“RDW controleert getaxeerde waarde geïmporteerde tweedehands auto’s”
Voorkomen dat mensen regels doelbewust manipuleren om minder belasting te betalen
Schade aan een geïmporteerd voertuig wordt nu soms uitvergroot of fictief opgegeven, met het doel minder BPM te betalen. De overheid poogt dat te voorkomen door de getaxeerde waarde van geïmporteerde tweedehands auto’s in de toekomst onafhankelijk te laten controleren door de RDW. Staatssecretaris Menno Snel (Financiën) schrijft dit in een brief aan de Tweede Kamer. De nieuwe maatregel wordt de komende tijd nog uitgewerkt met de RDW en marktpartijen.
Doelbewust manipuleren
“Steeds vaker kopen Nederlanders een gebruikte auto uit het buitenland, met name uit Duitsland”, aldus Staatssecretaris Snel van Financiën. “Daar is op zichzelf niets mis mee. Maar wat mij stoort, is dat er taxateurs en belastingadviseurs zijn die de regels doelbewust manipuleren om minder belasting te betalen. Met deze oplossing kunnen we dit probleem nu effectief aanpakken.”
Nieuwe maatregel
Rijksoverheid meldt het volgende: “Bij geïmporteerde tweedehands auto’s is de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) afhankelijk van de waarde van de auto. Dit zorgt voor problemen, omdat er altijd discussie mogelijk is over hoeveel een auto waard is. De nieuwe maatregel houdt in dat de waarde van de auto onafhankelijk wordt gecontroleerd voordat er aangifte BPM kan worden gedaan.”
Achteraf discussie
De nieuwe oplossing moet de importeur van tweedehands auto’s ook snelheid en rechtszekerheid bieden. “Als de waarde van de auto goed wordt vastgesteld, kan het voertuig snel een kenteken krijgen zonder dat achteraf discussie over de hoogte van de BPM ontstaat. Als de waarde van de auto niet goed is vastgesteld moet straks eerst opnieuw de waarde worden opgeven, voordat belastingaangifte kan worden gedaan en de auto een kenteken krijgt. Er ontstaan hiermee meer kansen voor taxateurs om zich op basis van kwaliteit in de markt te onderscheiden.”
Juridische geschillen
Op dit moment stelt de importeur een waarderapport op, en de Belastingdienst bij een controle ook. Dat kan leiden tot juridische geschillen. Door de voorgestelde maatregel wordt er alleen nog door de importeur een waarderapport ingebracht.
Eerder een waardebepaling
Het voorstel heeft gevolgen voor de uitvoering, want de controleproces van de waardebepaling van geïmporteerde tweedehands auto’s wordt naar voren gehaald. De komende periode wordt dit voorstel daarom verder uitgewerkt samen met de Belastingdienst, RDW, taxateursverenigingen en andere marktpartijen. Ook voeren de Belastingdienst en de RDW nog een uitvoeringstoets uit. In de tweede helft van dit jaar zal de Kamer hierover verder worden geïnformeerd.