Autotest – Range Rover Evoque Cabrio
De meest terreinwaardige cabriolet ooit.
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Steeds meer automobilisten kopen een SUV vanwege de uitstraling en de hoge zitpositie. Maar er rijden ook duizenden cabriolets op de weg omdat mensen nu eenmaal open willen rijden bij warm weer. Dus waarom combineren we die eigenschappen niet, dachten ze bij Land Rover…
Best opmerkelijk
Als je er zo over nadenkt, is het best opmerkelijk dat de ‘SUV-cabriolet’ tot voor kort niet bestond in Europa. Althans, we hebben het niet over SUV’s met afneembare dakpanelen zoals de Jeep Wrangler. Of waarvan alleen het achterste deel open kan, zoals de knotsgekke Mercedes-Maybach G650 Landaulet. Nee, dan bedoelen we een SUV met een conventionele, elektrisch bedienbare softtop en zonder dak- en raamframe.
Nichesegment
De enige die we kennen, is de Nissan Murano CrossCabriolet (2011-2014). Maar die werd nooit in Europa geleverd. Wellicht hebben medewerkers van Land Rover opgemerkt dat de CrossCabriolet in de Verenigde Staten erg gewild is en dat men daar bereid is veel geld neer te tellen voor een gebruikt exemplaar. Want nu duikt Land Rover in dit nichesegment. En eerlijk gezegd: het Britse merk heeft er ook de perfecte auto voor. >> LEES OOK: Range Rover Sport nu ook als plug-in hybride
Compact hebbeding
Met de Range Rover Evoque Coupé heeft Land Rover een compacte, driedeurs SUV in het aanbod. Een type auto dat zonder rigoureuze en peperdure aanpassingen tot cabriolet kan worden omgetoverd. Bovendien is de Evoque Coupé een auto die vooral wordt gekocht om zijn trendy uitstraling, hoge zitpositie, premium luxe en hoogwaardige rijeigenschappen. Ruimte en functionaliteit zijn van ondergeschikt belang, net als bij de gemiddelde cabriolet.
Langste en breedste cabriodak van dit moment
De technici van Land Rover zijn erin geslaagd om de daklijn van het stoffen dak nagenoeg hetzelfde te krijgen als dat van het oorspronkelijke model. En als het volledig geopend is, sluit het strak aan op de achterzijde van de auto. De elektrisch bedienbare kap is in 18 seconden volledig te openen. Het sluiten neemt 21 seconden in beslag. Ook is het mogelijk om de kap te bedienen bij snelheden tot 50 km/u. Het Roll-Over Protection-systeem zorgt voor extra veiligheid in het geval van een koprol. Het systeem bestaat uit twee aluminium steunen die in slechts 90 milliseconden uit het achterste deel van de carrosserie omhoog schieten om inzittenden te beschermen.
Onmiskenbaar Range Rover
Rijden in een Range Rover Evoque is en blijft een zeer aangename bezigheid. Je zit in heerlijke zetels, hoog boven de grond en met voldoende steun. Alles wat je ziet en aanraakt, is van hoge kwaliteit. Een echte Range Rover dus, met veel aandacht voor luxe, dure materialen en afwerking. Het met leder beklede dashboard met rood stikwerk ziet er bijvoorbeeld erg fraai uit, net als de rood-zwarte kleurstelling van de lederen stoelen. In de Range Rover Evoque Cabrio is ook de nieuwste versie gemonteerd van het InControl Touch Pro-infotainmentsysteem met 10,2-inch touchscreen.
2.0 Si4 HSE Dynamic
Wij rijden met de 2,0-liter Si4, de enige benzinemotor op de prijslijst. Het gaat hier om een viercilinder turbomotor met een vermogen van 176 kW (240 pk), met standaard een negentrapsautomaat en vierwielaandrijving. Dankzij de zijdezachte automaat, die alert reageert en uitstekend z’n werk doet, ben je razendsnel op snelheid, zonder dat de viercilinder het uitschreeuwt. Gevoelsmatig kost het de motor geen enkele moeite om goed op tempo te komen. In bochten voelt de Evoque heel zelfverzekerd. Hij ligt als een blok op de weg en stuurt directer dan de meeste SUV’s in deze klasse, maar wel met behoud van een flinke dosis comfort. Het is een zalige auto om in te rijden, zowel in de stad als op de snelweg, in woonwijken met verkeersdrempels en op het strakke asfalt. Zoals het een Land Rover betaamt, is de Evoque Cabrio ook de meest terreinwaardige cabriolet ooit, met dezelfde vaardigheden als de Evoque Coupé en vijfdeurs. De vierwielaangedreven SUV-cabrio biedt keuze uit diverse off-road-functies, speciaal bedoeld voor bepaalde typen ondergrond. Extra veilig in winterse omstandigheden bijvoorbeeld, maar in werkelijkheid is er niemand die een Evoque koopt vanwege de terreineigenschappen.
Conclusie
We hebben lang moeten wennen, maar bij nader inzien is de Range Rover Evoque Cabrio helemaal zo gek nog niet. Het is zo ongeveer de enige SUV ter wereld waarvan een geslaagde cabriolet is te maken. We begrijpen het volledig dat Land Rover zich aan dit project gewaagd heeft. De Evoque Cabrio biedt een unieke rijervaring. Dat prettige gevoel van hoog zitten én de zon op je bol op een mooie zomerdag vind je nergens anders. Samen met het hoge niveau van kwaliteit en luxe en rijgedrag in alle omstandigheden is de Evoque Cabrio een fraai alternatief in het hogere cabriosegment. Althans, als je niet op de centjes hoeft te letten. Want met een prijs vanaf 83.500 euro voor de benzineversie is de Evoque Cabrio wel aan de prijs. De testauto die wij reden, de 2.0 Si4 HSE Dynamic en voorzien van een aantal opties, kost zelfs meer dan 100.000 euro. Er zijn ook drie dieselversies (110, 132 en 176 kW ofwel 150, 180 en 240 pk) voor prijzen variërend van 69.000 tot 92.000 euro. Verder is de Evoque Cabrio met zijn gewicht van bijna 1.936 kg ook erg zwaar. Het onderstel weet het forse gewicht aardig te verbloemen, maar het werkt niet in het voordeel van het brandstofverbruik en de maandelijkse wegenbelasting.