Review – Citroën C5 Aircross (2022)
Nog steeds de ruimste en comfortabelste SUV in zijn klasse?
Citroën heeft zijn grootste SUV-model een facelift gegeven. De C5 Aircross heeft nieuwe technologie en een gewijzigd gezicht gekregen. Maar rijdt hij nog steeds extreem comfortabel? In de bergen rondom Nice zoeken we het uit.
Citroën C5 Aircross
In 2018 toonde Citroën voor het eerst zijn nieuwe topmodel aan de wereld: de C5 Aircross. Twee jaar later werd de Franse SUV extra interessant voor Nederlandse autokopers, hij kwam in 2020 namelijk als PHEV op de markt. Inmiddels hebben zo’n 4.700 landgenoten een C5 Aircross voor de deur staan. Wereldwijd heeft Citroën al 250.000 exemplaren verkocht.
C5 Aircross of C5 X?
Inmiddels is de C5 Aircross niet meer het vlaggenschip van de Fransen. In 2022 introduceerde Citroën namelijk de C5 X: een luxe reisauto met een bijzondere carrosserievorm. Het is namelijk nét geen SUV, maar ook geen sedan. Wel lekker eigenzinnig dus, net zoals de C5 Aircross. Onze test met de C5 X lees je hier.
Facelift C5 Aircross
Ruim vier jaar na zijn introductie is het nu tijd voor een kleine opfrisbeurt voor de C5 Aircross. De Fransen hem iets minder speels hebben gemaakt en wat meer volwassen. Maar vergis je niet, het is nog steeds een eigenwijze en opvallende auto. Kortom, een echte Citroën.
De grille, bumper en verlichting zijn allemaal op de schop gegaan. Zijn speelse rondingen zijn verdwenen, waardoor de voorkant een stuk strakker oogt. De details op de neuspartij doen sterk denken aan de zojuist besproken Citroën C5 X. Het Citroën-logo – de double chevron – is uitgevoerd in donker chroom en zit voortaan niet meer vast aan de dagrijverlichting. De verlichting is nog steeds in twee lagen verdeeld, maar wordt nu gescheiden door de led-dagrijverlichting.
3D-effect
Aan de achterkant hebben de ontwerpers weinig tijd besteed. Het enige wat nieuw is zijn de achterlichten, die een driedimensionale led-lichtsignatuur hebben. Het ziet er wél strak en hip uit, dat moeten we toegeven. De lichtunits zijn bovendien voorzien van donker glas, waardoor de vernieuwde C5 Aircross ook aan de achterkant een stuk stoerder oogt. De nieuwe 18-inch lichtmetalen wielen maken zijn nieuwe, volwassen look af.
Ruimtewagen
In de bagageruimte vinden we nog steeds 720 liter aan opbergruimte. Is dat veel? Jazeker! Geen andere SUV biedt zoveel ruimte in deze klasse. Gooi je de bank plat, dan tover je de Franse SUV om tot een verhuiswagen. Je kunt dan tot 1.630 liter aan bagage meenemen. Laat je vrienden en familie niet weten dat je een C5 Aircross hebt, anders ben jij de eerste die ze bellen als er iemand moet verhuizen.
Interieur
Het interieur is flink onderhanden genomen. Het infotainmentsysteem is een stukje hoger geplaatst, zoals veel automakers dat tegenwoordig doen. Daardoor zit het scherm op ooghoogte. Een fijne keuze, want tijdens het rijden hoeven we niet meer naar beneden te turen om bijvoorbeeld de routebeschrijving af te lezen op het scherm.
Het nieuwe 10-inch infotainmentscherm reageert lekker vlot en de graphics zien er een stukje scherper uit dan voorheen. Bovendien is het scherm twee inch groter dan voorheen. Ook nieuw is de keuzehendel voor de automaat. Of zeg maar gerust, het keuzeschakelaartje, die we ook uit andere modellen van het Stellantis-concern kennen.
