Review – Honda Civic e:HEV Hybrid (2022), Honda gooit bullseye
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Honda is in Nederland een nog vrij kleine speler. Volledig onterecht, want modellen van dit merk weten ons keer op keer te verbazen, ook al zijn ze wat duurder. Met de nieuwe Honda Civic e:HEV gooit de Japanse autofabrikant bullseye. We kunnen nu al met overtuiging zeggen dat we de nieuwe redactiefavoriet in het C-segment hebben gevonden.
Oprecht een topding
Nee, er waren geen geldbiljetten verstopt onder de zetel of in het dashboardkastje van deze testauto. En nee, Honda heeft ook geen euro’s digitaal overgemaakt. Dit is een volstrekt journalistieke mededeling, gebaseerd op een uitgebreid referentiekader: de nieuwe Honda Civic e:HEV Hybrid weet te verbazen. Het is oprecht een topding. Maar waarom? Dat gaan we natuurlijk uitgebreid toelichten in deze Honda Civic e:HEV review.
Elfde generatie Honda Civic
In 2022 viert de Honda Civic zijn vijftigste verjaardag. Wereldwijd zijn er al meer dan 27,5 miljoen exemplaren van de Civic verkocht in 170 landen, sinds de lancering van de eerste Civic in 1972. De Honda die je hier op de foto’s ziet betreft de elfde generatie Civic. De auto zet op alle fronten flinke stappen voorwaarts, niet alleen qua rijden maar ook als het gaat om de aandrijflijn: Honda levert de normale versie van de Civic exclusief als hybride met Honda’s zelfopladende tweemotorige e:HEV (hybrid electric vehicle) aandrijflijntechnologie.
Hybride aandrijflijn met 184 pk
Die aandrijflijn legt het accent voor de verandering eens een keertje op sportiviteit. Opladen is niet nodig, want het gaat hier om een conventionele hybride waarbij een elektromotor de benzinemotor ondersteunt, of andersom! Honda installeert een 2.0 Hybrid eCVT-aandrijflijn. De i-MMD-viercilinder benzinemotor is goed voor 143 pk bij 6.000 toeren per minuut en 186 Nm bij 4.500 toeren per minuut. Niet heel indrukwekkend, maar in samenspel met de elektromotoren ontstaat er toch een pittig systeemvermogen, te weten 184 pk en liefst 315 Nm aan koppel. Dat resulteert in een topsnelheid van 180 km/u en een 0-100-tijd van 7,9 seconden. Gevoelsmatig is de Honda sneller. Vooral de tussenacceleraties verlopen zeer soepel.
Kan de Honda Civic Hybrid elektrisch rijden?
De lithium-ion batterij van de Honda Civic e:HEV heeft een capaciteit van 1,05 kWh, bestaat uit 72 cellen en weegt 36,4 kilogram. In deze batterij wordt energie opgeslagen die tijdens het rijden wordt opgewekt door de benzinemotor, maar ook teruggewonnen energie tijdens het afremmen en uitrollen van de auto. Met flippers achter het stuur kun je de intensiteit van energieterugwinning in vier trappen regelen. Wie een beetje slim rijdt, laat de auto dus afremmen op de elektromotor om zoveel mogelijk energie terug te winnen. De auto kan zeer korte afstanden elektrisch rijden. In de stad gebeurt dat vaker dan op de snelweg omdat je in stadsverkeer vaker afremt.
Bijzondere werking aandrijflijn
Het e:HEV-systeem van Honda schakelt zelfstandig tussen EV, Hybrid en Engine Drive zonder tussenkomst van de bestuurder. Bij het rijden in een stedelijke omgeving rijdt de nieuwe Civic meestal in EV Drive. Wanneer de bestuurder sterker moet accelereren, schakelt de auto over op Hybrid Drive om de wielen via de krachtige elektromotor aan te drijven, waarbij de verbrandingsmotor het benodigde elektrische vermogen opwekt.
Bij constant hoge snelheden, zoals op de snelweg bij snelheden van 80 tot 90 km/u schakelt het systeem over op Engine Drive en wordt de auto direct aangedreven door de benzinemotor en indien nodig bijgestaan door de elektromotor. De verbrandingsmotor maakt dan door middel van een reguliere koppeling verbinding met de aandrijfas. Wanneer de vereiste aandrijfenergie hoog wordt richting topsnelheid, schakelt het systeem terug naar Hybrid Drive om het volledige vermogen van de elektromotor te ontketenen. Er is dus altijd een samenspel tussen elektrisch en benzine. In de praktijk wordt de auto vaak aangedreven door de benzinemotor, want ook bij redelijke acceleraties springt de benzinemotor bij zoals je op het technisch diagram op het infotainmentdisplay kunt zien.
