Test: eerste indruk nieuwe Renault Clio
Tien handige dingen om te weten.
De redactie van AutoRAI.nl ging op pad met de geheel nieuwe Renault Clio. De uitgebreide test lees je binnenkort op onze website. Dit kunnen we na een korte kennismaking alvast melden.
Is de nieuwe Clio een beetje ruim voorin?
Dat kunnen we wel stellen. Het interieur is compleet vernieuwd. Het dashboard toont een ronding waardoor meer ruimte gecreëerd is. De ergonomische indeling versterkt dat gevoel.
En achterin?
Alleszins redelijk voor een auto in dit compacte segment. De voorstoelen hebben een zachte achterkant, dat biedt de passagiers achterin wat meer knieruimte. Smalle, kommavormige hoofdsteunen zorgen voor een beter zicht naar achter en geven een ruimtelijk gevoel. De bagageruimte meet maximaal 391 liter.
Biedt de Renault Clio een prettige instap?
Instappen is hartstikke gemakkelijk. En als de voorstoelen niet in de achterste stand staan, is dat achterin ook geen probleem.
Hoeveel opbergvakken en bekerhouders zijn er?
Het is niet overdadig, maar door de efficiënte inrichting hoeven spullen bepaald niet los door de auto te slingeren.
Hoe zit het met de connectiviteit?
De nieuwe Clio is gebaseerd op het zogeheten CMF-B platform van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi. Dat is ontwikkeld met in het achterhoofd dat autonoom rijden mogelijk moet zijn. Er is dus veel ruimte en aandacht voor technologische systemen.
Connectiviteit is daarbij een belangrijke voorwaarde. Het grote multimediascherm is voorzien van het Renault Easy Link-systeem, dat toeging biedt tot alle mogelijke multimedia- en navigatiefuncties.
Welke veiligheidssystemen zijn leverbaar?
Deze lijst lijkt onuitputtelijk. De nieuwe Renault Clio is leverbaar met alle denkbare assistentiesystemen op het gebied van veiligheid, rijden en parkeren, van camera en radar aan de voorzijde tot aan de Highway & Traffic Jam Companion. Automatisch rijden in de file is alweer een stap naar autonoom rijden.
Wat kan beter?
Moeilijk te zeggen. De Clio is al jarenlang de bestverkopende Renault en na de VW Golf de tweede bestverkochte auto in Europa. In 2017 was de Clio zlefs nummer 1 in Europa. Dat is natuurlijk niet voor niets.
Sinds de introductie van de eerste generatie Clio in 1990 zijn al meer dan 15 miljoen exemplaren verkocht. Je mag stellen dat Renault haren op snaren heeft gezet om ook deze vijfde generatie die positie te laten innemen.
Welke motoren staan op het menu?
De belangrijkste motor voor de Nederlandse markt is de 1.0 TCe driecilinder turbomotor (100 pk en 160 Nm), die is volgestopt met moderne technieken zoals elektrische drukregeling en dubbele variabele kleptiming. Het belangrijkste: de CO2-uitstoot is berekend op 99 g/km, een zeer mooie waarde in dit segment. Deze motor komt overigens ook als ‘bi-fuel’-versie op de markt die behalve benzine ook geschikt is voor LPG.
Daarnaast is de 1.3 TCe GPF-motor beschikbaar, die we al kennen uit andere Renault-modellen zoals de Mégane, Scenic en Kadjar. Deze is goed voor een vermogen van 130 pk en 240 Nm koppel. De motor is gekoppeld aan een 7-traps EDC-automaat en aan het stuurwiel zitten schakelflippers.
Ook voor Nederland bestemd: de 1,5-liter Blue dCi 85 dieselmotor met 85 pk en 220 Nm. In andere landen levert Renault meer variëteiten, maar die worden niet geschikt geacht voor onze markt.
Hoeveel moet de nieuwe Renault Clio kosten?
De prijzen beginnen bij 17.290 euro, maar afhankelijk van type en uitvoering kan dit oplopen tot 27.190 euro.
Wanneer kan ik de Clio kopen bij de dealer?
De nieuwe Renault Clio staat vanaf 22 juni bij de Nederlandse dealers. De levering start in juli.