Autotest – Renault ZOE Z.E. 40
Hoe ver komen we?
Zo, da’s een stevige belofte: twee keer zoveel bereik op een volle accu. Renault zegt het echt over de nieuwe ZOE Z.E. 40. Met de eerste generatie reden we 125-130 kilometer in de praktijk. Dus nu is de vraag: tikken we met de nieuwe versie zonder moeite 250 tot 260 kilometer aan? Tweede vraag: hoe zit het met het eigenlijk met het aquarium?
Hoe de ZOE rijdt
Niet alleen het uiterlijk van de ZOE is innemend, ook zijn rijkarakter is uitermate sympathiek. Rijden gaat simpel, stil en vlot. Meestal gebruiken we de ECO-stand, dan rijdt hij rustig en daardoor zuiniger. Op de snelweg klikken we door naar de gewone rijstand en voelen we dat de ZOE steviger doorpakt bij het versnellen. Waar je ook rijdt, de ZOE doet het plezierig, makkelijk en overtuigend.
LEES OOK: AutoRAI TV: Renault Zoe 40 kWh (Highlights)
Hoe de ZOE oplaadt
Onze testauto kan tot 22 kW AC (wisselstroom van stroomnet) laden. Dan verloopt laden zes keer sneller dan bij een gewoon stopcontact thuis. Steeds meer openbare laadpalen leveren 22 kW, zodat je pakweg 150 kilometer per uur oplaadt. Niet genoeg? Dan is de ZOE ook leverbaar met 43 kW AC laadvermogen – goed voor 300 kilometer per uur opladen bij AC-snelladers. Je kunt hem natuurlijk ook gewoon thuis een nachtje aan de stekker leggen, dan is hij de volgende ochtend weer gevuld.
Hoe het interieur is
De Renault ZOE is geen kleine auto. Hij is iets meer dan vier meter lang en bijna twee meter breed. Door de ronde vormen oogt hij misschien compact, binnenin is er heel wat ruimte. Het interieur is vriendelijk, verzorgd en fris. De voorstoelen zijn riant, ze hebben wel een vrij zachte zitting. Als we de kofferklep openen, zien we hoe groot de laadruimte is: 338 liter.
“Addertje onder het gras: de instapversie heeft niet het 41 kWh-accupakket”
Hoe je het aquarium inricht
Leuk voor in de files: er is een app waarmee je op het display een aquarium ziet. Compleet met kleurige tropische vissen, waterplanten en schelpen. Je kunt hem zelf inrichten. En tussentijds de vissen voeren. Renaults R-LINK biedt ook apps voor navigatie, informatie en entertainment.
Hoe ver je komt
Wat is het bereik van de Renault ZOE Z.E. 40? We haalden omgerekend tussen de 229 en 278 kilometer op een volle accu (0,18 kWh/km – 0,15 kWh/km). Ook andere rijders noteren vergelijkbare scores. Je haalt dus zomaar 250 kilometer. Met wat gunstiger (warmer) weer komt ook 300 kilometer binnen bereik. Als we niet te veel snelwegkilometers maken natuurlijk.
Hoe veel je betaalt
De Renault ZOE Z.E. 40 is er vanaf 24.990 euro (exclusief batterij vanaf 69 euro/maand). De auto inclusief batterij kost 32.890 euro. Wel een kanttekening. Het instapmodel heeft niet het 41 kWh accupakket. De luxe BOSE komt op 38.390 (inclusief de batterij). Een kilometer rijden kost vervolgens zo’n 4 cent (bij 22 ct/kWh). Lachwekkend voordelig dus.