Reizen met de trein nog nooit zó duur
Treinkaartje tot 35 procent duurder dan in 2008
Retourtje Amsterdam CS – Rotterdam CS? In 2008 moest je daarvoor 23,10 euro aftikken. Voor datzelfde ritje betaal je vandaag de dag maar liefst 30,40 euro. Een stijging van 32 procent in nog geen negen jaar tijd. Ter indicatie: de inflatie steeg in dezelfde periode met 15,1 procent, dus de kosten van reizen met de trein stijgen sneller.
Nog een paar voorbeelden van de snelle stijging van de kosten van reizen met de trein. Een jaarabonnement Emmen – Harderwijk? In 2008 kostte dat je 3.084 euro, nu 4.092,60 euro (+32,7 procent). Op het traject Arnhem – Venlo is er zelfs sprake van een prijsstijging van 40 procent: 3.027 euro om 4.222,80 euro.
Haringen in een ton
Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV benadrukt dat de prijsverhoging buiten proportie is. “De prijzen stijgen, terwijl je er niet meer trein voor krijgt. Sterker: je krijgt minder voor je euro. In 2008 zat je niet zo als haringen in een ton als nu. Dat zeggen we ook: als je moet staan in de trein, is een prijsstijging dan gerechtvaardigd?”
Volledig volgens de regels
NS geeft zelf aan dat de gemiddelde treinreiziger 25,6 procent duurder uit is dan in 2008. “Volledig volgens de regels. De stijging is te verklaren uit de inflatie plus de hogere gebruiksvergoeding, de heffing die ProRail rekent aan vervoersbedrijven om het spoor te gebruiken.”
Schijntje
Hoogleraar Bert van Wee van de TU Delft denkt er het zijne van. “De prijsstijgingen bij NS zijn niet volledig te verklaren uit de inflatie en de 40 miljoen die de NS per jaar extra aan ProRail moet betalen. Die verhoging is een schijntje op de 2,4 miljard euro die de NS verdient aan de Nederlandse treinreiziger.”
Uit de markt prijzen
Feit is dat de trein op deze manier bezig is zich uit de markt te prijzen. De auto pakken en ‘m een aantal uur in een (dure) parkeergarage in Amsterdam zetten is nu al vaak per saldo goedkoper. Zeker als je met meerdere personen reist. En dat kan klimaattechnisch niet helemaal de bedoeling zijn…
Gegevens via AD.nl en treinreiziger.nl.