Renault Wind – alles wat je moet weten
Wanneer zag jij 'm voor het laatst?
De Renault Wind is zeker geen grijze muis: volop Frans optimisme met een vleugje Italiaanse inspiratie. Een auto met sportieve aspiraties, maar bescheiden techniek. Deze onbegrepen tweezits cabrio smeekt om een nadere toelichting. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over de Renault Wind.
Geschiedenis Renault Wind
Het verhaal van de Renault Wind begon met een guitige conceptauto, die in 2004 werd getoond tijdens de Autosalon van Parijs. Het zou tot 2010 duren voordat de eerste exemplaren uit de Sloveense autofabriek rolden. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over deze goedbedoelde, maar grandioos mislukte tweezitter.
Tegenvallende verkoopcijfers dwongen Renault om al in 2012 de stekker uit het project te stoppen. Alle Franse hoop om jaarlijks minstens 75.000 exemplaren te verkopen ten spijt: de teller stopte bij slechts 14.000 exemplaren. Daarmee behoort de Wind tot de zeldzame categorie auto’s waarbij het ontwerpproces langer duurde dan de productiefase.
Concurrenten
De auto werd gelanceerd in een tijdperk waarin dakloze uitvoeringen van compacte stadsauto’s best populair waren. Autokopers werden verleid met modellen als de Peugeot 207 CC, MINI Cabrio of de Opel Tigra Twintop. De Ford StreetKa, Mitsubishi Colt CZC en de Smart Roadster waren zeldzamer. Voor sportieve bestuurders was er nog de Mazda MX-5.
Design Renault Wind
Aan het opvallende design van de Wind ligt het niet. Klein en compact, volgens sommigen te smal en te hoog. De Wind onderscheidt zich met een hoog oplopende achterkant met ingebouwde spoiler. De klapdakconstructie – van dicht naar open duurt slechts 12 seconden – doet sterk denken aan de Ferrari 575 SuperAmerica.
Eenmaal in de Wind valt op dat Renault vreemde keuzes maakte. Efficiënt zou zijn geweest om een dashboard uit de Twingo te monteren. In plaats daarvan trokken de Fransen de portemonnee en voorzagen ze deze cabrio van een apart ontworpen instrumentenpaneel. Helaas bleef het veel te groot uitgevallen stuurwiel dat in wel meer Renaults van dat moment werd bevestigd.
Tweezitter
Renault maakte van de Wind een uitgesproken tweezitter. Dat is maar goed ook: de ruimte achter de voorstoelen is zo krap dat het zinloos is om hier bagage of extra inzittenden in te proppen. Wel heeft de Wind een bruikbare bagageruimte: met 360 liter inhoud veel bruikbaarder dan die van een MINI Cabrio (125 liter) of Mazda MX-5 (150 liter).
Motoren Renault Wind
Je kon de Renault Wind bestellen met twee benzinemotoren, geleend van de Twingo: een 1,2-liter turbo viercilinder met 100 pk of een atmosferische 1,6-liter met 133 pk. Beide worden geleverd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De atmosferische 1,6-liter was ook beschikbaar als Gordini uitvoering, met kenmerkende blauwe lakkleur en witte strepen. Zo maak je van je Wind haast een miniatuur-Alpine.
Uitrustingsniveaus Renault Wind
Er waren grofweg drie uitvoeringen voor je Renault Wind. Dynamique was de basis, maar kwam standaard met 16-inch lichtmetaal en airco. Dynamique S bracht 17-inch lichtmetalen velgen en climate control; de Collection-uitvoering onderscheidde zich met een hoogglans zwart klapdakje en rode en chromen accenten in het interieur.
Tweedehands Renault Wind
Vanwege de teleurstellend lage productieaantallen is en blijft de Renault Wind een zeldzaamheid. Wie op zoek is naar deze auto, zal goed moeten zoeken. Toch is deze auto redelijk toegankelijk geprijsd. Wil je echt alles weten van de Renault Wind, dan is het fijn dat de techniek van deze generatie Renault Twingo – en dus ook de Renault Wind – behoorlijk betrouwbaar blijkt. Kortom: wie durft?