De trekkracht van een volledig elektrische auto of plug-in hybride is meestal zeer beperkt. Hoe zit dat dan met de geëlektrificeerde Mazda? Nou, dat zit helemaal snor. De PHEV is altijd vierwielaangedreven en mag maar liefst 2.500 kilogram de berg op sleuren. Ideaal, als je regelmatig een caravan of paardentrailer moet trekken, of graag wat extra grip en controle hebt op je wintersportbestemming.
Let wel: hij weegt 1.955 kilo
De CX-60 is in een rechte lijn dus bijzonder rap, maar verwacht nou niet dat hij stuurt als een RX-7. Een dikke benzinemotor én een accupakket in een grote, hoge SUV, dat merk je natuurlijk in de bochten. Al wil hij best een bocht om hoor, maar voor sportief rijden koop je hem natuurlijk niet. Ruimte en comfort, daar draait het om.
Afmetingen en concurrenten
De nieuwe Mazda is in alle opzichten een stukje groter dan de concurrentie. Hij is 4,75 meter lang, 1,9 meter breed en 1,7 meter hoog, bij een wielbasis van 2,87 meter. De Japanners willen met de nieuwe SUV wat klanten wegsnoepen bij Kia en Hyundai, maar richten de pijlen vooral op de Duitse premiumjongens. De CX-60 gaat de strijd aan met de Audi Q5, BMW X3 en de Mercedes GLC.
Zit hij lekker achterin?
Door zijn relatief grote wielbasis is de interieurruimte in de CX-60 prima in orde. Hij is achterin niet de ruimste in zijn klasse, maar je kunt het er prima uithouden. Met een lengte tot 1.85 meter zit het qua hoofd- en beenruimte goed. Drie kinderen op een rij is ook geen enkel probleem. Ze kunnen hun tablet en smartphone opladen via twee usb-c-poorten en er is zelfs een normaal stopcontact aanwezig achterin.
Veel ruimte
De bagageruimte meet 570 liter, wat minimaal 20 meer is dan wat de Duitsers aanbieden. Klap je de achterbank neer, dan zit je op ruim 1.700 liter. Laden en lossen gaat met de CX-60 net iets makkelijker in vergelijking met zijn kleine broer, de CX-5. De breedte van de achterklepopening is namelijk groter. Uiteraard hoef je bij een premium SUV niet zelf de achterklep te openen, een elektrisch bedienbare klep is namelijk leverbaar.
Herkenbaar
Ook op deze SUV hebben de Japanners de Kodo-designtaal toegepast. Je herkent hem dan ook direct als een echte Mazda. Er zijn weinig ‘harde lijnen’ gebruikt, maar toch oogt hij stoer en robuust. Dankzij de bekende Mazda-grille en dagrijverlichting met een L-motief, zie je direct dat er een Mazda achter je rijdt. Leuk detail: de led-dagrijverlichting loopt buiten de koplamp door, dwars door het chroomwerk van de grille.
Interieur
De CX-60 komt in vier smaken: de Prime-line, Exclusive-line, Takumi en Homura. Ongeacht welke uitvoering je kiest, je krijgt altijd standaard een hoop mooie spulletjes, zoals dual-zone airconditioning, een 12,3-inch infotainmentscherm, DAB-radio, Bluetooth, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, een navigatiesysteem en cruisecontrol.
Het interieur straalt klasse uit en zit vol materialen van hoogwaardige kwaliteit. Naast nappaleder kun je zelfs esdoornhout in de deurpanelen en het middenconsole krijgen. Wil je graag Japans textiel, zoals gebruikt wordt voor kimono’s, op het dashboard? Ook geen probleem. Mazda wil of durft zelf niet het woord ‘premium SUV’ in de mond te nemen, maar daar komt het wel op neer. Is het interieur net zo mooi als in een Audi, BMW of Mercedes-Benz? Smaken verschillen, maar als je het ons vraag: jazeker.
Even wennen
Naast het 12,3-inch infotainment scherm krijg je nog twee schermen: een volledig digitaal instrumentarium en een Head-Up Display. Het grote centraal geplaatste scherm is scherp, helder en kleurrijk. De bediening gaat wel net even anders dan wat je gewend bent. Tenzij je een Mazda-rijder bent. Het scherm is namelijk geen touchscreen, maar bedien je via een draaiknop, die in de middenconsole zit. Daar moet je even aan wennen, maar de interface van het scherm is zo simpel, dat je binnen no time alle functies weet te vinden. Bovendien is het veilig, want je zit niet onnodig lang voorover gebukt om de juiste icoontjes op het scherm aan te tikken met je vingers. Als de auto stilstaat kun je Apple Carplay en Android Auto wel met je vingers op het scherm bedienen.
Wat kost de Mazda CX-60?
De Mazda CX-60 E-Skyactiv PHEV is er vanaf 51.690 euro en wordt later dit jaar verwacht bij de Mazda dealer. Benieuwd hoe de Mazda CX-60 stuurt en rijdt? In de video hieronder laten we je het zien.
Op een later moment introduceert Mazda nog drie andere krachtbronnen voor de CX-60: een 3.0-liter e-Skyactiv X-benzinemotor en 3.3-liter Skyactiv-D-dieselmotoren met twee verschillende vermogens. Ook komt er later een CX-80, die ruimte biedt aan zeven personen.