
Gespot: Renault Taliant
Die kennen wij hier helemaal niet

Wie weleens in Turkije of omringende landen op vakantie is geweest, heeft ‘m misschien al eens zien rijden: de Renault Taliant. Deze compacte sedan is daar een alledaagse verschijning, terwijl we hem in Nederland totaal niet kennen. Hoe zit dat? Wat is de Renault Taliant eigenlijk, waarom is hij zo populair in landen als Turkije en waarom staat hij niet in Nederlandse showrooms?
Wat is de Renault Taliant?
De Renault Taliant is een compacte sedan die sinds 2021 wordt geproduceerd, voornamelijk voor opkomende markten. De auto is een directe afgeleide van de Dacia Logan, maar dan in een Renault-jasje. Het model vervangt in onder andere Turkije de verouderde Renault Symbol, die op zijn beurt weer was gebaseerd op eerdere generaties van de Logan. Nog langer terug was de Symbol een sedanversie van de Renault Clio.
Ondanks zijn bekende merknaam is de Taliant dus geen typische ‘westerse’ Renault. Hij wordt gebouwd op het CMF-B-platform – hetzelfde platform dat je ook vindt onder modellen zoals de Renault Clio en Dacia Sandero – maar de afwerking en het ontwerp zijn simpeler en doelgerichter.
Je kunt de Taliant zien als een soort verre neef van de Clio: ze delen hun genetische basis, maar zijn in totaal verschillende culturen opgegroeid. De Clio is ontworpen voor een kieskeurig West-Europees publiek dat stijl, uitrusting en rijgedrag belangrijk vindt. De Taliant richt zich op klanten die vooral ruimte, lage kosten en betrouwbaarheid zoeken – vaak met een voorkeur voor sedans.
Waarom deze Renault niet in Nederland wordt verkocht
De Taliant is ontworpen voor markten waar betaalbaarheid, eenvoud en praktische bruikbaarheid zwaarder wegen dan luxe, design en infotainment. In veel van deze landen is de vraag naar compacte sedans met een flinke kofferbak groot, terwijl hatchbacks juist minder populair zijn.
In Nederland is het omgekeerde het geval. Hier zijn sedans in het B-segment praktisch uitgestorven. Auto’s als de Peugeot 301, Citroën C-Elysée of zelfs de Volkswagen Polo Sedan hebben hier nooit voet aan de grond gekregen. Nederlanders kiezen liever voor hatchbacks, stationwagens of SUV’s. De Renault Taliant zou in Nederland dus simpelweg te weinig kopers trekken.

Ontworpen voor een andere levensstijl
In landen waar de Renault Taliant populair is, zijn de omstandigheden en voorkeuren anders. Wegen zijn soms minder goed onderhouden, de brandstofprijzen verschillen en veel mensen zoeken vooral een auto die jarenlang meegaat zonder al te veel poespas. De Taliant beantwoordt precies aan die vraag.
Renault Taliant en Clio
De Renault Taliant staat net als de Renault Clio V op het CMF-B-platform van de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie. Dat betekent dat ze onderhuids veel met elkaar delen:
- ophangingscomponenten
- veiligheidsstructuur
- elektronica en infotainment
- aandrijflijnen (zoals de 1.0 TCe-motor)
Verschillende focus
Toch zijn de twee auto’s voor heel verschillende markten ontworpen:
Kenmerk | Renault Clio | Renault Taliant |
---|---|---|
Carrosserie | 5-deurs hatchback | 4-deurs sedan |
Markt | West-Europa (incl. NL) | Opkomende markten (zoals Turkije, Oost-Europa) |
Afwerking | Hoger niveau, meer opties | Eenvoudiger, functioneel gericht |
Imago | Lifestyle/compact premium | Praktisch/budgetgericht |
Interieur | Modern, digitaal instrumentarium | Simpeler, minder luxe |
Extra leuk detail
In landen als Turkije worden zowel de Clio als de Taliant lokaal gebouwd, in de Oyak-Renault-fabriek in Bursa. Renault maakt daar dus twee auto’s op hetzelfde platform, elk voor een ander type koper.