Reportage: Japanse en Europese merken roeren trom op Tokyo Motor Show
Natuurlijk hebben de Japanse autofabrikanten zich ingespannen om met een keur aan nieuwe modellen en conceptauto’s de Tokyo Motor Show veel glans te geven. Maar opvallend is toch dat een aantal Europese fabrikanten de tweejaarlijkse tentoonstelling in de Japanse hoofdstad heeft aangegrepen om flink de trom te roeren.
Jaguar koos Tokyo voor de lancering van de Jaguar F-Type Coupé, Porsche introduceert er de Macan, Volkswagen de plug-inhybride dieselvariant van de Up! en BMW zowel de nieuwe 4-serie Cabrio als de Mini. Je mag spreken van een echt debuut, want de autoshow in Los Angeles – die tegelijkertijd wordt gehouden – ligt in een andere tijdzone. Daar zijn de doeken vanuit Europees en Aziatisch standpunt bezien later van de auto’s getrokken. Amerikanen ontbreken Blijkbaar zien de Europese producenten Tokyo als een belangrijker platform dan hun Amerikaanse concurrenten: voor de derde keer op rij ontbreken Ford, General Motors en Chrysler volledig. Alleen nieuwkomer Tesla heeft de oversteek gewaagd. Met de Model S, maar die bevat dan ook Japanse batterijtechnologie. Van 23 november tot en met 1 december bezoeken naar verwachting meer dan 850.000 mensen de show in Big Sight, zoals het tentoonstellingsgebouw heet. Zij maken kennis met tientallen nieuwe conceptauto’s die aangeven in welke richting de producenten zich ontwikkelen. Veel nieuwe technieken, waarbij hybrideversies zich steeds nadrukkelijker manifesteren. Veiligheidssystemen Veel aandacht gaat uit naar de vraag hoe interactieve veiligheidssystemen het leven van de automobilist kunnen veraangenamen. Daarbij nemen voertuigen door de inzet van nieuwe communicatietechnieken steeds meer taken van de bestuurder over. Ook zijn de schijnwerpers gericht op systemen die mobiliteit op maat leveren, waarbij het gebruik van de auto boven het bezit daarvan gaat. Daarmee spelen de fabrikanten in op de wereldwijde trend dat jongeren steeds minder hechten aan een eigen vervoermiddel, maar dat ze op momenten dat het ze past, wél ervan willen gebruikmaken. Toyota Toyota, met een marktaandeel van ruim 42 procent ruimschoots de grootste in eigen land, toont de FCV Concept, de studie naar een waterstofauto die in 2015 in productie gaat. Deze gezinsauto moet een actieradius hebben van ten minste 500 kilometer, een tankbeurt vergt maximaal drie minuten. Bijzonder detail: de FCV bevat voldoende energie om een gemiddeld huishouden een week van elektriciteit te voorzien. Met de (elektrische) FV2 speelt Toyota in op de verwachte vraag naar maatwerk in mobiliteit. De eenpersoons conceptauto van drie meter lang heeft geen stuurwiel: je stuurt door met je lichaam naar links, rechts, voor of achter te leunen. De boordcomputer gebruikt informatie van andere voertuigen om veiligheidsadviezen te geven aan de bestuurder. Toyota claimt zelfs dat de auto signaleert hoe de stemming van de bestuurder is en adviezen kan geven over de bestemming. Honda Honda presenteert de Vezel, een kleine crossover die nog dit jaar in Japan op de markt komt en vanaf 2015 ook in Europa te koop is. Het is een concurrent voor auto’s als de Nissan Qashqai en de Renault Captur. Mogelijk krijgt hij een andere naam, maar dat blijft nog even geheim. Naar hedendaags gebruik wordt de Honda Vezel in Japan aangeboden met keus uit twee aandrijflijnen: een 1,5-liter viercilinder benzinemotor en een hybridevariant. Een aardige conceptauto van Honda is de S660; een roadster met een lengte van 3,48 