Renault Captur: stoer, functioneel en in alle smaken
De nieuwe Captur is misschien wel de belangrijkste Renault van de laatste jaren. De ‘Urban Crossover’ zoals Renault hem noemt, is hét antwoord op de sterk toenemende vraag naar opgehoogde B-segmentauto’s met veel ruimte, zuinige motoren en moderne multimedia-snufjes.
De Renault Captur is nauwelijks langer dan de Renault Clio, maar dankzij slimme oplossingen, zoals een verschuifbare achterbank, biedt hij opvallend veel interieurruimte. De hoofd- en beenruimte achterin is zeer acceptabel, en met de achterbank in de voorste positie kan liefst 455 liter aan bagage kan worden meegesjouwd.
Ook handig…
Ook handig is de opberglade met een inhoud van 11 liter die het traditionele dashboardkastje vervangt en die gemakkelijk bereikbaar is voor de bestuurder. En wat te denken van de afritsbare stoelbekleding! Die kun je ‘gewoon’ in de wasmachine stoppen en na verloop van tijd eventueel vervangen door een nieuw setje.
Rijgedrag van een Clio
Eind vorig jaar werd al duidelijk dat de nieuwe Renault Clio uitstekende rijeigenschappen bezit. Dat is bij de Captur niet anders. De hoge zitpositie, gecombineerd met een ietwat comfortabeler veergedrag en een directe besturing zorgen voor veel plezierige kilometers.
R-Link
Ook het R-Link navigatie- en multimediasysteem maakt het vrij aangenaam aan boord. Dit systeem biedt toegang tot internet, een iPod aansluiten is nog nooit zo eenvoudig geweest en er zijn diverse apps beschikbaar die in de auto zijn te gebruiken. Bovendien worden de apps worden voortdurend geüpdatet en aangevuld.
In alle smaken
Volgens Renault is de Captur naar ieders smaak aan te kleden. Two-tone kleurstellingen, verschillende kleuren voor de wielen, een lichte en/of donkere interieurambiance, diverse bekledingsoorten, verschillende exterieur thema’s… Kortom, er is voor ieder wat wils.
dCi
Naar verwachting wordt de Captur met de dCi 90-dieselmotor de meest verkochte versie. Deze veelgeprezen dieselmotor staat garant voor aansprekende prestaties en een CO2-emissie van 95 g/km. Deze versie is dus vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (tot 1 januari 2014) en hij komt in aanmerking voor het gereduceerde bijtellingstarief van 20 procent bij zakelijk gebruik. De Captur dCi 90 is er vanaf 18.490 euro.
TCe
Voor een benzinevariant zijn twee keuzemogelijkheden: de TCe 90 en de TCe 120 EDC. Laatstgenoemde is standaard gekoppeld aan een EDC-automaat met dubbele koppeling. De prijzen beginnen bij 15.990 euro voor de Captur TCe 90 in Authentique-uitvoering. De Expression- en Dynamique-uitvoeringen zijn ook leverbaar in combinatie met de TCe 120-benzinemotor (vanaf 21.490 euro).