Review – BMW i4 M50 (2022)
De eerste elektrische M
De i4 M50 is het eerste BWM M-model waarbij geen brullende verbrandingsmotor onder de motorkap ligt. Een elektrische BMW met een M-logo op de kofferbakklep, gaat dat goed samen?
BMW 4 Serie
De BMW i4 lijkt sprekend op de nieuwe BMW 4 Serie Gran Coupé die wij onlangs getest hebben. Beide modellen hebben hetzelfde koetswerk. Hij heeft dus vier portieren en een grote achterklep. Een behoorlijk praktische auto zou je kunnen zeggen. Heb je liever een elektrische auto met een hoge instap, dan kun je bij BMW kiezen voor de iX. De grote SUV maakt gebruik van dezelfde elektrische aandrijflijn als de i4, maar is ook leverbaar als extra krachtige iX M60. De i4 is voorlopig alleen nog in twee smaken te koop: de i4 eDrive40 en i4 M50.
BMW i4 eDrive40 specificaties
Bij de BMW i4 eDrive40 drijft een 340 pk en 430 Nm sterke elektromotor de achterwielen aan. Een echte BMW dus, al is hij natuurlijk volledig elektrisch. De ‘instapper’ heeft slechts 5,7 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Een langzame i4 bestaat dus niet. De topsnelheid is begrensd op 190 km/u.
BMW i4 M50 specificaties
De M-uitvoering van de i4 heeft elektromotoren op zowel de voor- als achteras. Leuk detail: de motor op de achteras levert meer vermogen dan het voorste exemplaar. Ook de M50-variant is op papier een echte BMW dus. De motoren zijn samen goed voor 544 pk en een stevige 795 Nm. In slechts 3,9 seconden zit hij op de 100 km/u. Hij is dus even snel als een nieuwe M4.
Wat is de actieradius van een BMW i4?
In beide varianten ligt een 80,7 kWh accu, die in de eDrive40 zorgt voor een WLTP-actieradius van 590 kilometer. In de krachtigere M50 is de pret op na 510 kilometer. Uiteraard kom je in de praktijk minder ver, zoals bij alle elektrische auto’s het geval is. Tijdens onze testweek weten we niet meer dan 400 kilometer uit het accupakket te persen. Nog steeds een prima score. Bovendien kan hij bij een snellaadstation 200 kW aan, waardoor er in tien minuten zo’n 150 kilometers het accupakket in knallen. Met een 3-fasenaansluiting heb je thuis zo’n acht uur nodig om hem helemaal van 0 tot 100% te laden.
Strak en opgeruimd
Het interieur van de eerste elektrische middenklasser van BMW komt bekend voor. Het is niet overgenomen van de 4 Serie Gran Coupé, maar van de iX. Het BMW Curved Display, bestaande uit een 12,3-inch Information Display en een 14,9-inch Control Display, trekt alle aandacht. De schermen zitten achter één glasplaat zonder omlijsting. Het ziet er futuristisch en stijlvol uit. Tijdens een stevig potje sturen kun je echter niet even snel de stoelverwarming uitzetten of andere zaken bedienen via fysieke knopjes, want bijna alle functies zitten in het infotainmentsysteem verwerkt. Een paar échte knoppen missen we toch wel.
Maar toegegeven: het interieur ziet er wel lekker strak en opgeruimd uit. Je hoeft het scherm overigens niet altijd met je vingers te bedienen, want de bekende iDrive-controller is aanwezig. Dit in tegenstelling tot in de nieuwe, volledig elektrische X1: de iX1. Die heeft wel hetzelfde scherm, maar niet de iDrive-knop. Uiteraard kun je in alle BMW’s tegenwoordig via het spraakherkenningssysteem ook veel zaken bedienen.
Flinke sedan
De BMW i4 is 4,78 meter lang en heeft een wielbasis van 2,85 meter. Er passen vijf personen in, maar mensen met lange benen kunnen het beste voorin plaatsnemen. De aflopende daklijn ziet er fraai uit, maar komt de hoofdruimte achterin niet ten goede. Ben je 1,80 meter of korter, dan zit je er wel prima.
Bagageruimte BMW i4
De grote achterklep biedt toegang tot een ruimte van 470 liter. Voldoende om met het hele gezin op vakantie te gaan. Twee setjes golfclubs gaan er ook wel in. Klap je de bank naar voren, dan zit je op 1.290 liter. Dan kan zelfs een mountainbike mee. Is dat nog steeds niet voldoende, dan kun je ook wat achter de BMW i4 hangen, namelijk liefs 1.600 kilogram. Kijk, daar heb je wat aan. Extra opbergruimte onder de motorkap – een zogeheten ‘frunk’ – ontbreekt. BMW heeft allerlei technische componenten – zoals het aircosysteem – daar verstopt, zodat er meer interieurruimte ontstaat.
Hoe rijdt ie?
Snel, razend snel. Gevoelsmatig sneller dan de nieuwe M4. Daar zorgt het direct verkrijgbare maximale koppel voor. Je hoeft met je kleine teen maar een beetje extra druk op het gaspedaal uit te oefenen en de M50 vliegt ervandoor.
Maar BMW plakt niet een M-logo op een auto die alleen heel hard rechtdoor kan. Ook in de bochten maakt de i4 M50 indruk. Het onderstel en de besturing is van het niveau dat we gewend zijn van de M-afdeling van BMW. De M50 heeft een adaptief M-onderstel met standaard individueel afgestelde vering en schokdempers, modelspecifieke anti-roll bars en een extra veerpootbrug voor. Je hebt haast niet door dat je met 2.290 kilogram(!) aan het spelen bent. Op de openbare weg zul je niet snel naar meer grip verlangen, of je moet het wel heel bont maken. Dankzij de lage zitpositie heb je het gevoel één te zijn met de auto. Iets wat vaak ontbreekt bij elektrische auto’s, omdat het accupakket een lage zitpositie vaak onmogelijk maakt. Het is knap dat BMW dit wel gelukt is.
Comfortabel
Wil je gewoon rustig naar je werk rijden, dan kun je het adaptieve onderstel in Comfort zetten en zweef je over het asfalt. Je vergeet haast dat je in een M-model zit. Het geluid van een ronkende zes-in-lijn ontbreekt en de vering vangt zonder problemen oneffenheden in de weg op. De i4 M50 is stil, rustig en comfortabel als je dat wil, maar kan met een druk op de (sport)knop veranderen in een angstaanjagend apparaat. De M50 is daarom misschien wel het beste M-model voor dagelijks gebruik.
Wat kost een BMW i4?
Een BMW i4 is er vanaf 60.630 euro. Je krijgt dan een 340 pk sterke eDrive40 mee naar huis. Voor de 544 pk sterke i4 M50 betaal je minimaal 73,429 euro. Een koopje, vergeleken bij een BMW M4, waar de Duitsers 124.335 euro voor vragen. Al gaat daar bijna 35 mille direct van naar de staatskas, vanwege de uitstoot van de benzinemotor. Omdat de i4 volledig elektrisch is bedraagt de BPM-boete exact 0 euro.
Bij BMW kun je natuurlijk flink wat opties aanvinken om de i4 richting een M4-prijs te stuwen. Onze testauto is bijvoorbeeld voor bijna 19.000 euro aangekleed met opties. Voor de prachtige, maar dure kleur ‘Frozen Portimao Blau’ betaal je al 3.595 euro. Het M Carbon-exterieurpakket, waarbij verschillende elementen zijn uitgevoerd in lichtgewicht koolstofvezel, kost 2.990 euro. De totaalprijs van de geteste BMW bedraagt 96.138 euro.
Lees ook: