Autotest – Renault Mégane Estate TCe 130
Fraaie estate met karakter en royale bagageruimte
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Wat is die Laurens van den Acker toch goed bezig. Sinds onze Nederlander de designafdeling van Renault runt, rollen er alleen maar fraaie modellen uit de poorten van het Franse merk. De nieuwe Mégane Estate is daarop geen uitzondering, maar hij heeft ook andere kwaliteiten in huis.
Voor de leaserijder die niet volledig op de hoogte is: de fiscale bijtelling is sinds 1 januari 2017 voor alle auto’s met een verbrandingsmotor gelijk, namelijk 22%. Of het nu gaat om een benzine, diesel of hybrideauto: iedereen betaalt hetzelfde percentage.
Na jaren van fiscale voordelen voor zuinige auto’s en meerjarige leasecontracten die op basis van bijtelling werden afgesloten, moeten de modellen nu zelf het verschil maken. Emotie speelt weer een grote rol bij de keuze van een (lease)auto en dat is in het voordeel van de nieuwe Renault Mégane Estate.
LEES OOK: Sportieve Renault Mégane GT ook voor dieselaars
Karaktervol
Zoals we eerder al bij de vijfdeurs hatchback zagen, heeft de Renault Mégane een heel duidelijke stijl. Je herkent hem direct aan de C-vormige LED-dagrijverlichting aan de voorzijde.
Ook die “rode snor” aan de achterzijde – de LED-achterlichten die bijna over de hele achterklep doorlopen – is onmiskenbaar. Mooi of niet, de Renult Mégane heeft karakter en dat zien wij graag.
De beste eigenschap van de Renault Mégane Estate zit binnenin. Wij zijn dol op het interieur. Vrij eenvoudig van opzet, maar kwalitatief dik in orde. Wij reden de Bose-uitvoering met werkelijk briljante (lederen) stoelen en misschien wel de fijnste zitpositie in deze klasse. Elke keer als je instapt, denk je: hier kan ik uren blijven zitten. Bij geen enkele auto in dit overvolle segment was dat gevoel zo sterk.
R-Link 2
Ook prettig is het R-Link 2 multimediasysteem met touchscreen in “portrait” formaat. Zie het als een rechtopstaande tablet. Via dit systeem zijn bijna alle functies van de auto te bedienen. Er zijn maar weinig fysieke knoppen.
Dankzij de goede software reageert het systeem super snel. Elke veegbewegingen of toets die je indrukt, is net zo instant zoals je gewend bent van je smartphone. In onderstaande video is dat goed zichtbaar.
Royale bagageruimte
Wij Nederlanders zijn praktisch ingestelde mensen. Als het budget het toelaat kiezen we graag een ruime auto waarin je veel spullen kwijt kunt, ook al komt dat maar een paar keer per jaar écht goed van pas. Er worden in ons land dan ook bijzonder veel stationwagens verkocht.
Als je kiest voor de nieuwe Renault Mégane Estate, krijg je niet alleen een royale kofferbak van minimaal 580 liter, maar ook de langste laadlengte van 2,77 meter met de leuning van de passagiersstoel plat – een record voor dit segment.
Verder kun je rekenen op handige tassenhaken, allerlei extra bergruimtes en een zogenoemde One-touch folding achterbank, die vanuit de bagageruimte te bedienen is.
De Mégane Estate is een perfecte gezinsauto, met veel ruimte voor de kinderen en een hele reeks functionele eigenschappen. Als je van tevoren weet dat je regelmatig volwassenen moet vervoeren, kun je beter voor een Renault Talisman of Scénic kijken.
Comfort voert boventoon
Volgens de makers was rijplezier een essentieel onderdeel bij de ontwikkeling van de nieuwe Renault Mégane Estate. Dat merk je ook, want hij is wat scherper in zijn gedrag en dempt iets stugger dan voorheen.
Plezierig is het zonder meer, maar de Mégane Estate TCe 130 in Bose-uitvoering is toch vooral comfortabel. Niet alleen vanwege die fijne stoelen, ook de lichte besturing, de zachte EDC-automaat met dubbele koppeling (optie) en het veercomfort op de snelweg dragen daaraan bij.
LEES OOK: Top-10 bestverkochte auto’s van 2016
TCe 130 EDC
De TCe 130 is een 1,2-liter viercilinder benzinemotor met turbo. Tien jaar geleden nog ondenkbaar in een auto als deze, tegenwoordig goed voor een vermogen van 130 pk en 205 Nm koppel bij 2.000 tpm.
Daarmee presteert de Mégane Estate meer dan voldoende. De TCe is net een naaimachientje dat mooie stil zijn werk doet. De TCe 130 met EDC-automaat is een prima aandrijfcombinatie voor particuliere en zakelijke automobilisten die wat vaker op de weg zitten. In de praktijk en onder normale omstandigheden kun je rekenen op een verbruik van zo’n 1 op 15.
Mag het allemaal wat sportiever, dan heeft Renault overigens ook een Mégane GT met een agressief uiterlijk, extra sportief onderstel, vierwielbesturing en een 205 pk sterke turbomotor.
Bose-uitvoering
Voor wie veel waarde hecht aan een hoogwaardig interieur met mooie materialen is de Bose-uitvoering een aanrader.
Deze versie is standaard voorzien van onder andere een premium Bose-audiosysteem, een bestuurdersstoel met massagefunctie, 17-inch lichtmetalen wielen en Renault Multi-Sense, waarmee de bestuurder de instellingen kan aanpassen die van invloed zijn op de rijervaring en de sfeer in het interieur.
Ook prettig: de sleutel van de auto – ook wel de Renault handfree card – kun je te allen tijde in je zak houden. Dankzij slimme sensoren worden de portieren ontgrendeld als je een deurgreep vastgrijpt. En ook als je parkeert, de motor uitschakelt, uitstapt en de deur sluit, gaat de auto vanzelf op slot. Een bijzonder prettige functie die je bij veel duurdere merken niet zult vinden.
De Renault Mégane Estate TCe 130 Bose is leverbaar vanaf 28.140 euro.