Review – BMW X1 xDrive25e (2024) – Plug-in hybride X1
Bij BMW vinden ze dat je klanten de keuze moet bieden om zelf de aandrijflijn te kiezen die het beste bij hem of haar past. Dit noemen ze de Power-of-Choice-aanpak. De compleet nieuwe X1 is daarom leverbaar met verschillende aandrijflijnen: volledig elektrisch, mild-hybride en plug-in hybride. Met de elektrische X1 – de iX1 – gingen we al eerder op stap. Nu is het tijd voor de PHEV.
PHEV-power
Geloof het of niet, maar de krachtigste X1 is niet het officiële performance-model, de BMW X1 M35i xDrive. Nee, snelheidsduivels moeten de plug-in hybride X1 hebben: de xDrive30e. Met een totaal systeemvermogen van 326 pk heeft deze PHEV 26 pk’s meer dan de M35i en 13 pk meer dan de volledig elektrische iX1 xDrive30. Leuk hoor allemaal, maar moet je minstens 300 pk in een compacte SUV hebben? Nee hoor. Wij vinden van niet en rijden daarom met de X1 xDrive25e. En geloof ons, die is rap zat.
X1 xDrive25
Onder de motorkap van de X1 xDrive25e ligt een 1,5-liter driecilinder benzinemotor die samen met een elektromotor goed is voor 245 pk vermogen. Genoeg voor een 0-100-sprint van 6,8 seconden. Zie je wel, rap zat. Maar als je het echt wil weten: hij is een dikke seconde langzamer dan de xDrive30.
83 kilometer
Voor deze sprinttijden heb je wel wat stroom in de accu nodig. Die is 14,2 kWh groot en zorgt voor een elektrisch rijbereik van 83 kilometer. Aan een openbare laadpaal zit hij binnen 3,5 uur weer volledig vol. In de praktijk komen we aardig in de buurt van het opgegeven elektrische rijbereik. Bij 70 kilometer is de stroom op. De grote 20-inch wielen op onze testauto gooien roet in het eten. Kies een maatje minder, als je echt alles uit de PHEV-aandrijflijn wilt halen.
Comfort
Een kleinere wielmaat zorgt ook voor wat extra comfort. Al zorgen de 20-inch exemplaren waar onze testauto op rolt niet voor een te stugge rijervaring. De X1 is een typische BMW: voldoende comfort, met een flinke bak dynamiek. Voor het afrolgeluid zouden we wel wat kleinere wielen kiezen. Ondanks de aanzienlijke geluidsisolatie die BMW toegepast – het is bijna muisstil aan boord wanneer we stilstaan – slaagt het er niet volledig in het geluid van de royale hoeveelheid rubber onder de auto te neutraliseren.
Driecilinder
Een driecilinder, in zo’n redelijk stevige SUV, gaat dat wel? Ja, best prima eigenlijk. De twee motoren werken perfect samen en vullen elkaar naadloos aan. Dankzij het direct verkrijgbare koppel van de elektromotor ben je lekker vlot van je plek en heb je nooit het idee dat je vermogen tekort komt. Ook puur op benzine gaat het allemaal vrij moeiteloos. De driecilinder gaat al een tijdje mee en lag in een soortgelijke vorm zelfs in de sportieve BMW i8.
Nieuw gezicht
De plug-in hybride X1 is een nieuw gezicht op de Nederlandse wegen. De nieuwe X1 is namelijk nog maar net op de markt. Het model is duidelijk herkenbaar als een X1, maar zit in een wat strakker jasje. Hij heeft verzonken deurgrepen, spitsige koplampen, een hoekige grille en een flinke spoiler. De nieuweling oogt duidelijk stoerder en moderner dan het uitgaande model.
20 inch
Kijk ook maar eens naar de wielen. Voor het eerst kun je nu 20-inch exemplaren krijgen op de ‘kleinste’ SUV van het Duitse merk. Een stoere M-achterbumper en een setje strakke achterlichten, die aanzienlijk smaller zijn dan voorheen, maken hem aantrekkelijker voor een jongere doelgroep dan zijn voorganger. Al zullen potentiële kopers die een écht hippe BMW willen, waarschijnlijk eerder met een X2 dan X1 de showroom willen verlaten.
Praktische zaken
De X1 plug-in hybride is een prima vakantieauto. Geen laadstops nodig, veel interieurruimte en een flinke bagageruimte. Achterin gaat 490 liter. Genoeg voor een aantal grote koffer. Toch meer ruimte nodig? Kies dan de mild-hybrideversie. Die biedt dankzij het ontbreken van een accupakket 540 liter opbergruimte achterin. Een elektrische inklapbare trekhaak is beschikbaar als optie, mocht je wat achter de auto willen hangen.
Curved display
De grootste veranderingen in vergelijking met de vorige X1 kom je eigenlijk tegen in het interieur. Het BMW Curved Display, dat we kennen uit de iX en i4, zit voortaan ook in de X1. Dit langgerekte scherm bestaat eigenlijk uit twee schermen: een digitaal instrumentarium en een infotainmentscherm. Omdat ze achter een glasplaat zitten, lijkt het net één scherm.
Op het scherm draait de nieuwste versie van BMW’s iDrive-infotainmentsysteem: BMW Operating System 9. Het reageert lekker snel en heeft een zeer gebruiksvriendelijke layout. Het is niet te ingewikkeld, waardoor je tijdens het rijden niet onnodig lang op het scherm bezig hoeft te zijn.
iDrive-loos
In tegenstelling tot bij de iX en i4 missen we op de middenconsole wel de iDrive-knop. Oftewel, de ronde draaiknop waarmee je een hoop zaken op het scherm kunt bedienen. In plaats daarvan krijg je op de zwevende middenconsole van de X1 een bedieningspaneel met wat knopjes, die je niet blind kunt bedienen zoals de iDrive-knop. Dankzij spraakbediening kun je gelukkig tijdens het rijden toch je handen aan het stuur houden bij het activeren van verschillende zaken.
Op het middenconsole zit ook de start- en stopknop van de auto en een klein ‘pookje’ waarmee je de standaard aanwezige zeventrapsautomaat met dubbele koppeling bedient. Verder kom je overal USB-laadpunten, bekerhouders en opbergvakken tegen, zoals het hoort in een familievriendelijke SUV. Een draadloze smartphonelader is ook aanwezig.
Prijzen
De door ons gereden BMW X1 xDrive25 is er vanaf 51.978 euro. Voor de X1 xDrive30 vraag BMW minimaal 55.608 euro. De opties op de testauto drijven de prijs op tot 71.663 euro. Enkele noemenswaardige opties:
- Spacesilber metallic lak € 1.050,-
- 20 inch M Multispaak in Frozen Midnight Grey € 2.028,-
- Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel € 1.067,-
- M Sportpakket € 3.997,-
- Driving Assistant Professional € 2.114,-
- Innovation Pack € 3145,-
- Comfort Pack € 1295,-
- Travel Pack € 1395,-
Bekijk ook: