Renault Clio – Rijtest
Design- en kwaliteitsslag voor bestseller
De vernieuwde Renault Clio is subtiel veranderd, met een gewijzigd design voor de voorbumper, de grille, de koplampen en de achterlichtunits. In het interieur zijn fraaie, degelijker materialen gebruikt. Dezelfde als in de nieuwe Mégane en Talisman en daardoor zijn buitengeluiden opvallend goed gedempt.
De Clio van de vierde generatie, die in 2012 is geïntroduceerd, was het eerste model dat onder regie van de Nederlander Laurens van den Acker is vormgegeven. Nu, met de presentatie van de tweede fase, merk je dat extra aandacht is gegeven aan verfijning en dat vertaalt zich in een verrassend goed en bovenal comfortabel rijgedrag. Rolgeluiden van banden en windgeruis zijn nagenoeg afwezig, alsof er een vleugje van het comfort van de grote Renault Talisman is toegevoegd.
[gallerij-1]
Krachtiger vorm
“Meer comfort was de intentie bij de fase 2”, aldus een woordvoerder van het designteam. “En de vormgeving van vooral de voorzijde is krachtiger. De C-vormige verlichting (LED Pure Vision – red.) is de nieuwe kenmerkende signatuur, die ook bij de Mégane terugkomt. Ook achter heeft de Clio die verlichtingssignatuur gekregen.”
[parallex-1]
Bestseller
Overigens zijn de cosmetische ingrepen niet nodig om de verkoop aan te jagen. Vorig jaar zijn wereldwijd 400.000 exemplaren verkocht, waarmee de Clio een van de bestsellers is in zijn segment. In ons land is de Clio vorig jaar bijzonder goed verkocht dankzij de vele modelvarianten met 14 % bijtelling. Natuurlijk rekende Renault Nederland wel op een dip in 2016, maar die valt alleszins mee. In de zakelijke markt is het wat minder, maar daar kampen alle merken mee die vorig jaar profiteerden van de lage bijtelling. De Clio staat nog altijd op plek twee in leasing en op de eerste plaats bij de particuliere kopers in ons land.
[gallerij-2]
Uitbreiding motorengamma
Renault breidt het aanbod motoren uit met een dCi 110 diesel (81 kW). De TCe 120 benzine (88 kW) is nu ook leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak in plaats van louter met de automaat met dubbele koppeling. Met beide versies hebben we gereden. Zoals gezegd, de rust in het interieur en het comfort vallen direct op, ook door de wat royaler bemeten stoelen. De benzineversie is gewoon een fijne optie. De motor is soepel en dat geldt eigenlijk ook voor de diesel. Daarbij voelt de dCi 110 verrassend stabiel aan, alsof ie net wat meer druk op de voorwielen heeft door een wellicht wat zwaarder motorblok.
[parallex-2]
Parkeerhulp
Een nieuwe optie bij de Renault Clio fase 2 is automatisch inparkeren. Ook biedt Renault de nieuwste generatie infotainment- en connectiviteitssystemen: een basis R&Go systeem, Media Nav en het meest uitgebreide R-Link met een slimme touchscreen. Optioneel is een BOSE-audiosysteem leverbaar. Wil je alles, dan krijg je een heel volwassen Clio met ook een volwassen prijs. Bij de dCi 110 ga je dan al gauw richting de 23 mille of meer. De Renault Clio TCe 90 Life is als instapversie leverbaar vanaf 14.490 euro en dat is in dit segment een concurrerende prijs. De levering start overigens na de zomer.
[gallerij-3]
Clio R.S.
Als kers op de taart is er de speciale Clio R.S. Bij de modelvernieuwing is de keuze uitgebreid naar twee vermogensvarianten: 147 kW (200 pk) en 162 kW (220 pk). De laatste is de Trophy-versie, met een verlaagd onderstel en een voor circuitgebruik geoptimaliseerde setting. Beide versies hebben de geautomatiseerde EDC-transmissie met dubbele koppeling en schakelflippers aan de stuurkolom. We hebben even de prestaties mogen ervaren op een circuit in de buurt van Bordeaux. Zeker, de R.S. Trophy maakt indruk. Kuipstoelen, strak onderstel en een pittige uitlaatsound, afkomstig van een optionele Akrapovič-uitlaatdemper. Verraderlijk snel is hij niet en het onderstel voelt vertrouwenwekkend aan. De R.S. Trophy lijkt daarmee ook een prima auto voor op straat en alledaags gebruik. Je moet echter wel 32.190 euro neertellen om ervan te kunnen genieten.
[gallerij-4]