Renault Talisman DCi 110 – Rijtest
Spelen met de tablet
Alles draait in de Renault Talisman om het tablet-achtige display in het dashboard. Of R-Link 2 zoals het merk het noemt. Op het rijden zelf na, bedien je via het aanraakscherm haast alle functies van de Talisman.
[gallerij-1]
Laten we beginnen met een beetje sfeer te creëren in de cabine van de Renault Talisman. Door de rijmodus Eco te kiezen, licht de cabine groen op. Als je kiest voor de Comfort-modus wordt de cabine ondergedompeld in een rustgevende, blauwe gloed. Bij de Sportmodus motiveert de rode sfeerverlicht je het gaspedaal nét dat stukje verder in te drukken.
[parallex-1]
Rijmodi Renault Talisman
De rijmodi beperken zich gelukkig niet enkel tot de sfeerverlichting. In Comfortstand wordt de demping merkbaar zachter en dein je heerlijk over de snelweg en waan je je in een grote limousine. Achterin wordt dat gevoel versterkt. Een passagier van 1.90 meter kan achterin zelfs plaatsnemen achter een bestuurder van dezelfde lengte, zonder zere knieën te krijgen.
[gallerij-2]
In sportmodus veert de Talisman merkbaar stugger. Ook stuurt hij zwaarder. Elke rijmodus geeft de Talisman uitgesproken karakter. In de persoonlijke modus kun je jouw ideale Talisman uitstippelen. Bijvoorbeeld een zuinige Eco-instelling voor de motor, een sportieve afstelling van het onderstel en een – minder – subtiele paarse sfeerverlichting.
Renault 4Control
En niet onbelangrijk: de instelling van 4Control verandert per rijmodi. 4Control is Renault’s vierwielbesturingssysteem waarbij de achterwielen meesturen met een hoek van maximaal 3,5 graden. In de Sportmodus bewegen de achterwielen mee tot een snelheid van 80 km/u. Bij Comfort bijvoorbeeld tot 50 km/u.
[video-1]
De meesturende achterwielen voelen de eerste kilometers wat onnatuurlijk aan. Maar het 4Control-systeem went en weet ons te overtuigen. Praktisch zorgt het voor een kleine draaicirkel, maar ook voor het rijplezier biedt 4Control toegevoegde waarde. De Renault Talisman ligt namelijk als een blok op de weg en in de bochten. De Talisman is echt een rotondekoning. Als je na het rijden in een Talisman weer in een ‘normale’ auto stapt, kun je de 4Control nog wel eens gaan missen.
[gallerij-3]
Pas alles aan
Met de tablet in het dashboard ben je uren zoet. Bijvoorbeeld met het vinden van de ideale instellingen voor de massagestoelen. In totaal heb je maar liefst 75 combinaties van instellingen. Van ontspannend tot activerend, rustig tot snel en intensief tot neutraal. Daarna biedt de Eco-coach genoeg handvatten om je zuinige rijstijl te perfectioneren. Alles gehad? Dan is het aanbod van apps ruim voldoende om de verveling tegen te gaan.
Bescheiden motoren voor de Renault Talisman
Wij rijden in de dCi 110 dieselmotor met 81 kW (108 pk) met handgeschakelde zesversnellingsbak. Een bescheiden motor voor een grote auto als de Renault Talisman. Wat de motor ‘mist’ aan kubieke centimeters motorinhoud, maakt hij goed aan ijverigheid. De dieselmotor is goed bij de les, ook bij lage toeren. Wij noteren een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km. Voor de sportievelingen biedt Renault ook nog een benzinemotor met 147 kW (197 pk).
[parallex-2]
Prijzen Talisman
De Renault Talisman is leverbaar voor prijzen vanaf 30.590 euro voor de dCi 110 dieseluitvoering. De zakelijk rijder profiteert met deze motorisering van 21 procent bijtelling.