Honda Civic Hybrid 2023 stuurt heerlijk! – REVIEW – AutoRAI TV
Rijmodi
De hybride aandrijflijn van de Honda Civic e:HEV heeft vier rijmodi: Normal, Sport, Econ en Individual. Elke rijmodus heeft invloed op de gasrespons en alertheid van de krachtbron. In standje ‘Sport’ wordt het VTEC-motorgeluid benadrukt via de speakers. Had niet gehoeven, want van echt toegevoegde waarde is dat niet. Het systeem laat de motor bij volgas continu even inhouden om schakelmomenten na te bootsen. Overigens noemt Honda een eCVT wat doet vermoeden dat de auto een CVT-automaat heeft. Maar dat is dus niet het geval, maar gevoelsmatig is die CVT er wel. Dit werkt met een groot tandwiel. Beetje ingewikkeld allemaal, maar de motor draait in ieder geval op een constante versnellingsverhouding. In de rijmodus Individual kan de bestuurder zaken als stuurzwaarte en de gasrespons naar eigen smaak aanpassen. In standje ‘Normal’ kiest Honda voor de optimale balans tussen zuinigheid en sportiviteit. Grote kans dus dat je in de praktijk vrijwel altijd in deze rijmodus rijdt.
Brandstofverbruik Honda Civic
Honda noemt overigens een actieradius van 840 kilometer voor de Civic e:HEV Hybrid, maar dat is misschien wat overdreven. Dik 700 kilometer moet mogelijk zijn met een 40 liter brandstoftank. Op papier noteert de Honda een gemiddeld brandstofverbruik van 4,7 tot 5,0 liter per 100 kilometer, afhankelijk van uitvoering. In de praktijk noteren wij gemiddeld 5,5 l/100 km. Maar daar zit ook wat sportiever rijden bij, want de Honda nodigt uit tot een lekker potje sturen.
Nijmeegse Vierdaagse
Dat komt door een simpelweg fantastische stuurinrichting. Heel communicatief, een fijne zwaarte, niet nerveus rond de middenstand maar een mooie balans tussen comfort en sportiviteit. Je geniet van lekker veel feedback en het stuurwiel ligt ook prettig in de hand. De nieuwe Honda Civic geeft het gevoel dat je net nieuwe schoenen hebt gekocht, maar dat inlopen volstrekt overbodig is. Het voelt meteen goed aan, alsof je met het nieuwe schoeisel al drie edities van de Nijmeegse Vierdaagse hebt gelopen. Er is direct vertrouwen.
Zeer lage zitpositie mogelijk
Dankzij een bestuurdersstoel die extreem laag in de auto geplaatst kan worden en een goede verstelbaarheid van de stuurkolom kun je een zeer prettige zitpositie vinden. Gevoelsmatig zou het stuurwiel nog net wat verder naar je toegehaald mogen worden. Dan is het perfect. De stoelen zijn overigens niet heel bijzonder en missen misschien wat zijdelingse steun, maar voor de verandering zijn de zittingen wel lekker lang waardoor je bovenbenen voldoende steun hebben.
Heerlijk sturen
De nieuwe Honda Civic maakt ook indruk met zijn onderstel. Stevig, maar toch soepel genoeg om korte oneffenheden in het wegdek mooi weg te poetsen. Zowel op de snelweg als op plattelandswegen is het een fijne metgezel. Je kunt de auto heel goed plaatsen. Van een potje sturen is deze Honda niet vies. Sterker nog: je gaat je haast afvragen hoe goed de nieuwe Civic Type R wel niet moet sturen, omdat de normale Civic de lat al behoorlijk hoog legt.
Best brede banden en trekgewicht
Honda levert de Civic Hybrid standaard met 215/50 R17-banden, maar de Sport en Advance hebben rubber in de maat 235/40 ZR18. Relatief brede banden dus. Dat merk je vooral tijdens sturen, want de hoeveelheid grip is enorm, ook met vochtig wegdek. Het gewicht van de C-segment vijfdeurs hatchback bedraagt 1.443 kilogram voor de Elegance en loopt op tot 1.500 kilogram voor de Advance. Dat is gezien de hybride installatie nog best oke. Gelukkig maskeert Honda dit gewicht voldoende door een goede afstelling van de wielophanging. Voor de volledigheid: elke Honda Civic e:HEV Hybrid heeft een geremd trekgewicht van 750 kilogram met een kogeldruk van maximaal 75 kilogram.
Hoe ruim is deze auto?
