Review – Fiat Panda Sport (2021)
Hoe sportief is-ie?
Na vier decennia zijn ze bij Fiat nog lang niet klaar met de Panda. Het merk staat uitgebreid stil bij het 40-jarig jubileum van de sympathieke stadsauto en viert dat met een Sport-uitvoering. In deze review zoeken we uit hoe sportief hij is.
Fiat Panda Sport review
Bij het merk Fiat denk je al snel aan twee modellen: de 500 en de Panda. Dat was vroeger zo en nu nog steeds. Toch staat het merk niet stil, want beide modellen gaan mee met de tijd. De 500 kun je nu zelfs als volledig elektrische 500e krijgen. De huidige Panda loopt alweer sinds 2011 mee en draagt ook zijn steentje bij op het gebied van duurzaamheid. Sinds 2020 is hij namelijk als zuinige Hybrid verkrijgbaar.
Iconische modellen
Het is niet zo gek dat Fiat nog steeds dol is op de twee iconische modellen, ze leggen de automaker namelijk geen windeieren. In 2020 behaalde de Panda het beste marktaandeel uit zijn geschiedenis – 17,8% in Europa en 47,8% in Italië. In hetzelfde jaar haalde de 500 zijn beste marktaandeel ooit buiten Italië, namelijk 19,3%. In totaal verkocht Fiat 110.000 hybride stadsauto’s in 2020. Niet slecht, gezien 2020 door coronamaatregelen een rampjaar was voor de auto-industrie.
Panda Sport
Genoeg cijfers, hoe zit het met de Panda Sport? Hij is lekker dik gemaakt en je hoeft dan ook geen autokenner te zijn om te zien dat het geen reguliere uitvoering is. Hij heeft stoere voor- en achterbumpers, tweekleurige 16-inch wielen en ‘sport’-logo’s. De nieuw verkrijgbare carrosseriekleur Matt Grey geeft ‘m ook wat extra pit en de handgrepen en buitenspiegelbehuizing zijn op de Sport-uitvoering meegespoten.
Pandemonio Pack
Binnenin krijg je nieuwe stoelen met donkergrijze bekleding met rode stiksels, zwarte hemelbekleding en een titaniumkleurige dashboard. Hoe stoer wil je het hebben? Nog stoerder natuurlijk! In dat geval moet je voor het Pandemonio Pack kiezen – wat een eerbetoon is aan de Panda 100 HP uit 2006. Fiat voorziet de Panda Sport dan van opvallende rode remklauwen, zwart getinte ramen en een nieuw techno-lederen stuur met rode stiksels. Het resultaat is een bommetje op wielen, je zou haast denken dat Abarth er aan gezeten heeft.
FireFly-motor
Onderhuids is het want minder spannend. De Sport is uitgerust met de 70 pk sterke 1,0-liter driecilinder benzinemotor, die we al kennen uit de reguliere Panda Hybrid. Hij is lekker zuinig – dat wel – maar uiteraard niet zo gretig als de atmosferische 1,4-viercilinder uit de 100 HP. Jammer maar helaas, maar ook Fiat moet zich aan de spelregels van Brussel houden, anders moeten ze betalen. En je moet maar zo denken: de hoge BPM-boete zou een 100 pk sterke Panda Sport vreselijk duur en daarmee onaantrekkelijk maken in ons land.
Mild hybrid
De hybride aandrijflijn bestaat verder uit een elektromotor en een lithiumaccu met een capaciteit van 11 Ah, dus zeg maar gerust mild hybride. De elektromotor is via een riem verbonden met de benzinemotor en geeft deze tijdens het optrekken een klein zetje. Bij het afremmen werkt de elektromotor als een dynamo. De energie die bij het remmen vrijkomt, wordt opgeslagen in de accu die onder de bestuurdersstoel ligt.
Snel schakelen
De Panda is niet leverbaar met een automaat, dus je mag zelf schakelen met de 6-bak. Wel zo sportief, moet je maar denken. De transmissie laat zich soepel bedienen en de pook ligt lekker in de hand. De schakelindicator lijkt soms wat enthousiast en vraagt je om zeer vroeg op te schakelen. Dat is in het begin even wennen – want 60 km/u in z’n zes voelt vreemd – maar het gaat eigenlijk prima. De motor en versnellingsbak zijn goed op elkaar afgesteld. Als je netjes naar de indicator luistert, haal je met enige gemak een gemiddeld verbruik van 1 op 18.
Rijervaring
De rijeigenschappen van de Panda Sport zijn – net als bij de reguliere Panda – verrassend volwassen. De wegligging is zeer prettig en de Italianen hebben de juiste mix tussen comfort en sportiviteit gevonden. Dit maakt het gebrek aan vermogen voor een groot gedeelte goed, zeker op binnenwegen waar de snelheid niet al te hoog ligt.
Prijs Fiat Panda
De prijslijst van de Fiat Panda begint bij 14.850 euro. Daarvoor krijg je de reguliere uitvoering. De Panda Sport heeft een vanafprijs van 15.900 euro en voor de robuuste Panda Cross betaal je minimaal 16.600 euro.