Review – Mazda 3 2.0 e-SkyActiv-X 186 (2022)
Mazda doet alles op zijn eigen manier. Zo vinden de Japanners ‘downsizen’ een vies woord en van turbo’s moeten ze niks hebben – in Europa althans. Nee, in plaats daarvan houden ze de boel lekker atmosferisch. Zo ook in de Mazda 3 2.0 e-SkyActiv-X 186 waarmee AutoRAI.nl op pad ging, al wordt deze motor wel een handje geholpen door hybridetechniek.
Turbo? Nee joh.
Een ongeblazen 2,0-liter viercilinder benzinemotor, waar vinden we die vandaag de dag nog? In ieder geval in deze Mazda 3. In zekere zin zwemt Mazda daarmee in Europa tegen de stroom in, want het gros van de autoproducenten levert juist alleen maar turbomotoren. Niet zonder reden, want een turbomotor biedt niet alleen snel koppel bij lage toeren, een turbo biedt ook de mogelijkheid om een kleinere cilinderinhoud te gebruiken. Dat moet de efficiëntie weer ten goede komen. Maar Mazda moet er niets van hebben.
e-SkyActiv-X
Nee, Mazda doet het op zijn eigen manier. Door onder meer gebruik te maken van het M-Hybrid-systeem met een lithium-ionbatterij van 24V, weet Mazda het verbruik te beperken. De auto is dus een mild-hybrid die gebruik maakt van een geïntegreerde startgenerator. Deze slaat de energie op die tijdens het remmen ontstaat en gebruikt deze om de elektrische systemen van de auto aan te drijven.
Hoe werkt e-SkyActiv-X?
Maar nog interessanter is de manier waarop de motor werkt. De e-SkyActiv-X is eigenlijk een benzinemotor met de eigenschappen van een dieselmotor. Mazda noemt de techniek SPCCI, wat staat voor Spark Controlled Compression Ignition. Zonder een al te technisch verhaal op te hangen, werkt het ongeveer als volgt: een kleine hoeveelheid brandstof wordt met veel lucht samengeperst onder extreem hoge druk. Een vonk ontsteekt de boel tot een kleine explosie in plaats van een grote vlam zoals dat bij benzinemotoren het geval is. Na de explosie loopt de druk en temperatuur op waardoor de compressieontsteking zoals bij een diesel ervoor zorgt dat het brandstofmengsel in een grote explosie ontbrandt. De motor combineert dus het beste van beide werelden.
Nieuw is deze motor niet, want we reden al met de eerdere generatie van de motor. De doorontwikkeling in onze testauto heeft als resultaat een vermogen van 186 pk en 240 Nm en een verbruik van 5,2 l/100 km met een CO2-uitstoot van slechts 118 g/km. Ter vergelijking: een Volkswagen Golf 1.5 eTSI met 150 pk doet 5,7 l/100 km met een uitstoot van 129 g/km.
Hoe rijdt het?
Is-ie ook zo zuinig al Mazda beweert? Het antwoord daarop is ja en nee. Op de snelweg is de auto echt heel zuinig. Voor het wegrijden hebben we eerst nog even de boordcomputer gereset en zonder echte focus op zuinig rijden – een mooie oprit blijft aantrekkelijk – haalden we een verbruik van 4,9 l/100 km. Niet slecht! In de stad, waar je te maken hebt met afremmen en optrekken of wanneer je de rechtervoet langer naar beneden houdt, is het wel gedaan met die mooie cijfertjes. Desondanks is de fabrieksopgave zeker haalbaar en onzuinig wordt het nooit.
De rijeigenschappen van de Mazda 3
Eenmaal onderweg valt op dat de Mazda 3 eigenlijk een auto is die met zichzelf in de knoop zit. Dat lichten we toe. Het onderstel is uitstekend: strak geveerd, maar niet oncomfortabel. Ook de balans heeft Mazda goed voor elkaar. Het gaat misschien wat ver om de balans van de 3 te vergelijken met een achterwielaandrijver, maar de hatchback komt akelig dicht in de buurt. De besturing is licht, maar altijd raak. Bovendien kun je de Japanners wel om een boodschap sturen als het gaat om het bouwen van een lekkere zesbak, want het ding schakelt fantastisch. Het sportieve gevoel wordt gecomplementeerd door de lage zitpositie en een stuur dat lekker ver naar je toe getrokken kan worden. Iets waar ik persoonlijk altijd vrolijk van wordt: een gaspedaal dat aan de vloer vast zit. So far so good.
Het laatste wat het feestje compleet kan maken is de motor, maar die lijkt de enige afwezige. Op papier levert de de atmosferische viercilinder dus 186 pk en hoewel we geloven dat die er allemaal zijn – want hij is rap zat – voelt dat niet altijd zo. Nee, het zit hem in een stukje beleving. Een beleving die zo goed zou passen bij het onderstel, rijgedrag, transmissie en het algehele sportieve gevoel wat de 3 geeft. Dat is natuurlijk jammer.
Het design van de Mazda 3
De Mazda 3 is een knappe bak. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van ‘Soul Red’, maar dit ‘Platinum Quartz’ als carrosseriekleur staat hem erg goed. Zeker in combinatie met de zwarte 18-inch lichtmetalen wielen en de andere hoogglans zwarte accenten zoals de grille, dakspoiler en koplampbehuizing. Erg sjieke uitvoering zo!
Interieur van de Mazda 3
Binnenin de Mazda is het uitstekend vertoeven, echt een pluspunt van deze auto. De stoelen zitten top, al missen langere mensen misschien wat ondersteuning voor hun bovenbenen. Het dashboard kent fraaie lijnen en oogt minimalistisch, terwijl alles wat je nodig hebt binnen handbereik is. Er zijn mooie materialen gebruikt en alles steekt goed in elkaar. Het schurkt tegen premium aan, al nemen de Japanners die term zelf niet in de mond.
Infotainment
Bovenop het dashboard is een 8,8-inch TFT-kleurendisplay te vinden. Geheel tegen alle trends van aanraakgevoelige schermen in, is het multimediasysteem te bedienen middels een controller op de middentunnel. Dat werkt uitstekend. Het lijkt een kopie van BMW’s iDrive, maar dat is zeker niet iets slechts. Het systeem is snel met berekenen van routes, in- en uitzoomen van de kaart en het koppelen van apparaten. Je smartphone koppel kan eenvoudig met Apple CarPlay en Android Auto. Het Head-up Display geeft onder meer navigatie-instructies, toont de geldende verkeersborden en geeft je eigen snelheid aan.
Achterin de Mazda 3
Achterin is de Mazda 3 niet de ruimste, maar voor korte tijd kun je prima drie volwassenen kwijt. De bagageruimte is met 300 liter nooit een sterk punt geweest van de Mazda 3, mede door de aflopende daklijn. De forse C-stijl oogt dynamisch van buiten, maar is verre van ideaal voor de dode hoek.
Prijzen Mazda 3 2.0 e-SkyActiv-X 186
Prijzen voor de Mazda 3 met de zuinige 2.0 e-SkyActiv-X met 186 pk beginnen bij 31.490 euro. Hiervoor krijg je de basisuitrusting met onder andere 16-inch velgen en stoffen bekleding. Het infotainmentsysteem met 8,8-inch display is standaard bij iedere Mazda 3 2.0 e-SkyActiv-X 186. Andere uitvoerigen zijn Comfort (vanaf 33.990 euro) en Luxury (vanaf 37.490 euro). Die laatste is ook waarmee onze testauto is uitgevoerd. De testauto kost 37.900 euro, mede doordat onder meer het schuif-/kanteldak en de kleur Platinum Quarz zijn aangevinkt. Ook beschikt de testauto over het I-ACTIVSENSE-pakket met veiligheidsfeatures als Front and Rear Cross Traffic Alert, Smart City Brake Support Rear, 360° View Monitor, Driver Attention Alert en Cruise & Traffic Support. Bezoek de website van Mazda voor alle informatie over de 3.
Conclusie
Mazda weet heel goed hoe ze een fijne auto moeten bouwen. De Mazda 3 2.0 e-SkyActiv-X 186 is daarop ook geen uitzondering. En we moeten eerlijk zijn, voor de meeste mensen voldoet de auto aan alle wensen. Maar waar de auto zeer overtuigend is met de verbruiksprestaties, is het jammer dat de motor een beetje pit mist. Een gretige motor is wat de auto verdiend, want het onderstel, de balans en de rijeigenschappen zijn van hoog niveau.