Review – Audi RS e-tron GT (2024) – De toekomst van de gran turismo is hier
925 pk sterke GT
De Audi e-tron GT heeft een flinke update gekregen, met onder andere een haast krankzinnige vermogenstoename tot maar liefst 680 kW (925 pk) in de topversie. Dankzij een stevig aangepast onderstel maakt de auto nu letterlijk een sprongetje als je instapt. In het Duitse Heilbronn, de thuisbasis van Audi Sport, voelde AutoRAI.nl de elektrische Audi aan de tand.
Audi RS e-tron GT
Uit de Audi-fabriek in Heilbronn rolt het snelste en meest begeerlijke dat Audi te bieden heeft. De beroemdste creatie van deze fabriek is de Audi R8. Tegenwoordig draait de productie hier bijna volledig om de Audi e-tron GT. Voor de deur van de fabriek krijgen we de sleutels van het vernieuwde model in onze handen gedrukt. Op papier belooft de elektrische gran turismo ongekende prestaties. Audi heeft het model herzien met een nog krachtigere aandrijflijn, verbeterde actieradius en snellere laadtijden. Maar voordat we dat gaan ontdekken, laten we eerst een rondje om de auto lopen.
Blades
Hoewel de auto technisch flink is vernieuwd, zijn de uiterlijke veranderingen minimaal. De line-up bestaat uit de Audi S e-tron GT en de krachtigere RS e-tron GT, met als topmodel de RS e-tron GT Performance. De namen zijn misschien een mondvol, maar dat mag de pret niet drukken. De RS e-tron GT Performance trekt meteen de aandacht met zijn scherpe, sportieve lijnen en opvallende details zoals de 3D-honingraatstructuur in de grille en opvallende L-vormige blades die voor een agressieve uitstraling zorgen.
Nostalgie
Onze testauto is voorzien van een lik Nimbus Gray-verf en oogt daardoor elegant, maar tegelijkertijd ook intimiderend. Standaard zijn er nu 20-inch velgen, een maatje groter dan voorheen. Optionele 21-inch velgen, geïnspireerd op het design van het Avus Quattro studiemodel uit 1991, voegen een vleugje nostalgie toe.
In het interieur word je omarmd door luxe en technologie. Elektrisch verstelbare sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, een afgevlakt sportstuur – dat door zijn hoekige vorm en Alcantara-bekleding meer wegheeft van een racestuur – en een hoogwaardige afwerking maken de cockpit een prettige plek om tijd door te brengen. De Virtual Cockpit Plus biedt tal van instelmogelijkheden, inclusief de powerdisplay en snelheidsmeter met een witte achtergrond, een knipoog naar de klassieke Audi RS 2 Avant. Dat het infotainmentsysteem niet de snelste processor heeft, nemen we voor lief. We zitten hier tenslotte niet om te gamen of te scrollen, maar om te sturen.
Prestaties en rijervaring
Eenmaal op de weg is het onmogelijk om niet onder de indruk te zijn van het vermogen dat de RS e-tron GT biedt. Met een systeemvermogen van 630 kW (857 pk) en een koppel dat je haast door je stoel drukt, accelereert deze auto in slechts 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Dan rijden we nog niet eens de topversie. De Performance-versie tikt dankzij 680 kW (925 pk) in 2,5 seconden de 100 km/u aan. Dat is sneller dan menig supercar op de markt.
Quattro
Dankzij vierwielaandrijving – alle varianten zijn Quattro’s – beschikt de Duitse EV over oneindig veel grip. Vierwielbesturing zorgt ervoor dat je draaicirkel klein is – prettig in de stad en bij het inparkeren – maar ook dat het gewicht nog makkelijker een hoek omgaat. Dat gewicht is uiteraard stevig, want alleen al het accupakket weegt dik 600 kilo. In de praktijk merk je er niet veel van, of je moet op de openbare weg capriolen uithalen die je beter voor het circuit kunt bewaren.
Sprongetje in de lucht
Het onderstel met luchtvering houdt de carrosserie opmerkelijk stabiel, zelfs tijdens stevig bochtenwerk. Dit komt door het ‘actieve onderstel’, dat de auto altijd keurig waterpas houdt. Bij accelereren tilt het de achterkant omhoog en bij krachtig remmen krijgt de neus een zetje. Hierdoor blijft de auto stabiel, samen met de passagiers. In de bochten minimaliseert het systeem ook rolbewegingen, wat tijdens sportief rijden soms wat onnatuurlijk aanvoelt.
Bij normaal rijgedrag zorgt het merkbaar voor meer rust en comfort. Een extra handigheidje: de Audi kan dankzij dit systeem maar liefst acht centimeter omhoog ‘springen’ wanneer je een deur opent en wilt instappen. Plots heeft deze lage sportsedan de instaphoogte van een gewone personenauto, zoals een Audi A6. Voor wie tot nu toe sportieve auto’s links liet liggen vanwege de lage instap, is dat excuus nu verleden tijd.
Koning snelladen
Het meest indrukwekkende aan de vernieuwde e-tron GT is niet eens het absurde vermogen of het geavanceerde onderstel, maar juist de accutechnologie. Hoewel de capaciteit van het accupakket licht is toegenomen tot 97 kWh (bruto 105 kWh), is het dankzij een hogere energiedichtheid toch lichter dan voorheen. De elektromotoren zijn niet alleen aanzienlijk krachtiger dan die van het vorige model, dat maximaal 441 kW (600 pk) had, maar ook veel efficiënter, wat zich vertaalt in een fors verbeterde actieradius. De S-variant haalt nu maximaal 609 km op een volle lading, terwijl de RS-versies ongeveer 50 kilometer minder ver komen. Het echte hoogtepunt is echter de laadsnelheid: de vernieuwde e-tron GT kan een piekvermogen van 320 kW aan en houdt dit tot ongeveer 50 procent vol. Hierdoor kun je het grote accupakket in slechts 18 minuten tot 80 procent opladen, wat de e-tron GT tot een van de snelst ladende EV’s ooit maakt.
Conclusie
De vernieuwde Audi RS e-tron GT kan het allemaal: 0-100 km/u in 2,8 seconden, snelladen tot 320 kW en haaks een bocht om terwijl hij comfort biedt aan vijf personen en al hun bagage. Net als zijn technisch identieke broer, de Porsche Taycan, krijgt deze Audi een hoge plek op onze lijst van beste EVs van dit moment.
Met een startprijs van 129.990 euro voor de S e-tron GT en 164.990 euro voor de RS e-tron GT performance is de elektrische GT zeker niet goedkoop, maar voor wie het beste wil op het gebied van elektrische mobiliteit en rijbeleving, is dit elke euro waard. De toekomst van de gran turismo is hier en hij rijdt elektrisch.