Renault Scénic & Grand Scénic – Rijtest
Populaire Franse MPV veelzijdiger dan ooit
Renault is zo’n beetje de uitvinder van de compacte MPV. Twintig jaar geleden, in 1996, verscheen de eerste generatie Scénic op de markt. Anno 2016 introduceert Renault de vierde generatie Scénic en Grand Scénic, die veelzijdiger zijn dan ooit, zo blijkt uit de eerste testkilometers.
De diverse diesel- en benzinemotoren presteren uitstekend, het weggedrag is plezierig. Het ruime interieur is meer dan degelijk afgewerkt. Maar wat vooral opvalt: de fraaie buitenkant, met mooie lijnen die de auto een opvallend eigen karakter geven. Dat is mede te danken aan de lichtunits, een van de hedendaagse kenmerken van de modellen van Renault, die ook deze Scénic uitstekend staan. En wat te denken van de 20-inchwielen die standaard zijn op alle versies? Een nouveauté in dit segment.
Renault Scénic: al vijf miljoen exemplaren verkocht
Sinds de introductie van de eerste Scénic heeft Renault in totaal al ongeveer vijf miljoen exemplaren verkocht. De combinatie van veelzijdigheid, ruimte, gebruiksvriendelijkheid en rijcomfort tijdens lange afstanden sprak duidelijk een grote groep mensen aan. Door de toenemende concurrentie, waarbij vooral de kleine SUV aan populariteit heeft gewonnen, liep de verkoop van de derde generatie sterk terug. Van de eerste generatie werden in ons land bijvoorbeeld 66.000 stuks verkocht, van de tweede 65.000 (2003-2008), terwijl de derde (sinds 2009 op de markt) is blijven steken op 21.000 exemplaren.
[parallex-1]
Nederlands design
Met de nieuwe Scénic denkt Renault het tij te keren. De nieuweling heeft niet alleen aan functionaliteit en gebruiksgemak gewonnen, maar kent ook nog eens een bijzonder stijlvolle verpakking. Dat design is (wederom) van de hand van de Nederlandse designbaas van Renault, Laurens van den Acker. Hij heeft inmiddels het complete gamma onderhanden genomen. En wat waar is, is waar: Renault heeft daarmee weer een zeer herkenbaar en onderscheidend design voor zijn modellengamma.
[gallerij-1]
Concurrenten
Concurrenten heeft de Scénic overigens genoeg, denk bijvoorbeeld aan de Citroën C4 Picasso en de Ford C-Max. En tegenwoordig spelen ook premium brands als BMW en Mercedes-Benz met respectievelijk de 2-serie Active Tourer en de B-Klasse een stevig partijtje mee. Renault wil zich onderscheiden door smaakvol design, fijne rijeigenschappen met de focus op comfort én een rijke standaarduitrusting. Renaults vertrouwen daarin is zo groot dat het zichzelf in dit segment weer een tweede plaats toedenkt, dus terugkeert aan de top.
“Het vertrouwen van Renault in de Scénic is groot. Het merk verwacht zelfs terug te keren aan de top van het segment”
Breder en langer
De nieuwe Renault Scénic is ten opzichte van zijn voorganger iets breder en langer. Doordat de wielen nu meer op de hoeken zijn geplaatst, kon Renault een langere wielbasis realiseren. Meer wielbasis betekent ook meer interieurruimte. Er zijn twee varianten: de Grand Scénic biedt dankzij 23 centimeter meer lengte logischerwijs nog meer (berg)ruimte. Qua verkopen heeft Renault iets hogere verwachtingen ten aanzien van de Grand Scénic, die zo’n 55 procent van de verkoopaantallen wordt toegedicht. Renault verwacht dat 60 procent van de grootste variant door particulieren zal worden gekocht, waar dat voor de kleinere versie blijft steken op 30 procent.
[gallerij-2]
Grand Scénic voor grotere gezinnen
Deze Grand-uitvoering is dan ook zeer geschikt voor grotere gezinnen, dankzij de mogelijkheid van een derde zitrij. Het mag gezegd: het koetswerk van de Scénic oogt dynamisch en is dankzij de tweekleurige carrosserie (contrasterend dak en spiegelkappen) een onderscheidend ontwerp in het segment van de compacte MPV’s. De relatief korte overhang aan de achterzijde is 16 mm korter, waardoor de auto dynamischer oogt dan zijn directe voorganger.Tegen meerprijs is ook nog eens een panoramisch glazen dak leverbaar.
