Reportage: Jebel Hafeet, een stuurmansparadijs in de woestijn
Een dik 1.200 meter hoge berg beklimmen per elektrische Audi e-tron
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Ooit gehoord van de Jebel Hafeet? Het is een 1.240 meter hoge berg, gelegen boven Al Ain. De berg vormt de grens met Oman en is tevens de hoogste berg in het emiraat Abu Dhabi. De asfaltsliert naar boven mag je rekenen tot een van de mooiste wegen ter wereld. Verkeersregels? Die bestaan er niet. Niet heel gek dus dat Arabieren met serieus snelle auto’s er met regelmaat te vinden zijn. Het is de Pikes Peak van de Arabieren.
Zeventien kilometer
De Jebel Hafeet maakt onderdeel uit van het Hajargebergte dat grenst aan Oman. De bergreeks is ongeveer zeventien kilometer lang en zo’n vier kilometer breed. De bergen bestaan hoofdzakelijk uit leimsteen. De naam Jebel Hafeet is vrij eenvoudig te verklaren: Jebel betekent berg en Hafeet is de naam van de berg. Om een indruk te krijgen van het verloop van de weg plaatsen we hieronder twee foto’s van Google Earth.
“Jebel betekent berg en Hafeet is de naam van de berg.”
Jebel Hafeet by night!
De ligging van de Jebel Hafeet is best bijzonder, helemaal als je de berg in het donker bekijkt. Uit het niets lijkt er een prachtig verlichte weg richting de hemel te lopen. Een bijzondere ervaring.
Het asfalt: wow!
Je merkt aan alles dat de Jebel Hafeet een plek is waar menig petrolhead zich af en toe uitleeft. Het asfalt is van fantastische kwaliteit, maar draagt wel diverse rubberen tatoeages als gevolg van de stevige ritten die hier met regelmaat plaatsvinden. Hier en daar bespeuren we ook een beschadigde vangrails. Een teken dat het soms echt mis gaat. En als het mis gaat, dan loop je het risico om de afgrond in te duiken. Gelukkig komt dat nauwelijks voor. Genieten dus, maar met mate. Zo’n beetje les nummer één in het leven.
“Hier en daar bespeuren we ook een beschadigde vangrails.”
Geen trajectcontroles, geen snelheidscamera’s
Er zijn geen trajectcontroles, geen snelheidscamera’s, het is er bijzonder rustig en te hard rijden wordt er ‘door de vingers gezien’. Niemand boeit het feitelijk iets. Mensen die op de berg werken, moeten zelfs lachen als er weer een auto naar boven scheurt. Crazy Arabs. Naar boven heb je de beschikking over een tweebaansweg en is inhalen toegestaan. Naar beneden is dat een ander verhaal. Er is dan een enkele baan met een verbod op inhalen. Alsof het bedacht is dat je volgas naar boven rijdt en weer rustig naar beneden komt om af te koelen.
“Te hard rijden wordt er ‘door de vingers gezien’. Niemand boeit het feitelijk iets.”
Overboostfunctie
Ook wij wagen een poging om deze prachtige berg te bedwingen. Het voertuig is een volledig elektrische Audi e-tron: een vijfpersoons SUV met normaliter 360 pk en 560 Nm, maar met ingeschakelde S-stand activeert het systeem de overboostfunctie. De aandrijflijn levert dan acht seconden lang een vermogen van 408 pk en 664 Nm aan koppel. Met een gewicht van dik 2.400 kilogram is dat nog altijd niet overdreven veel, maar het is genoeg kracht om in hoog tempo naar boven te rijden.
We geven alles
Naar boven geven we alles. Het onderstel van de Audi gaat in standje Dynamic zodat de auto wat dichter bij het asfalt ligt en alles wat scherper reageert. Zijn hoge gewicht compleet maskeren kan de e-tron niet, maar Audi krijgt het toch voor elkaar om de auto dynamiek mee te geven. Aan het begin van de etappe geeft de boordcomputer een actieradius van 300 kilometer aan. We trappen stevig door en tikken soms 160 km/u aan. De e-tron lijkt in zijn element. Je merkt dat ie zwaar is in bochten en afremmen, maar de controle blijft altijd.
“We trappen stevig door en tikken soms 160 km/u aan.”
100 kilometer aan energie verloren
Bij de ‘finish’ – feitelijk een parkeerplaats bovenop de Jebel Hafeet – hebben we nog 195 kilometer range over. We hebben dus over een afstand van zo’n 10 kilometer dik 100 kilometer aan energie verloren. Oeps!
Prachtig uitzicht
Bovenop de dik 1.200 meter hoge berg heb je een fantastisch uitzicht over de stad Al Ain en is het bovendien aanzienlijk koeler. In de wintermaanden is het ongeveer 27 graden in Abu Dhabi. Bovenop de top is het ongeveer 20 graden. In de zomer lopen de temperaturen in Abu Dhabi op naar 40 tot 45 graden gemiddeld, met uitschieters naar 50 graden Celsius.
“Bovenop de Jebel Hafeet heb je een fantastisch uitzicht over de stad Al Ain.”
Nieuwe uitdaging
Tijd om naar beneden te rijden. We gaan de uitdaging aan om zo veel mogelijk energie te recupereren. Oftewel: energie terugwinnen door alleen af te remmen op de elektromotor om zodoende kinetische energie om te zetten in bruikbare energie voor het accupakket. We rijden weg met 195 kilometer range. Eenmaal beneden hebben we 240 kilometer range over. Hebben we over een traject van dik 10 kilometer toch maar even 45 kilometer aan range gewonnen met alleen wat tactisch afremmen op de elektromotor. Gelukkig compenseert dat weer een beetje de ‘energieverspilling’ op de weg naar boven.
“Bovenaan hebben we 195 kilometer range, beneden is dat 240 kilometer.”