
Review – DS No8, de Van Gogh onder de elektrische auto’s?
De moderne Snoek?
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Wat kun je doen om als autofabrikant nog op te vallen in het gigantische aanbod van modellen? Je kan op de kunstzinnige toer gaan, om maar eens wat te noemen. DS Automobiles doet precies dat met deze nieuwe DS No8, de Nummer 8 dus. Is dit de Van Gogh onder de elektrische auto’s? Of beter gezegd: is dit de moderne Snoek?
DS No8 is als kunst
Hoe moeten we de nieuwe DS No8 dan precies omschrijven? We moeten denken aan drie kunstvormen: impressionisme, expressionisme en Art Nouveau.
- Impressionisme is gericht op het vastleggen van de eerste indruk van een moment, met veel aandacht voor licht en kleur.
- Expressionisme legt de nadruk op de subjectieve emoties en gevoelens van de kunstenaar, vaak met felle kleuren en vervormde vormen
- Art Nouveau: Kenmerkt zich door decoratieve, vloeiende lijnen en organische vormen.
Feitelijk komt deze nieuwe DS No8 in aanmerking voor alle deze kunststromen. Afhankelijk van de uitvoering heeft deze elektrische limousine een lichtgevende grille. En in het interieur bespeuren we een kunstzinnige lijnen met als absolute highlight een X-vormig stuurwiel. Kunstzinnig dus. En ja, dat moet je ding zijn. Voor deze auto is dan ook vooral het principe ‘you hate it or you love it’ van toepassing.

Eigenzinnige auto’s
Maar inmiddels weten we niet beter van DS Automobiles. Het merk – onderdeel van Stellantis – produceert eigenzinnige auto’s. En dat doet het merk inmiddels al in veertig landen, waarin meer dan 450 DS Stores (dealers) te vinden zijn. Sinds de oprichting van het submerk is DS Automobiles dus stevig gegroeid. Alleen al in 2024 verkocht DS meer dan 340.000 auto’s, waarvan 49 procent een DS 7 was. De grootste handel zit dus in SUV’s, maar volgens DS mogen we ook de traditionele zakensedan absoluut niet vergeten. Het is weliswaar een kleiner segment, maar wel een segment met hogere winstmarges. Reden genoeg dus om deze DS No8 uit te brengen.

De DS N°8 is gebouwd op het STLA Medium platform – komt als FWD, FWD Long Range en als AWD Long Range op de markt. Daar horen de volgende specificaties bij.
DS N°8 FWD
- Vermogen: 230 pk (260 pk piekvermogen)
- Koppel: 345 Nm
- Batterij: 73,7 kWh
- Batterijvoltage: 400V
- Range: 572 km (WLTP)
- Energieverbruik: 12,9 kWh/100 km (WLTP)
- Opladen: 7,4/11/22 kW AC – 160 kW DC
- Oplaadtijd 20-80% DC: 27 minuten
- 0-100 km/u: 7,7 seconden
- Top: 190 km/u
- Gewicht: 2.132 kilogram
- Geremd trekgewicht: 1.260 kilogram
DS N°8 FWD Long Range
- Vermogen: 245 pk (280 pk piekvermogen)
- Koppel: 345 Nm
- Batterij: 97,2 kWh
- Batterijvoltage: 400V
- Range: 750 km (WLTP)
- Energieverbruik: 12,9 kWh/100 km (WLTP)
- Opladen: 7,4/11/22 kW AC – 160 kW DC
- Oplaadtijd 20-80% DC: 27 minuten
- 0-100 km/u: 7,8 seconden
- Top: 190 km/u
- Gewicht: 2.180 kilogram
- Geremd trekgewicht: 1.200 kilogram
DS N°8 AWD Long Range
- Vermogen: 350 pk (375 pk piekvermogen)
- Koppel: 511 Nm
- Batterij: 97,2 kWh
- Batterijvoltage: 400V
- Range: 686 km (WLTP)
- Energieverbruik: 14,2 kWh/100 km (WLTP)
- Opladen: 7,4/11/22 kW AC – 160 kW DC
- Oplaadtijd 20-80% DC: 27 minuten
- 0-100 km/u: 5,4 seconden
- Top: 190 km/u
- Gewicht: 2.289 kilogram
- Geremd trekgewicht: 1.400 kilogram
Actieradius DS No8 in de praktijk
DS belooft meer dan 500 kilometer op de snelweg bij 120 km/u voor de variant met het grootste accupakket. Een afstand overbruggen van 450 kilometer is sowieso haalbaar volgens DS. Dat zijn cijfers waar deze No8 zich dus helemaal niet voor hoeft te schamen. De maximale actieradius van 750 kilometer haal je overigens alleen met de grootste batterij in combinatie met voorwielaandrijving. Hieronder zetten we op een rij hoeveel actieradius elke uitvoering precies heeft.
- FWD 230 pk, met een batterij met een netto capaciteit van 73,7 kWh en een actieradius tot 550 km (WLTP)
- FWD Long Range 245 pk, met een batterij met een netto capaciteit van 97,2 kWh en een actieradius tot 750 km (WLTP)
- AWD Long Range 350 pk, met een batterij met een netto capaciteit van 97,2 kWh en een actieradius tot 688 km (WLTP).
De batterijpakketten van de DS N°8 – bestaande uit nikkel-mangaan-kobalt – ondersteunen DC-snelladen tot 160 kW, waarmee in 10 minuten bij de Longe Range-uitvoering tot 200 km aan actieradius kan worden toegevoegd. Opladen van 20% tot 80% duurt 27 minuten. Met de 11 kW boordlader is AC-laden thuis of bij openbare laadpunten mogelijk. Een 22 kW boordlader wordt optioneel. De vermogens van de aandrijflijnen die DS Automobiles communiceert zijn overigens wel zonder kortstondige vermogensboost.
- FWD-versie +30 pk, tot 260 pk
- FWD Long Range +35 pk, tot 280 pk
- AWD Long Range krijgt +25 pk, tot 375 pk

Van diverse gemakken voorzien
De DS No8 heeft systemen aan boord die je mag verwachten van een moderne elektrische auto. Dus ook voorverwarming van de batterij, een warmtepomp, V2L-mogelijkheid en een navigatiesysteem dat rekening houdt met laadstops op de route. Uniek is de auto daarmee niet. Het zijn vooral functies die je mag verwachten bij een elektrische auto in dit segment. Over concurrenten gesproken: de DS No8 is een tegenhanger van de Audi Q4 e-Tron Sportback, Ford Mustang Mach-E, Volkswagen ID.7, Polestar 4, BMW i4, Tesla Model Y, Audi Q6 e-tron Sportback en Mercedes-Benz GLC Coupé. DS Automobiles mikt dus zowel op batterij-elektrische auto’s en plug-in hybrides. Het doel van het merk is om mensen te overtuigen dat een elektrische auto met zo’n groot rijbereik een auto met een conventionele aandrijflijn prima kan vervangen.
Keuze uit Pallas en Étoile
DS Automobiles probeert de kopers vooral te overtuigen met onderscheidend design, comfortabele rijeigenschappen en heel veel luxe. Als koper hoef je alleen een keuze te maken tussen twee uitvoeringen: Pallas en Étoile. De Pallas-uitvoering is er als FWD en FWD Long Range. Deze versie heeft al het DS IRIS SYSTEM met 3D connected navigatie, draadloze Android Auto en Apple CarPlay, een draadloze smartphone-oplader en vier USB-aansluitingen (twee voorin en twee achterin). Je krijgt ook Proximity Keyless Entry & Start en parkeersensoren voor, achter en opzij in combinatie met een achteruitrijcamera. Standaard zijn ook gelamineerd en akoestisch glas, getinte achterruiten, automatische airconditioning met twee zones, meerkleurige sfeerverlichting evenals vloermatten voor en achter en roestvrijstalen dorpellijsten.

DS Luminascreen-grille
De topversie luistert naar de naam Étoile. Deze versie is er als FWD, FWD Long Range en AWD Long Range. Je herkent een Étoile direct aan de DS Luminascreen-grille: een lichtgevende grille. De auto heeft verder een alarmsysteem met dubbele vergrendeling en kindersloten, DS Drive Assist 2.0, DS Pixel Led Vision, digitale binnenspiegel, 360 Vision, elektrisch bedienbare achterklep met handsfree toegang en het DS Extended head-up display.
Optiepakketten en kleuren DS No8
Je kan de uitrusting nog verder uitbreiden met verschillende optiepakketten. Dat is het Tech Pack (voor Pallas) en het Absolute Tech Pack (voor Étoile) en het Comfort Pack (voor Pallas) en het Absolute Comfort Pack (voor Étoile). Verder zal je een keuze moeten maken uit een carrosseriekleur. Er is keuze uit Topaz Blue, Palladium Grey, Alabaster White, Crystal Pearl en Perla Nera Black. Optioneel levert DS een zwart dak (inclusief dakbogen) of een uitgebreide DS two-tone kleurstelling voor de motorkap. Er is verder keuze uit 19- tot 21-inch wielen. Hoe kleiner het wiel, hoe groter het rijbereik.

Hoe rijdt de DS No8?
Tijdens de internationale persintroductie reden we zowel in de AWD Long Range als in de FWD Long Range. De AWD maakt qua power meer indruk, maar ook in de reguliere FWD Long Range heb je qua systeemvermogen weinig te klagen. Het is vooral het comfort en de rust aan boord waarmee deze Do8 uitblinkt. Het is een heerlijke reisauto, die ook niet vies is van een bochtige bergweg. Maar wie echt tempo wil maken in deze No8 heeft de auto in beginsel niet goed begrepen. Dit is geen scheurijzer, maar een strijkijzer. Zoals de Snoek van weleer. Heerlijk comfortabel. En indien gewenst ook een concertzaal op wielen: het 3D audiosysteem van FOCAL met 14 luidsprekers en een vermogen van 690 Watt klinkt namelijk subliem.
De stoelen – indien gewenst voorzien van massage – zitten prettig, de stuurkolom is goed instelbaar. Het kunstzinnige interieur vraagt om wat gewenning, vooral op ergonomisch vlak had DS Automobiles wellicht wat andere keuzes kunnen maken. Dat heeft vooral betrekking op de bediening van sommige knoppen in de auto. Die reageren niet altijd even goed op aanraking. Ook het touchscreen twijfelt soms over een aanraking, waardoor de kans bestaat dat je soms even twee keer moet drukken. Toch mag dat de pret aan boord niet drukken. De leercurve van de auto is beperkt. Dus na een weekje rijden weet je alles waarschijnlijk blindelings te vinden.

Regeneratieve remsysteem
Ook prettig aan deze DS No8 is het regeneratieve remsysteem. Dat heeft diverse niveaus, in te stellen via schakelpeddels aan het stuur. Doordat DS je de keuze geeft om een gewenste vertraging in te stellen, kan je de auto mooi afstemmen op je eigen voorkeuren. Zelfs met volle batterij remt de auto af. Dit is een simulatie van regeneratief remmen met het normale remsysteem. Slim gedaan door DS.
We gaan deze DS No8 steeds meer zien als een moderne snoek. Net als de originele DS is deze auto heel fraai gestroomlijnd en heeft hij een eigenzinnige look & feel. Maar ook aan het praktische randje is gedacht. Er is volop ruimte in het interieur. En ook de bagageruimte is met 620 liter riant te noemen. De laadvloer heeft een lengte van 1,16 meter, waardoor ook langere voorwerpen vervoerd kunnen worden zonder dat de achterbank moet worden neergeklapt. Klein is de No8 overigens niet, want hij heeft een lengte van 4,82 meter, een breedte van 1,90 meter en een hoogte van 1,58 meter. De wielbasis is met 2,90 meter opvallend groot.
Conclusie review DS No8 2025
Tja, deze DS No8 is niet voor iedereen. Dat begrijpen wij ook wel. Voor diegene die graag een statement maakt, hebben we een korte boodschap: probeer de DS No8 eens uit. Hij rijdt heel prettig, is heel rijk uitgerust, bijzonder ruim en ook heel stil. Je moet alleen wel houden van het design. Een goede, maar wel smaakgevoelige auto dus, die nieuwe No8. En stiekem ook een beetje de moderne reïncarnatie van de iconische DS.
De DS No8 is per direct te bestellen. De prijsstelling is aantrekkelijk en alle genoemde prijzen gelden voor aflevering rijklaar.
- DS No8 PALLAS FWD 230 pk: € 55.000
- DS No8 PALLAS FWD LONG RANGE 245 pk: € 59.200
- DS No8 ÉTOILE FWD 230 pk: € 62.000
- DS No8 ÉTOILE FWD LONG RANGE 245 pk: € 66.600
- DS No8 ÉTOILE AWD LONG RANGE 350 pk: € 70.600




















