Review – BMW 545e xDrive PHEV (2022)
Machtige BMW-zescilinder mét stekker
Het kan nog: in 2022 in Nederland redelijk betaalbaar en met een zuiver geweten in een BMW 5 Serie met een lekker roffelende 3,0-liter zescilinder rijden. Dankzij een plug-in hybride-aandrijflijn is de BMW 545e op papier lekker zuinig (37 g/km C02) en dus blijft de BPM-boete laag. Ook fijn: hij beschikt over een stevig systeemkoppel van 600 Nm. Een goede vervanger voor een diesel dus?
BMW plug-in hybride
BMW heeft momenteel twee aantrekkelijke stekkeruitvoeringen van de 5 Serie in de prijslijst staan in Nederland: de 530e en 545e. Ze zijn lekker krachtig, maar door hun lage CO2-uitstoot aantrekkelijk geprijsd. Beide varianten kun je krijgen met een xDrive-systeem (vierwielaandrijving), maar de 530e heeft standaard achterwielaandrijving. In alle gevallen zorgt een elektromotor voor een vermogen van 109 pk.
Het grote verschil tussen de 530e en 545e zit hem in de benzinemotor. De 530e heeft dankzij een 2,0-liter viercilinder een systeemoutput van 292 pk met 420 Nm. Niet verkeerd, maar met een vierpitter zul je niet alle BMW-liefhebbers kunnen overhalen om deels elektrisch te rijden. De geluidsbeleving blijft toch wat achter. BMW gooit daarom één van zijn machtigste wapens in de strijd: de BMW zes-in-lijn.
Zes-in-lijn
De plug-in hybride 545e is gek genoeg dé versie voor liefhebbers van traditionele BMW’s. Dankzij zijn lage uitstoot (op papier tenminste) kun je toch van een flinke zescilinder genieten, zonder dat de Belastingdienst je kaalplukt. Fijn, want er is geen motor die zo mooi en soepel loopt als een zes-in-lijn. Nou ja, behalve een elektromotor dan. Veel soepeler dan dat wordt het niet.
In de BMW 545e komt wat dat betreft het beste van beide werelden samen: een 109 pk en 265 Nm sterke elektromotor aangevuld met een 2.998 cc grote zes-in-lijn benzinemotor met 286 pk en 450 Nm, die aan de achttrapsautomaat is gekoppeld. Via xDrive-vierwielaandrijving wordt alle power over de vier wielen verdeeld.
Bijna 400 pk
Als alle motoren samenwerken komt het vermogen uit op 394 pk. Nog veel indrukwekkender is het systeemkoppel: 600 Nm. Het resultaat is een zeer soepele en vlotte acceleratie. In slechts 4,7 seconden zit de PHEV 5 Serie op de 100 km/u. Zoals bij alle statige Duitse powersedans komt de topsnelheid uit op een begrensde 250 km/u.
Dieselpower
Niet alleen zes-in-lijn-fans kunnen de 545e hoog op hun lijstje zetten, ook dieselfans komen in de BWM 545e aan hun trekken. De meeste dieselrijders zullen inmiddels wel op zoek zijn naar iets nieuws, want die worden momenteel uit hun auto gepest door de Nederlandse overheid. De 545e is een mooi alternatief voor (veelal zakelijke) dieselrijders. Het systeemkoppel van 600 Nm doet oude dieseltijden herleven. Je rijdt op golven van koppel, waardoor de flinke Duitser altijd moeiteloos vooruitkomt. Niet alleen de 0-100-sprint is zo gepiept, ook een snelle inhaalactie of tussensprint is zo voltooid.
26 liter
Waar dieselrijders wellicht niet aan zullen kunnen wennen, is de benzinetank van de stekker-BMW. Daar gaat slechts 26 liter in. Aai, dat is even slikken. 800 tot 1.000 kilometer actieradius kun je dus vergeten. Denk eerder aan 375 tot 450 kilometer. Maar voor vijf tientjes heb je de tank wel mooi vol. Dat geeft dan weer wél een goed gevoel. Want je weet: twee keer vijftig euro tanken in de week, voelt goedkoper dan één keer honderd euro afrekenen.
