Review – DS 7 E-Tense 4×4 300 in de winter
Voor een time-out in een wereld van stressvolle sportiviteit
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Vroeg of laat val je voor grandeur en comfort. Als keiharde Spartaanse vering en giftige gasreacties bijvoorbeeld hinderlijk en irritant worden. Zoals op weg in de sneeuw, als juist souplesse, een fluwelig temperament en vooral grip wenselijk zijn. Kwaliteiten die de DS 7 E-TENSE 4×4 300 in huis heeft.
Alsof de portierrubbers met sneeuw gewatteerd zijn, zo zacht ploft de deur dicht. De sneeuw glijdt van de zijruit en het gladde metaal. De startknop midden bovenin het dashboard knippert met zijn rood verlichte omranding, bedelend om een aanraking. Een vingerdruk is genoeg. De 1,6-liter benzinemotor van de DS 7 E-TENSE gaat subiet aan de arbeid, terwijl het buiten -10 graden Celsius is.
Warmtecomfort
Opvallend hoe snel er al warmte uit de roosters langs de voorruit strijkt en ijsresten aan de buitenkant doet smelten. Dat is eveneens comfort! Bij de DS 7 gaat die duidelijk verder dan het veel veercomfort biedende onderstel. Comfort zit ook in de aankleding, zoals de warm aanvoelende en ogende alcantara-afwerking van het dashboard en stoelen.
En het kan echt heet!
O ja, stoelverwarming, hebben we dat ook? Die blijkt min of meer verstopt in het menu. Via het grote centrale aanraakdisplay is die te vinden onder het bedieningsveld van de climate control. Links verschijnt een keuzemenu en op plek drie staat ‘stoelen’. Als je die aanraakt krijg je beeldvullend de beide zitplaatsen grafisch voor ogen met de mogelijkheid om uit drie verwarmingstanden te kiezen. De hoogste, die is echt heet!
De volledig elektrisch verstelbare stoel is minutieus in positie te manoeuvreren. De zitting is zelfs kantelbaar en door de verstelbare bovenbeensteun aan de voorzijde is de zitting op bovenbeenlengte in te stellen. De transmissiehandel in de stand D (Drive) en rijden maar. De DS 7 beweegt iets en glijdt zijwaarts weg. Dat valt tegen! 4×4 staat er toch op, dus waar is die vierwielaandrijving? Of is het gewoon te glad?
Vierwielaandrijving DS 7 E-TENSE
De vierwielaandrijving is er wel degelijk, maar voor maximaal effect moet je simpelweg de rijmodus 4WD selecteren. Dat werkt. De DS 7 komt van de plek zonder dat een van de 21-inch wielen doorslipt. De voorwielen worden aangedreven door de 1,6-liter benzinemotor van 147 kW (200 pk) en de achterwielen door elektromotoren met 81 kW (110 pk). Het gecombineerd maximaal vermogen is 221 kW (300 pk), vandaar E-TENSE 300 als typenaam.
Lege batterij
Tot zover de cijfers. In de praktijk en zeker in de sneeuw is er absoluut genoeg kracht. Ja ook trekkracht, want het maximale koppel bedraagt 520 Nm. Er is een voorwaarde: bij lege batterij zullen de elektromotoren niet altijd maximaal assisteren. Dan helpen ze als het nodig is. Zoals bijvoorbeeld bij wegrijden op een gladde ondergrond en in rijmodus 4WD.
Plug-in hybride en kou
Een batterij? Ja, want de DS 7 E-TENSE 4×4 300 kun je opladen met een 7,4 kW onboard charger. De plug-in hybride-aandrijflijn maakt met volle batterij een puur elektrische actieradius van 63 km mogelijk. Bij -10 lukt dat niet. De kou beperkt dat tot ergens tussen de 40 en 45 km. Dan moet je ook niet de kachel flink aanzetten, want dan zie je de actieradius onderweg nog sneller afnemen.
Batterijmanagement in de winter
Hoe pak je dat batterijmanagement in de winter en tijdens de wintersport aan? Opladen kan bij vrijwel alle parkeerplaatsen onderaan de pistes, zeker in Zwitserland, Oostenrijk en Frankrijk. De voorzieningen zijn goed en het voordeel is dat je dan ook met de auto dichtbij de lift staat. Dat scheelt een eind lopen met die lompe skischoenen.
e-Save spaarfunctie voor elektrisch rijden
Is opladen niet mogelijk en wil je toch profiteren van de elektromotoren, al is het maar om de vierwielaandrijving maximaal te benutten? Daarvoor is er de functie e-Save in het menu. Dan wordt voldoende batterijlading gegarandeerd om 10 tot 20 km elektrisch te kunnen rijden. Het opladen gaat dan onderweg door de benzinemotor. Overigens laadt de DS 7 zijn batterij ook op bij remmen en afdalen met de transmissiehendel in de stand B. Dan hoef je niet telkens met het rempedaal bij te remmen. Het afremmen gebeurt op de ‘motor’. Een lange afdaling kan tot wel 5 km rijbereik opleveren!
Lees ook: rijtest met video van de DS 7
Hulp en licht bij slecht zicht
De DS 7 is royaal voorzien van rijhulpsystemen en veiligheidssystemen. Allemaal heel prettig en vooral comfortabel bij slechtere weersomstandigheden, hoewel met sneeuw bedekte sensoren, camera’s en radar er wel de brui aangeven. De systemen werken dan niet en dat krijg je als waarschuwing te zien op het instrumentarium. Dus daar moet je wel rekening mee houden. Wel perfect is de led-verlichting met pixels, want ook bij sneeuwval is de weg voor je zo goed mogelijk uitgelicht, juist de bermen.
Nachtzichtcamera een pré
In omstandigheden met slecht zicht is ook Night Vision een uitkomst en een van de beste manieren om de veiligheid voor kwetsbare weggebruikers te verhogen. Het systeem maakt voetgangers zichtbaar op het infodisplay ver voordat ze met het oog zichtbaar zijn in het schijnsel van de koplampen. Dat kan dankzij een infraroodcamera die ‘warmte’ uitstralende objecten zoals mensen en dieren, registreert. In beeld zijn het niet meer dan witte bewegende schimmen, maar je ziet ze wel en je kunt daar op anticiperen. In elk geval neem je gas terug en ga je alvast remmen.
Comfort van wiegend tapijt
Vering en schokdemping staan aan de basis van een comfortabele auto, zo is dat. Bij een Frans merk als DS Automobiles leg je de lat als vanzelf automatisch hoog. In de rijmodus Comfort, Hybrid en Electric beweegt de DS 7 zich als een wiegend tapijt over grote oneffenheden en verkeersdrempels. Op meer vlak wegdek lijken er geen richels en kiezels te bestaan. In de rijmodus Sport is het onderstel wat straffer, maar zeker nog niet keihard en Spartaans. Anders dan deze modus suggereert is er geen sprake van een sportief weggedrag als van een sportauto. Daar is het ook niet het model naar. De DS 7 is een SUV! Een hele fijne zelfs en een die opvalt door een erg goede demping van rijgeluiden zoals van de banden en van de wind. Een comfortabel aspect dat je waardeert op urenlange ritten. Je stapt minder vermoeid uit. Als je de plug-in hybride op de meest efficiënte manier gebruikt dan is best een gunstig brandstofverbruik mogelijk, zeker op lange afstanden.