Autotest – Renault Mégane dCi 130
Succes gegarandeerd
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
De meeste leaseauto’s op de Nederlandse wegen zijn gekozen op basis van bijtelling. Maar nu de regels zijn aangescherpt en de bijtelling voor een groot deel van de automarkt gelijk is (21%), moeten de modellen zelf het verschil maken. Emotie speelt weer een rol bij de keuze van een leaseauto en dat is in het voordeel van de nieuwe Renault Mégane hatchback.
Het autobelastingstelsel heeft de afgelopen jaren enorm veel invloed gehad op de Nederlandse autoverkoop. Had je een interessante middenklasser in de 14%-bijtellingscategorie, dan zat je goed. Zo niet, dan telde je niet mee. Simpel.
Renault weet daar alles van. De Mégane eindigde het jaar 2012 als bestverkochte auto van Nederland. Vooral de Estate ging als warme broodjes over de toonbank, want het was toen de enige C-segment stationwagen in de categorie van 14% bijtelling.
LEES OOK: Top-10 populairste occasions onder vrouwen
“Sensuele lijnen”
Voor leaserijders, in Nederland de belangrijkste klantengroep, heeft een CO2-zuinige Renault Mégane dus geen unieke verkooppositie meer. Toch zijn we ervan overtuigd dat de Renault Mégane onveranderd populair blijft.
De compleet nieuwe generatie is een fraaie, karaktervolle auto geworden, nietwaar? Onder leiding van de Nederlandse design-baas Laurens van den Acker heeft het merk een complete metamorfose ondergaan. De modellen worden gekenmerkt door vloeiende en sensuele lijnen, zoals Van den Acker zelf aangeeft.
De Mégane hatchback is van mijlenver herkenbaar als Mégane, en toch compleet nieuw. Opvallend zijn die C-vormige LED-dagrijverlichting en de LED-achterlichten die bijna over de hele achterklep doorlopen, zoals ook bij de grotere Talisman. Als je deze auto ’s avonds voorbij ziet rijden, trekt hij hoe dan ook je aandacht.
R-Link 2
Als je instapt, merk je meteen dat er een flinke kwaliteitsslag gemaakt is. Het interieur is mooi ontworpen. De afwerking en de gebruikte materialen zijn uitstekend.
Je zit vrij laat in fantastisch heerlijke stoelen en bij de luxere uitvoeringen worden de meeste functies bediend via het R-Link 2-systeem met een 8,7-inch touchscreen in zogeheten portrait formaat (rechtopstaand). En het systeem werkt ronduit fantastisch. Zie de video hieronder!
Via het R-Link 2-systeem zijn ook de vele functies van Renault Multi-Sense te bedienen. Hiermee is het rijkarakter van de auto (Sport, Normal, Eco etc) naar eigen smaak aan te passen. Ook de sfeer aan boord kan worden aangepast door verschillende keuzes voor de lay-out van het instrumentenpaneel en de kleur van de interieurverlichting.
Het R-Link 2-systeem draagt voor een groot deel bij aan het comfort. Want met minimale bewegingen kun je bijzonder veel functies bedienen. En omdat het zo snel en intuïtief werkt, heb je weinig last van afleiding tijdens het rijden.
dCi 130 dieselmotor
Renault benadrukt dat de Mégane is ontworpen om meer rijplezier te beiden. Dat is gelukt, want hij is in alles scherper dan voorheen. De besturing is een beetje gevoelloos en aan de lichte kant, maar de auto reageert wel lekker direct.
Op de snelweg gedraagt de Mégane zich als een echte kilometervreter, vooral in combinatie met de dCi 130 dieselmotor die wij rijden. Het veercomfort, de stilte aan boord en de koppelrijke motor zijn prettige eigenschappen voor veelrijders.
De 1,6-liter dieselmotor met 130 pk en 320 Nm is overigens behoorlijk krachtig. Tussen 1.750 en 2.500 toeren per minuut levert de krachtbron een flinke krachtsexplosie en gaat de Franse hatchback er gehaast vandoor.
Omdat de motor in een relatief klein toerengebied zijn meeste kracht levert, moet je (voor een dieselmotor) redelijk vaak schakelen. Dat doet de zesbak overigens heerlijk soepel, maar een automatische transmissie zou niet misstaan. Die levert Renault echter niet in combinatie met de dCi 130, wel met de dCi 110.
LEES OOK: Nu officieel: de extra sportieve Renault Mégane R.S.
Mégane dCi 130 Bose vanaf 30.390 euro
Dat neemt niet weg dat we onder de indruk zijn van de nieuwe Renault Mégane. Hij maakt een behoorlijke sprong op het gebied van kwaliteit, comfort en verleidelijk design. En dat is maar goed ook.
Zoals gezegd speelt emotie weer een grote rol bij de keuze van een leaseauto. Bovendien is de concurrentie nergens zo sterk als in het overvolle C-segment. Want als je klanten uit een Volkswagen Golf, Ford Focus, Peugeot 308 of Opel Astra wilt kapen, moet je met een heel goed aanbod komen. En dat doet Renault met de nieuwe Mégane.
Het door ons gereden exemplaar, de Renault Mégane dCi 130 in luxe uitgevoerde Bose-uitvoering is leverbaar voor circa 30.390 euro. De meest vergelijkbare Golf is iets duurder, de Focus iets voordeliger. De instapversie van de nieuwe Mégane kost 20.490 euro.