Volledig elektrisch
Bovendien kun je – als je braaf je best doet – veel goedkope en milieuvriendelijke kilometers maken met de 545e. Onder de achterbank en in een deel van de bagageruimte ligt een accupakket met een capaciteit van 12 kWh. Daardoor kun je op papier zo’n 55 kilometer volledig elektrische rijden. In de praktijk moet je aan zo’n 35 tot 40 kilometer denken. Blijf je alleen in de stad, dan haal je die 55 kilometer wel eenvoudig.
Echter koop je geen 5 Serie om rondjes om de kerk te rijden. Het is een kilometervreter, die zich thuis voelt op de snelweg. Dat weten ze bij BMW ook en daarom kun op de snelweg tot 140 km/u elektrisch rijden. Opvallend, want bij veel PHEV’s springt de benzinemotor al boven de 100 km/u aan. Uiteraard vliegen de kilometers wel uit het accupakket bij hoge snelheden.
Regeneratief remmen
De BMW 545e kan afremmen op de elektromotor, net als een volledig elektrische auto. Dit zorgt voor wat extra comfort, want je hoeft je voet alleen wat van het gaspedaal af te halen om flink te vertragen. Het levert ook extra kilometers range op. De energie die vrijkomt bij het afremmen wordt namelijk opgeslagen in het accupakket. Vooral in de stad kun je via de regeneratiefunctie een hoop kilometers terugwinnen.
BMW 545e opladen
Uiteraard kun je het accupakket ook volkrijgen door de BMW aan een laadpaal te hangen. Helaas kan hij niet met 11 kW laden, maar slechts tot 3,7 kW. In de praktijk valt daar wel mee te leven, want in ongeveer drie uur is het accupakket volledig opgeladen. Hij zit dus overdag op kantoor of ’s avonds thuis zo vol. Maar eventjes snel een uurtje bijladen tijdens het boodschappen doen zet geen zoden aan de dijk. Heb je thuis geen plek voor een laadpaal, dan kun je ook via klassiek 230V stopcontact laden. Dan duurt het laden ongeveer 5 uur.
Wolf in schaapskleren
De elektro- en benzinemotor werken netjes met elkaar samen. Soms heb je niet eens door welke motor het werk doet. De zes-in-lijn is bij lage belasting haast net zo stil als de elektromotor. Het zorgt voor een zeer comfortabele en geruisloze rijervaring. Trap je het gaspedaal plots diep in, dan gromt de BMW gemeen uit zijn twee uitlaten. Jaag je de Reihensechser hoog de toeren in, dan is het ouderwets genieten geblazen.
Extra kilo’s
Dankzij het accupakket en het xDrive-systeem is de stekker-5 Serie wel wat kilootjes aangekomen. De kilo’s liggen bijna allemaal achterin en willen in een scherpe bocht het liefst rechtdoor. Het standaard aanwezige xDrive-systeem zorgt er gelukkig voor dat de stevige derrière keurig de juiste kant op gaat. Qua trekkracht en grip zit het wel goed met deze Duitser.
Minder bagageruimte
De bagageruimte daartegen stelt wel wat teleur. Het accupakket onder de vloer slokt 120 liters op, waardoor er 410 liter overblijft. Nog steeds voldoende voor een paar koffers of een golftas, maar een ruimtewonder is de 545e dus niet. Wat dat betreft is het jammer dat er geen touringversie beschikbaar is van de 545e. Een gemiste kans. Gelukkig kan de achterbank in de sedan in ongelijke delen neer, wat prettig is voor het geval dat je een keer langere items moet vervoeren.
Wat kost de BMW 545e?
BMW 545e xDrive is er vanaf 78.101 euro. Ter vergelijking: voor de 333 pk sterke 540i xDrive met zes-in-lijn, maar zonder elektro ondersteuning, vraagt BMW 85.060 euro. De 292 pk sterke BMW 530e met viercilinder en een stekker is er vanaf 66.924 euro. Met xDrive betaal je voor deze versie 69.974 euro.
In Duitsland gingen we al eens eerder de weg op met de BMW 545e. Hoe dat ging zie je in de video hieronder: