Private lease groeit explosief in Nederland
Ook sterke toename in private lease BEV-contracten
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De private lease nieuwverkopen zijn sinds 2014 sterk in opkomst. In 2013 waren er circa 10.000 private lease nieuwverkopen, in 2020 waren dit er afgerond 72.000, zo blijkt uit het Trendrapport Nederlandse markt personenauto’s, editie 2021.
Wat is private lease?
Private lease is een contract tussen een particuliere berijder en een leaseaanbieder op basis van een vaste contractduur en vaste maandelijkse kosten exclusief de brandstofkosten. De aanschafkostendrempel van een auto valt zodoende weg en de maandelijkse kosten zijn bij benadering evenredig aan de total cost of ownership (TCO). Ook vallen voor de consument de financiële risico’s met betrekking tot restwaarde en onderhoudskosten weg. Al met al dus best interessant. Private lease contracten hebben meestal een duur van 3 tot 5 jaar, waarbij het gemiddelde toeneemt richting een duur van 4 jaar (VNA, 2021). Je zou ook voor shortlease kunnen kiezen (vanaf 1 maand) als je niet jarenlang aan een leasecontract vast wilt zitten.
Sterke groei private lease
In de laatste 5 jaar is het private lease wagenpark ruim 5 keer zo groot geworden; dit wagenpark groeide van circa 33.000 ultimo 2015 naar bijna 215.000 ultimo 2020. In de beginjaren vanaf 2015 groeide het private lease wagenpark zeer sterk doordat er nog weinig uitstroom was en vooral toenemende nieuwverkopen en doorstroom uit eerder jaren. Inmiddels is in 2020 te zien dat jaarlijks ook een steeds grotere groep private lease auto’s uitstromen aan het einde van het leasecontract.
LEES OOK: Laadinfrastructuur: hoe staan we ervoor in Nederland?
De cijfers
In het rapport staat: “De afgelopen jaren nam private lease in de nieuwverkopen jaarlijks toe met 10.000-15.000 per jaar. In 2019-2020 is de absolute groei iets afgevlakt, maar daar spelen de Covid-19 effecten in 2020 in mee. Het aandeel private lease is wel doorgegroeid. De private lease auto’s zitten vrijwel volledig in de kleinere segmenten A, B en C en betroffen tot en met 2019 vrijwel volledig benzineauto’s.”
Sterke stijging BEV’s
Er is in 2020 een sterke stijging te zien in het aantal BEV private lease nieuwverkopen. In 2019 waren er circa 700 private lease BEV nieuwverkopen, in 2020 zijn dit er meer dan 8.000.
In het rapport staat ook: “Voor de transitie naar elektrische auto’s is het van belang om de private leasemarkt nadrukkelijk te monitoren, omdat private lease twee potentieel belangrijke drempels voor de transitie naar BEV kan verlagen: de hogere aanschafprijs van BEV’s en het rationele inzicht in de TCO van een BEV ten opzichte van een brandstofauto over een gebruiksperiode van 3 tot 5 jaar.”
Hogere kostprijs
De aanschafprijs voor een BEV in de segmenten A tot en met D ligt gemiddeld hoger dan de aanschafprijs voor een brandstofauto in hetzelfde segment. Dit komt voornamelijk door het accupakket en de nu nog beperkte productieschaal van BEV’s. De financiering van een nieuwe auto is normaal al voor veel consumenten een drempel en dit kan bij de hogere aanschafprijzen van BEV’s een extra drempel vormen voor consumenten om een BEV aan te schaffen.
Het rapport meldt ook: “Een BEV met een hogere aanschafprijs kan echter een lagere TCO hebben dan een brandstofauto met een lagere aanschafprijs. Deze TCO vergelijking zou consumenten ertoe kunnen bewegen BEV’s aan te schaffen in plaats van brandstofauto’s.
De verwachting is echter dat consumenten over het algemeen deze TCO vergelijking niet rationeel maken bij de keuze voor een nieuwe auto of bij de afweging tussen een nieuwe auto of een occasion. Bij private lease wordt deze TCO vergelijking expliciet gemaakt voor consumenten in het vaste maandelijkse bedrag dat zij betalen, welke grotendeels evenredig is aan de TCO.
In het prille marktstadium van BEV’s was afgelopen jaren nog aanzienlijke onzekerheid over de restwaarde ontwikkeling, verzekeringskosten en onderhoudskosten van BEV’s, waardoor deze risico’s mogelijk ook werden doorgerekend in de private lease prijs van BEV’s. De komende jaren zal naar verwachting een steeds duidelijker beeld ontstaan van restwaardes, verzekeringskosten en onderhoudskosten van BEV’s waardoor hiervoor wellicht minder risicomarge gehanteerd hoeft te worden door aanbieders.
De verwachting is dat private lease prijzen van BEV’s hierdoor meer richting de prijs van ICEV’s kunnen ontwikkelen. Bij vergelijkbare private leasetarieven kan de BEV personenauto naar verwachting een substantieel marktaandeel veroveren binnen de private lease markt.”