
De toekomst van Formule 1, volgens Renault
Renault RS 2027 Vision Concept

Renault wierp onlangs een blik in de glazen bol om de toekomst van Formule 1 te voorspellen. De Franse autobouwer verzamelde alle input en ontwierp vervolgens deze Renault R.S. 2027 Vision. Dit is Formule 1 anno 2027, volgens Renault.
RS01 uit 1977
De R.S. 2027 Vision is ontworpen door het designteam van Renault in samenwerking met Renault Sport Racing. De auto heeft enkele kenmerken van de eerste F1-auto van Renault, de RS01 uit 1977, zoals een V6 turbomotor, de typische achtervleugel en de kleurstelling.
“Over tien jaar staat de mens nog meer centraal en de F1-sport wordt spectaculairder”
Belangrijkste zaken op een rij
Wat kunnen verwachten? Volgens Renault staat de mens over tien jaar nog meer centraal en wordt de F1-sport spectaculairder. Ook de strijd in het deelnemersveld neemt toe. De vermogen-gewichtsverhouding gaat naar 1 megawatt met een maximumgewicht van 600 kg. Maar wat kunnen we nog meer verwachten? We zetten de belangrijkste zaken hieronder op een rij. Let wel op: dit is puur een opsomming van voorspellingen van de creatieve geest van Renault. Of deze zaken realiteit worden, moet de toekomst uitwijzen.
LEES OOK: BMW M4 CS: voor als een M4 GTS too much is
– Dankzij de transparante cockpit biedt de R.S. 2027 Vision een beeld van een racecoureur aan het werk. De lichtgewicht structuur is 3D-geprint, met delen die zijn gevormd door het lichaam van de coureur, net als het design van de productiemodellen dat geïnspireerd is op het menselijk lichaam.
– Ook de helm is transparant zodat de gezichtsuitdrukking van de coureurs zichtbaar is voor de fans.
– In de wielen geïntegreerde actieve LED-verlichting toont informatie, waaronder de positie in het veld en de resterende energiereserves zodat toeschouwers en fans thuis beter begrijpen hoe de race zich ontvouwt.
– Het beeldscherm op het stuurwiel toont informatie over de ‘fans ranking’ die bepaald wordt door de interactie van fans op social media. De meest verdienstelijke coureur wordt beloond met een extra vermogensboost in de laatst paar ronden.
– Verschillende informatie van de telemetriesystemen zijn toegankelijk via internet, waarmee de fans hun betrokkenheid en de kennis op het gebied van racen en strategie kunnen verbeteren.
– Op het gebied van design worden Formule 1-auto’s nog aantrekkelijker voor huidige racefanaten, terwijl het ook nieuwe fans enthousiasmeert.
– De auto’s zijn direct herkenbaar als Formule 1-auto’s, met de lange slanke neus, side pods (grote luchtinlaten aan de zijkant) en vier open wielen. Het design is zowel verfijnder als agressiever.
– Behalve het optimaliseren van de prestaties en de efficiency zijn de auto’s ook ‘communicatiever’ voor toeschouwers en tv-kijkers door de beweegbare aerodynamica en actieve verlichting.
– Bij de R.S. 2027 Vision zorgen de C-vormige LED-koplampen en het verlichte Renault logo op de motorkap voor een visuele band tussen de Formule 1-auto en de straatauto’s van Renault.
– Voor nog meer spektakel voor de toeschouwers schakelt de verlichting van wit naar blauw als de elektrische modus is ingeschakeld.
– F1-auto’s zijn voorzien van autonome rijfuncties die geactiveerd worden bij race-incidenten (safetycar, virtuel safetycar, gele vlag, etc). In dit soort situaties worden de geldende regels en beperkingen (inhaalverbod, snelheidsbeperking, etc) automatisch uitgevoerd door de auto, waarmee het risico van verdere ongevallen worden geminimaliseerd en de veiligheid van marshals wordt geoptimaliseerd.
“F1-auto’s zijn voorzien van autonome rijfuncties die geactiveerd worden bij race-incidenten”
– De gesloten cockpit beschermt de coureur van rondvliegend vuil, rubber en andere mogelijke objecten. De aerodynamische kap is gemaakt van polycarbonaat, die ultrasterk en bestand is tegen schokken en vlammen.
– De kap is voorzien van twee titanium rolbeugels die in milliseconden uitschuiven mocht de auto ondersteboven komen te liggen, zodat er ruimte is voor de coureur om te ontsnappen.
– Deze features zijn specifiek ontworpen zodat de coureur op eigen kracht kan uitstappen als de auto over de kop geslagen is, zonder dat op hulpdiensten of marshals hoeft te worden gewacht.
– Veiligheid is ook gewaarborgd door het ultra-connected karakter van Formule 1-auto’s – met steeds meer overeenkomsten met de productieauto’s van Renault. Deze functies wisselen continu real-time informatie uit tijdens de race.
– Vehicle-to-vehicle (V2V) communicatie met alle F1-auto’s in de race, zodat de coureurs exact weten waar de andere auto’s rijden. Deze informatie wordt gebruikt voor het Collision Warning-systeem, waarmee coureurs in de pitstraat worden gewaarschuwd voor andere auto’s die met hoge snelheid naderen.
– Vehicle-to-Everything (V2X) communicatie via het beeldscherm op het stuurwiel, inclusief instructies van de raceleider zoals gele en blauwe vlag. Er is een directe link met de marshals in het deel van de baan waar elke auto rijdt.
– In de 2027-visie van Renault focust de Formule 1 zich ook op duurzame technologie en systemen om de impact op het milieu verder terug te dringen.
– De ontwikkeling van onderdelen voor een Formule 1-auto zijn minder tijdrovend dankzij 3D-printtechniek. De R.S. 2027 Vision profiteert van die techniek.
– De nieuwe materialen die voor de 3D-geprinte onderdelen gebruikt worden, zijn beter recyclebaar dan veel andere composietmaterialen die voorheen werden toegepast. Deze maatregelen maken de Formule 1-auto’s veiliger en milieuvriendelijker, met behoud van het kenmerkende DNA van F1-auto’s.
“Of deze zaken realiteit worden, moet de toekomst uitwijzen.”