Hoe zit het dan met de ruimte aan boord? De 4.551 mm lange, 1.802 mm brede en 1.408 mm hoge Honda Civic heeft een wielbasis van 2.734 mm. Door die wielbasis heb je voldoende ruimte achterin. Ook als volwassen persoon kun je er prima even zitten. De achterbank is in een verhouding van 60/40 deelbaar. De bagageruimte van de elfde generatie Honda Civic bedraagt 410 liter, maar wie de rugleuning van de achterbank neerklapt heeft 1.220 liter tot zijn of haar beschikking. Voldoende voor de wekelijkse boodschappen of en met wat creatief indelen ook een autovakantie met het gezin.
Interieur Honda Civic 2023
Het interieur van de Civic heeft Honda niet vergeten. Sterker nog: dit is het fijnste Civic-interieur tot nu toe. Fraai en origineel qua vormgeving en ook ergonomisch verantwoord. Fijn: fysieke knoppen voor de klimaatcontrole, zelfs de draaiknoppen geven een hoogwaardige klik bij elke beweging. Het voelt premium aan. Vanaf uitvoering Sport heb je ook een draadloze telefoonlader.
Honda Connect infotainmentsysteem
Het 9-inch Honda Connect infotainmentsysteem met Android Auto en draadloze Apple CarPlay is standaard. Het systeem start snel op, reageert vloeiend op aanrakingen en laat zich met wat oefening ook snel bedienen. Voor het eerst in een Civic is een 10,2-inch volledig digitaal instrumentenpaneel verkrijgbaar dat een reeks aanpasbare displays biedt. Deze Honda is zonder twijfel een auto van nu.
Uitvoeringen Honda Civic Hybrid
Er is keuze uit drie uitvoeringen: Elegance (standaard), Sport en de Advance. De Elegance start bij 35.680 euro, de Sport kost 37.390 euro en de Advance heeft een prijskaartje van 41.055 euro. Daarmee is de Honda absoluut niet de goedkoopste, maar zelfs vanaf de Elegance zit deze Japanner al erg rijk in de spulletjes. Ook alle veiligheidsopties zijn standaard aanwezig, inclusief Honda Connect met navigatie.
Elegance
We noemen voor de volledigheid ook even de uitrusting per uitvoering. De Elegance beschikt over 17-inch lichtmetalen velgen, parkeersensoren voor en achter en een achteruitrijcamera, een 7-inch multi-informatiedisplay, acht luidsprekers en Honda Sensing. Onder dat laatste bundelt Honda veiligheidstechnologieën zoals een rijstrookassistent, file-assistent en adaptieve cruise control.
Sport
De prijs voor de Sport-uitvoering heeft als extra half-lederen bekleding voor de stoelen, sportpedalen, led-mistlampen en spiegels in gloss black als contrast met de zwarte matte afwerking rondom de ramen en 18-inch zwarte lichtmetalen velgen.
Advance
De topversie heet Advance. Deze variant heeft een Bose Centrepoint-audiosysteem met 12 luidsprekers. De Advance-uitvoering heeft ook een panoramisch zonnedak, Adaptive Driving Beam (ADB)-koplampen en een verbeterd 10,2-inch multi-informatiedisplay. Andere kenmerken zijn onder meer 18-inch lichtmetalen velgen, met leder afgewerkte stoelen en een verwarmd stuurwiel.
Kleuren
Honda levert de nieuwe Civic in vijf kleuren, te weten Platinum White Pearl, Crystal Black Pearl, Sonic Grey Pearl, Premium Crystal Red Metallic of Premium Crystal Blue Metallic. Het blauw is ook echt felblauw, zoals het hoort. De nieuwe Civic mag namelijk gezien worden. Hij oogt ten opzichte van de vorige generatie meer ingetogen, maar is allesbehalve saai. Er staat hier gewoon een zeer dynamisch ogende C-segmenter.
Conclusie review Honda Civic Hybrid
Tja, de boodschap was aan het begin van deze Honda Civic e:HEV Hybrid review al duidelijk: dit is oprecht een zeer goed rijdende en doordachte auto. Niet goedkoop, maar wel rijk uitgerust. In het C-segment zonder meer een van de beter rijdende zo niet de best rijdende auto. Dan moet de nieuwe Honda Civic Type R nog begin 2023 verschijnen. Die krijgt 330 pk en 420 Nm, een nog scherper onderstel en verbeterde stuurinrichting. Honda gooit met deze hybride Civic al bullseye. Mogelijk is er bij de nieuwe Civic Type R sprake van One Hundred and Eighty-feestvreugde. Dat gaan we graag ervaren.