Comfortkoning
Wat hetzelfde is gebleven is het comfort dat deze Fransoos te bieden heeft. Nog voordat we een meter gereden weten we het al: dit wordt genieten. Niet omdat we straks een paar bochten gaan aanvallen, maar omdat we in exact dezelfde stoelen zijn geploft die we al kennen uit de C5 X. Het gaat hier om de zogeheten Advanced Comfort-stoelen. Die maken gebruik van een extra dikke laag schuim, waar je heerlijk in kunt wegzakken. Alsof je de sofa uit je woonkamer in een auto geplaatst hebt. Wat jouw bank niet kan, maar de stoelen in de C5 wel: je lekker masseren en warmhouden.
Achterin zit je trouwens ook goed. Drie volwassenen kunnen goed naast elkaar zitten, omdat Citroën drie losse stoelen heeft gemonteerd achterin, die alle drie even groot zijn. Wij kennen geen SUV in deze klasse die dat aanbiedt.
Stellantis-trio
We gaan snel rijden, voordat we vergeten dat we hier zijn om een auto te testen en niet alleen wat meubilair. De C5 Aircross deelt zijn basis met de Opel Grandland X en Peugeot 3008. De 225 pk sterke plug-in hybride aandrijflijn die je in de Opel, Peugeot en de vorige C5 Aircross kon krijgen is wederom leverbaar. Inmiddels is de PHEV-variant goed voor meer dan 30% van de Europese verkopen. In Nederland zal dat cijfer een stuk hoger liggen.
Plug-in hybride
De PHEV-aandrijflijn bestaat uit een 180 pk sterke 1,6-liter PureTech-benzinemotor die samenwerkt met een 110 pk sterke elektromotor. Een 13,2 kWh accupakket zorgt voor een theoretische range van 55 kilometer. In minder dan twee uur is de accu volledig opgeladen. In de praktijk zul je 55 kilometer alleen halen als je in de stad blijft. Daarbuiten haal je zo’n 40 tot 45 kilometer. Meer dan voldoende voor de dagelijkse ritjes naar kantoor, school of supermarkt.
225 pk
We kennen de 225 pk sterke PHEV-aandrijflijn uit veel verschillende Stellantis-producten. Het samenspel tussen de twee motoren verloopt vlekkeloos en de achttraps automaat is altijd bij de les. De elektromotor is krachtig genoeg om al het werk alleen te doen. Dankzij het direct verkrijgbare koppel zoeft de C5 Aircross PHEV er rap en soepel vandoor bij het stoplicht.
Trap je het gaspedaal tot de bodem, dan schiet de benzinemotor direct bij. In dat geval is een 0-100-sprint in 8,9 seconden mogelijk. Laat je het gas niet los, dan stopt de auto pas met versnellen bij 225 km/u. Vanaf 135 km/u schiet de benzinemotor altijd aan, dat is namelijk de topsnelheid onder leiding van de elektromotor.
Rijervaring
De PHEV-variant is de meest aantrekkelijke en comfortabele uitvoering die je kunt krijgen. De elektromotor zorgt voor een soepele en lineaire acceleratie en 40 tot 50 volledig geruisloze kilometers. De aandrijflijn sluit perfect aan bij het onderstel. De comfortabele SUV zweeft namelijk over het asfalt.
Net als zijn voorganger én de Citroën C5 X maakt de vernieuwde C5 Aircross gebruik van een hydroactief ophangingssysteem. De dempers hebben een soort kleine kussentjes bovenop zitten en vangen alle verkeersdrempels en oneffenheden in het wegdek moeiteloos op. Het maakt de Franse SUV veruit het comfortabelste model in zijn klasse. Pas als je bij de dure premiummerken gaat shoppen krijg je een soortgelijke rijervaring.
Prijzen
De vernieuwde Citroën C5 Aircross is er vanaf 39.790 euro. Je krijgt dan de sleutels overhandigd van een 130 pk sterke variant met handbak. Wil je deze versie met een automaat, dan betaal je minimaal 46.390 euro. Een versie met een krachtigere traditionele benzinemotor is niet leverbaar, dieselen is ook niet mogelijk. Voor de door ons geteste 225 pk sterke plug-in hybride met achttrapsautomaat vraagt Citroën minimaal 44.190 euro. De actuele prijslijst staat hier en een C5 Aircross zelf samenstellen kan hier.