De Porsche 911 Turbo S was nog nooit zó snel!
Porsche introduceert 911 Turbo S Exclusive Series
Aanschouw de krachtigste Porsche 911 Turbo S ooit: de 911 Turbo S Exclusive Series. De auto overstijgt de 600 pk-grens, is net zo duur als bijna veertien Volkswagens Golf en wordt in een zeer beperkte oplage van 500 stuks gebouwd door Porsche Exclusive in Zuffenhausen.
Goudgeel metallic
De nieuwe Porsche 911 Turbo S Exclusive Series wordt met de hand afgewerkt en heeft in dit geval de exclusieve kleur goudgeel metallic. Andere kleuren zijn ook mogelijk. Rollen doet de speciale uitvoering op in hoogglans zwart gespoten 20-inch 911 Turbo S Exclusive Design-wielen met centrale wielmoer. Het systeem Porsche Ceramic Composite Brakes (PCCB) met zwarte remklauwen en goudgeel Porsche logo maakt ook onderdeel uit van de Exclusive Series. Ook noemenswaardig zijn het actieve sportonderstel met Porsche Active Suspension Management (PASM), het Sport Chrono pakket, achterwielbesturing en Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC).
“In de carbon interieurdelen heeft Porsche zelfs koperdraad verwerkt.”
Veel carbon componenten
Carbon is gebruikt voor de voorklep, het dak, de zijskirts, de uitschuifbare achterspoiler en luchtinlaten. De twee dubbele uitlaatpijpen zijn in zwart rvs uitgevoerd. De kleur goudgeel evenals het materiaal carbon komen ook terug in het interieur. In de carbon interieurdelen heeft Porsche zelfs koperdraad verwerkt. Ook bijzonder is de instap dankzij de verlichte Exclusive Series belettering in de dorpels.
Meer vermogen
Achterin lepelt Porsche een 3,8-liter zescilinder biturbo boxermotor met een vermogen van 446 kW (607 pk). Dat is 19 kW (27 pk) meer dan de krachtbron in de reguliere 911 Turbo S te bieden heeft. Het motorkoppel neemt toe met 50 Nm naar 750 Nm tussen 2.250 en 4.000 toeren per minuut.
“Sprinten van 0 naar 200 km/u kost maar 9,6 seconden.”
Exorbitant snel
Dankzij vierwielaandrijving is de 911 Turbo S Exclusive Series exorbitant snel. De sprint van 0 naar 100 km/u legt hij af in 2,9 seconden en sprinten van 0 naar 200 km/u kost maar 9,6 seconden. De topsnelheid bedraagt 330 km/u. En het gemiddelde verbruik, in hoeverre dat relevant is, komt uit op 9,1 l/100 km.
Horloge
Porsche Design heeft een speciale chronograaf ontwikkeld met dezelfde designfeatures als de 911 Turbo S Exclusive Series. Het horloge is gemaakt van titanium met een zwarte coating en heeft een wijzerplaat in de kleur goudgeel met twee carbon strepen. Saillante details: de rotors van het mechanische horloge hebben hetzelfde design als de wielen van de 911 Turbo S Exclusive Series en in het opwindmechanisme komt de centrale wielmoer met Porsche logo terug. Ook van dit horloge worden 500 stuks gemaakt. Voor de 911 Turbo S Exclusive Series is ook een Exclusive Series bagageset beschikbaar, bestaande uit twee reistassen, een compacte tas en een kledinghoes.
Prijs van Porsche 911 Turbo S Exclusive Series
Dan de prijs: de Porsche 911 Turbo S Exclusive Series is per direct te bestellen voor een vanafprijs van 301.600 euro. Een reguliere 911 Turbo S kost 245.800 euro. Porsche hanteert op de achtergrond de nieuwe regel: de auto direct verkopen aan ‘doorverkopers’ wordt zoveel mogelijk beperkt. Met deze auto moet je rijden. De Porsche 911 R werd veel meer gezien als handelsobject in plaats van een auto voor liefhebbers. In de toekomst gaat Porsche daar strenger op letten.