Remblokken: hoe en wat?
De remmen van een auto zijn een belangrijk, of misschien wel het belangrijkste onderdeel van de auto. Want zeg eens eerlijk, hoe vaak is het bij jou voorgekomen dat er plots een file voor je neus ontstond of dat een fietser zonder kijken van richting veranderde? Dan ben je blij dat je remmen goed werken, toch?
Maar hoe werken je remmen?
Remschijven en remblokken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wanneer je met je voet op het rempedaal drukt, worden de remblokken tegen de remschijven aangedrukt. De wrijving die dan ontstaat zorgt ervoor dat de auto snelheid mindert en uiteindelijk tot stilstand kan komen. Bij die wrijving slijten de remblokken ook steeds een klein beetje. Je kunt dat ook zien door de zwarte stof die op je velgen komt, dat is remstof dat van je remblokjes komt.
Wanneer remblokken vervangen?
Wanneer remblokken vervangen moeten is afhankelijk van je rijgedrag. Ook remmen met een zware lading heeft effect op de levensduur van remblokken. Gemiddeld gezien gaan remblokken zo’n 50.000 kilometer mee. Aan de voorzijde ietsje korter en aan de achterkant juist weer wat meer kilometers. Hoe dan ook, een remblok moet tijdig vervangen worden. Je wilt immers voorkomen dat er een symfonie van gepiep achter de wielen vandaan komt. Daarnaast verlies je remkracht met versleten remblokken. Er wordt een minimumdikte aangehouden van 2 mm om te voorkomen dat de schijven en blokken geen ijzer op ijzer contact hebben. Dit kan de remschijven namelijk ernstig beschadigen, wat ook weer meer kosten met zich meebrengt.
Nieuwe remblokken
Remblokken worden altijd per as vervangen, dus twee remblokken voor en twee remblokken achter. Dit voorkomt dat alles ongelijk slijt en de auto vervelende rijeigenschappen krijgt, zoals een afwijking naar een bepaalde kant of een ongelijkmatig remgevoel. Nieuwe remblokken zullen daarom per vier stuks verpakt zijn, ook remblokken voor de achterremmen. Het mooie is, remblokken van RIDEX zijn geschikt voor alle modellen. Het maakt dus niet uit welk merk auto en model je bezit. De remblokken zullen passen.
De blokjes hebben een dikte van 16,6 mm, dus meer dan genoeg om weg te remmen. Met een hoogte van 52 mm en een lengte van 123,1 mm beschikken ze over de gangbare maten die in veel auto’s gehanteerd zijn. De anti-kreukplaat, waarmee de remblokken voorzien zijn, zorgen ervoor dat de remschijf en de blokken niet te heet worden. Te hete remonderdelen brengen namelijk de remvloeistof naar een kookpunt. De kokende remolie zorgt voor luchtbellen in het remcircuit waardoor de remkracht afneemt. Dat sponsachtige remgevoel noemen we ook wel ‘faden’.
RIDEX staat bekend om hun kwaliteit die vergelijkbaar is met originele producten. Van nieuwe remblokken is eenvoudig. Het enige wat je hoeft te doen is je kenteken invoeren en de producten die op jouw auto passen komen direct naar voren.
Belangrijk is dat je zeker weet wat je doet wanneer je zelf je remblokken gaat vervangen. Als je ook maar enigszins twijfelt over wat je doet, schakel dan de hulp in van een ervaren monteur.