meter die een krachtbron heeft van 660 cm3. Daarmee voldoet hij aan de Japanse eisen voor minivoertuigen, die belastingvoordelen bieden. Je zou dit model een voortzetting kunnen noemen van de Honda Beat, die van 1991 tot en met 1996 in productie was. Op de stand van Honda prijkt ook de NSX Concept, een studiemodel voor de nieuwe NSX die mogelijk in 2014 op de markt komt. Hij is voorzien van een hybride aandrijflijn. Het zou zo maar kunnen dat de auto in 2014 werkelijk op de markt komt, om de terugkeer van Honda in de Formule 1 extra glans te geven. Daihatsu Daihatsu mag dan in ons werelddeel zijn verdwenen, in Japan telt deze dochter van Toyota wel degelijk nog mee als producent van minivoertuigen – in Japan een lucratief marktsegment. Op de Tokyo Motor Show debuteerde een nieuwe versie van de Kopen, de opvolger van de roadster Copen. Leuk gegeven: de body kan in een (relatieve) handomdraai worden gewisseld, zodat je af en toe eens in een ander kleurtje kunt voorrijden. Suzuki Suzuki kiest graag een eigen koers en doet dat ook weer met de conceptauto Crosshiker. Een opvallende design, dat volgens de fabrikant volwassenen moet aanspreken die hun speelsheid nog niet hebben verloren. Onder de motorkap huist een driepitter van 1,0-liter inhoud. Suzuki heeft veel aandacht besteed aan gewichtsbesparing: de Crosshiker weegt slechts 810 kg. Van een ander kaliber is de X-Lander: uitgevoerd als stoere terreinbeul, maar vermoedelijk toch vooral bedoeld als stadsauto. Misschien is het wel de opvolger van de Jimny – daarop is het concept ook gebaseerd. Hij is voorzien van een 1,3-liter benzinemotor. Het dak ontbreekt, de lage voorruit zien we bij een eventuele productie vast niet terug. Nissan Bij Nissan trekt in elk geval de GT-R Nismo de aandacht. Het is een snellere versie van de GT-R: de 3,8-liter V6 twinturbomotor levert 441 kW (600 pk). Van een geheel andere orde is de BladeGlider: een pijlvormige driezitter die wordt aangedreven door een elektromotor. Dit is een serieuze opstap naar een productieversie. De bestuurder zit in zijn eentje voorin, met eventueel twee passagiers op de achterstoelen. De elektromotoren zijn in de achterwielen gemonteerd, de hardtop is afneembaar. Met de IDx Freeflow en de IDx Nismo wil Nissan verschillende doelgroepen bereiken: de eerste is bedoeld als lifestyle-auto die vooral jongeren moet aanspreken, de tweede is een sportauto. In dit geval staat ID voor ‘identification’ en x voor de variabele manier van werken. De Freeflow is een 4,1 meter lange vierzitscoupé met een 1,2-litermotor. De Nismo is met 1,8 meter tien centimeter breder dan zijn stalgenoot, hier zorgt een 1,6-liter turbomotor voor de aandrijving. Mitsubishi Met drie conceptauto’s maakt Mitsubishi duidelijk dat het een rol van betekenis wil blijven spelen in autoland. De drie studiemodellen zijn plug-inhybrides: de compacte XR-PHEV, de fullsize Concept GC-PHEV en de crossover AR-PHEV. Die laatste is behalve van een elektromotor ook van een 1,1-liter turbobenzinemotor voorzien, net als de XR-PHEV. In het grootste model werkt de elektromotor samen met een 3,0-liter V6 met supercharger. Hier zien we vermoedelijk de voorbode van de volgende generatie van de Pajero. De XR-PHEV wordt waarschijnlijk de volgende generatie ASX. De letters XR staan overigens voor de afkorting Cross Runner, AR voor Active Runabout en GC voor Grand Cruiser. Mazda Mazda stelt zich relatief bescheiden op. De aandacht gaat uit naar brandstofbesparende technieken, al is voor de thuismarkt de presentatie van de nieuwe Axela (de lokale benaming voor de auto die bij ons Mazda3 heet) natuurlijk superbelangrijk. Mazda wil de schijnwerpers richten op het rijplezier dat zijn producten ondanks de aanpassingen aan de milieuwetgeving bieden. De in Japan uitgebrachte hybridevariant van de Mazda3 komt niet naar Europa. Tevens presenteert het een speciale Mazda6 Sedan met de bijtengewoon geavanceerde veiligheidstechniek: de Mazda6 ASV-5. Subaru Over de naamgeving van de Levorg heeft Subaru goed nagedacht: deze is samengesteld uit de woorden Legacy, Revolution en Touring. Officieel is het een prototype oftewel een concept, maar al begin 2014 worden eventuele orders genoteerd. En in de lente moet hij bij de Japanse dealers staan. Europa komt later aan de beurt. De Subaru Levorg valt tussen de Impreza en de Legacy in en zou dus een extra loot aan de Subaru-stam zijn. Voor de aandrijving blijft Subaru bij boxermotoren: een 2,0-liter turbo van 220 kW (300 pk) en 400 Nm koppel of een 1,6-liter viercilinder met een vermogen van 125 kW (170 pk) en 250 Nm. Verbruik volgens Subaru 1 liter per 17,4 kilometer. Lexus Lexus verwacht in 2013 met 520.000 verkopen wereldwijd een nieuw afzetrecord te vestigen. Op de Tokyo Motor Show speelde het merk een nieuwe troefkaart: de Lexus RC, een zeer sportieve coupé met naar keuze een 3,5-liter benzinemotor of een 2,5-liter hybridevariant. De auto is praktisch gezien een uitbreiding van de IS-lijn. Van een geheel andere orde is de in opvallend zilver uitgevoerde Lexus LF-NX Turbo Concept, een studiemodel naar een toekomstige compacte crossover. En deze heeft voor de verandering geen hybrideaandrijflijn, maar een nieuw ontwikkelde 2,0-liter D-4S VVT-i benzinemotor met twin-scrolltechniek. Dat moet garant staan voor uitstekende prestaties en efficiënte gebruikscijfers. Volkswagen Volkswagen is op de Japanse markt bezig aan een opmars, met onder meer de Golf als bestverkochte buitenlandse auto. Met de presentatie van de Twin Up! toont het concern de vele mogelijkheden van de modulaire bouwstrategie die het hanteert. De Twin Up! heeft de 0,8-liter TDI-dieselmotor met elektromotor en de DSG-versnellingsbak die eerder is gepresenteerd in de XL1. De brandstoftank heeft een inhoud van 33 liter, de lithium-ion-accu een vermogen van 8,6 kWh. Samen leveren ze 55 kW (75 pk) en 215 Nm trekkracht. Het verbruik zou uitkomen op 1 liter per 90,9 kilometer. BMW/Mini Voor de nieuwe Mini is de Tokyo Motor Show slechts één van de platforms, maar wel een geslaagde. Ook in Japan trekt dit retromerk veel aandacht. Dat geldt in iets mindere mate ook voor de BMW 4-serie Cabrio, die deze weken eveneens op diverse podia is te zien. We zijn er inmiddels aan gewend dat BMW de even nummers gebruikt voor bijzondere modellen. Porsche Porsche zoekt met de Macan een nieuwe doelgroep: de crossover is voorzien van actieve vierwielaandrijving met Porsche Traction Management en andere elektronica uit eigen stal die het rijplezier moeten vergroten. De Porsche Macan wordt leverbaar met keuze uit drie motorvarianten: de 3,0-liter V6 turbomotor met 250 kW (340 pk), de 3,6-liter V6 biturbomotor met 294 kW(400 pk) en de 3,0-liter V6 turbodiesel met 190 kW (258 pk). Jaguar En dan heeft Jaguar nu ook de F-Type Coupé officieel onthuld. Een extra sterke krachtbron, de 404 kW (550 pk) sterke 5,0-liter Supercharged V8, moet het topmodel met de naam Type R meer glans geven. Wie met minder genoegen wil nemen kan kiezen voor de 3,0-liter turbo V6 met 250 kW (340 pk) of 279 kW (380 pk).