[parallex-2]
Standaard van de partij
De groeiende waslijst moderne technieken, die het rijcomfort vergroten en de veiligheid verbeteren, is ook ten behoeve van de Scénic uitgebreid toegepast. De standaardversie, Life genaamd, heeft zaken als Active Emergency Braking met voetgangersdetectie, Traffic Sign Recognition, Hill start assist, handbediende airconditioning, mistlampen vóór en een digitale radio. De prijs van de Scénic Life begint bij 25.490 euro en die van de Grand Scénic bij 26.690 euro – vergelijkbaar met die van de Ford (Grand) C-Max en Citroën (Grand) C4 Picasso.
“Renault levert de dCi-110 dieselmotor in Nederland alleen met Hybrid Assist”
[gallerij-3]
R-Link 2
Vanaf het derde uitrustingsniveau, Intens genaamd (vanaf 29.290 euro), installeert Renault onder meer parkeersensoren vóór en achter, een automatisch dimmende binnenspiegel, een verschuifbare middenconsole, vliegtuigtafeltjes én het Renault R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem met 7-inch touchscreen en kaarten van Europa. Vooral met dat laatste systeem is de Scénic bijzonder compleet. Het systeem laat zich na enige oefening gemakkelijk bedienen.
[gallerij-4]
Bagageruimte
En hoe zit het met de bagageruimte? De bagageruimte van de Scénic bedraagt 572 liter. De Grand Scénic met zeven zitplaatsen heeft 596 liter als je de derde zitrij hebt ingeklapt. Zitten er wel kinderen op de derde zitrij, dan blijft er 233 liter over. De vijfpersoonsuitvoering van de Grand Scénic biedt 765 liter bagageruimte.
Weet overigens dat de tweede zitrij verschuifbaar is. Je hebt dus invloed op het volume. Gewoon gemakkelijk is de One Touch Folding-functie, overgenomen van de Espace. Dankzij deze functie kunnen de zitplaatsen achter eenvoudig worden neergeklapt waardoor een vlakke laadvloer ontstaat. In het interieur heeft Renault handige bergvakken gecreëerd, samen goed voor 38,5 liter bergruimte.
[gallerij-6]
Motorenaanbod
Het motorenaanbod bestaat uit twee benzine- en drie dieselmotoren. Renault levert de Scénic met de benzinemotoren Energy TCe 115 en Energy TCe 130. Dieselen kan met een Energy dCi 110, Energy dCi 130 en de Energy dCi 160. Renault koppelt de benzinemotoren te allen tijde aan een handmatige zesbak. De diesels krijgen een handgeschakelde zesbak of een automatische zes- of zeventraps EDC-transmissie met dubbele koppeling.
“De tweede zitrij is verschuifbaar. Je hebt dus invloed op het bagagevolume”
Hybrid Assist
Een interessante optie is de dCi 110-dieselmotor met Hybrid Assist: een 10 kW sterke elektromotor wordt gevoed door een 48-voltbatterij en ontlast de dieselmotor. De hybridetechniek levert tot 15 Nm extra trekkracht in bepaalde situaties. Daarbij helpt Hybrid Assist het brandstofverbruik en de CO2-emissie met ongeveer 8 tot 10 procent te beperken. Ten opzichte van de standaard dCi 110-motor daalt het brandstofverbruik van 3,9 tot 3,5 l/100 km, wat neerkomt op een CO2-emissie van 92 in plaats van 100 g/km. Dat scheelt dankzij het Nederlandse belastingklimaat een kleine 1.500 euro aan strafbelasting (BPM). Voor Renault is dat voldoende reden de ‘gewone’ dCi-110 dieselmotor niet in Nederland te gaan voeren.
[gallerij-5]
Comfortabel
Alle motoren hebben voldoende vermogen om de Scénic en Grand Scénic vlotjes voort te bewegen, ook op hogere snelheden. Dankzij turbotechniek op alle motoren is er onderin genoeg trekkracht, waardoor je niet al te veel hoeft te schakelen. Het comfortabele weggedrag geldt als een groot pluspunt. Je zou verwachten dat 20-inchwielen afbreuk doen aan het rijcomfort, maar dat blijkt niet het geval. Het onderstel voelt niet te hard en niet te zacht aan. Je kunt stellen: Renault kiest duidelijk voor de gulden middenweg.
De Renault Scénic staat vanaf november in de showrooms, de Grand Scénic volgt in december. Renault produceert de nieuwe Scénic en Grand Scénic in Douai, Frankrijk, net als de Talisman en de nieuwe Espace.
[parallex-3]