Review – Porsche 911 GT3 RS (2023) – Kopen, kopen, kopen!
Hogere wiskunde, hoger fungehalte
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Als er in een landje als Nederland ongeveer vijftig mensen bijna 400.000 euro willen betalen voor een zwaar bespoilerde Porsche 911, dan moet er wel iets bijzonders aan de hand zijn. De nieuwe Porsche 911 GT3 RS is dan ook niet zomaar ‘de zoveelste’ 911. Dit is een hoogtepunt in de geschiedenis van de sportwagen.
Misano Circuit
Misano World Circuit Marco Simoncelli. Dit Italiaanse motorfietscircuit gelegen tussen Rimini en Pesaro vormt het toneel waarop Porsche zijn nieuwe 911 GT3 RS voorstelt aan een geselecteerde groep Nederlandse journalisten. Of beter gezegd: aan een aantal lucky bastards. Want dat we alleen al kunnen rijden in deze sportwagen is bijzonder aangezien de vraag ernaar zo ongelofelijk groot is. Nog nooit is een auto zo erg gehyped als de nieuwe Porsche 911 GT3 RS.
Porsche 911 GT3 RS is circuitauto met kenteken
Hoe dat komt? Hallo! Kijk eens even naar deze 911 GT3 RS. Dit is een circuitauto met kenteken. Uiteraard profiteert deze nieuwste generatie GT3 RS ook van het succes van zijn voorvaders, zoals de 996 GT3 RS, 997 GT3 RS, 997 GT3 RS 4.0 en de 991 GT3 RS. Stuk voor stuk andere huzarenstukjes in de RS-geschiedenis (Renn-Sport) van Porsche.
Aerodynamica 3.0
De Duitsers gaan bij de nieuwe Porsche 911 GT3 RS wel next level. Niet zozeer qua motorvermogen, maar vooral als het gaat om aerodynamica. Ter beeldvorming: de Porsche 911 GT3 RS genereert bij een snelheid van 285 km/u zoveel downforce dat er een Suzuki Swift van 860 kilogram op de complete auto drukt. Zie je het al voor je? Dat is dus meer downforce dan de meeste deelnemende auto’s van de 24 Uren van Le Mans. Al dat moois kan dus gewoon bij jou in de garage staan.
Porsche, wat heb je GEDAAN!? – Porsche 911 GT3 RS 2023 – REVIEW – AutoRAI TV
Alle aandacht voor de Porsche 911 GT3 RS
In deze Porsche 911 GT3 RS review nemen we je mee langs alle facetten van deze nieuwe supercar, gewoon omdat de wereld mag weten hoeveel moeite het merk heeft gestoken in de ontwikkeling van het model. Ready? Gas erop! De nieuwe 911 GT3 is wat je noemt een high-performance circuitauto-met-een-kenteken waarin meer racetechnologie dan ooit is toegepast. Naast de hoogtoerige atmosferische motor – waarop we zo uitgebreid in gaan – zijn een slimme lichtgewicht constructie, unieke koeling en aerodynamische systemen kenmerken van het model dat verdacht veel overeenkomsten heeft met de 911 GT3 R, een volbloed circuitracer.
Van drie naar een intercooler
De vorige Porsche 911 GT3 RS had drie radiateurs aan de voorzijde. Een constructie die vooral extra praktisch gebruiksgemak bood in de vorm van een frunk (bagageruimte voorin). Die heeft Porsche bij deze nieuwe GT3 RS opgeofferd. In de plaats is een centraal geplaatste radiateur gekomen die Porsche voor het eerst gebruikte in de Le Mans-klassewinnaar 911 RSR en vervolgens ook in de 911 GT3 R.
Meer downforce op de vooras
Door de lay-out van één grote, centraal geplaatste radiateur is er ruimte vrijgekomen om actieve aerodynamische elementen te integreren. Onder de neus bevinden zich bijvoorbeeld air flaps die kunnen openen en sluiten met als doel meer downforce op de neus te genereren.
Drie keer zoveel downforce als 992 GT3
De verstelbare vleugelelementen aan de voorkant en op de zwanenhalsachtervleugel zorgen in combinatie met diverse andere aerodynamische maatregelen voor een totale downforce van 409 kilogram bij een snelheid van 200 km/u. De 992 GT3 RS genereert daarmee twee keer zoveel downforce als zijn voorganger, de 991.2 GT3 RS, en zelfs drie keer zoveel downforce als de huidige 992 GT3. Bij een snelheid van 285 km/u is de totale downforce maar liefst 860 kilogram. Oef!
Max Verstappen zal vast jaloers zijn
Voor het eerst is een productie-Porsche voorzien van een Drag Reduction System (DRS), wat zal Max Verstappen jaloers zijn. Om een lage luchtweerstand en hogere snelheden op rechte stukken van het circuit te bereiken, maakt DRS het mogelijk om de vleugels met een druk op de knop binnen een bepaald bereik vlak te leggen. Bij een noodstop op hoge snelheid wordt de luchtremfunctie actief: de vleugelelementen voor en achter genereren dan een aerodynamisch vertragingseffect dat de remmen aanzienlijk ondersteunt.
Mega achterspoiler!
Als liefhebber – dat ben je vast aangezien je deze Porsche 911 GT3 RS review leest – wil je vast en zeker het volgende weten: voor het eerst bij een productie-Porsche is de bovenrand van de achterspoiler hoger dan het dak. Die achterspoiler doet ook dienst als picknicktafel of bar. Hij maakt in ieder geval de tongen los. De een vindt hem overdreven terwijl iemand anders vol bewondering en met kwijlende mondhoeken alle details op zich in laat werken.
De perfecte luchtstroom
Ook bijzonder: de neus van de 911 GT3 RS heeft geen voorspoiler meer, maar een zogenaamde front splitter die de over- en onderstromende lucht verdeelt. De RS-uitmonstering heeft verder sideblades die de lucht gericht naar buiten geleiden. De ventilatie van de voorste wielkasten gaat via lamellen in de spatborden. Inkepingen achter de voorwielen in de stijl van de iconische 911 GT1 Le Mans-winnaar verminderen de dynamische druk in de wielkasten.
Aerodynamisch feestje
Is het aerodynamische feestje dan nog niet voorbij? Welnee! We beginnen pas! Achter de inlaat zitten sideblades die ervoor zorgen dat de lucht naar de zijkant van de auto wordt geleid. De lucht uit de centraal geplaatste radiateur stroomt naar buiten door grote koelopeningen in de voorklep en wordt via de vinnen op het dak naar buiten geleid. Dit alles zorgt voor lagere inlaattemperaturen aan de achterkant en dus voor een betere koeling van de zescilinder boxermotor.
Overeenkomst met 911 GT3
Porsche gebruikt de openingen in de achterschermen van de nieuwe 911 GT3 RS alleen om de aerodynamica te verbeteren en niet om proceslucht aan te zuigen. De achterdiffusor van de RS is afkomstig van de 911 GT3 en is door Porsche ietsjes aangepast.
Wielophanging ook stevig aangepakt
Door naar de wielophanging. We laten hier een techneut van Porsche aan het woord. “Omdat de wielkasten van de nieuwe 911 GT3 RS onderhevig zijn aan krachtige luchtstromen, hebben we de componenten van de vooras met dubbele draagarmen ontworpen met druppelvormige profielen. De reden is simpel: dit verhoogt op topsnelheid de downforce op de vooras met zo’n 40 kilogram. Door de grotere spoorbreedte – namelijk 29 millimeter breder dan de 911 GT3 – zijn de voorasverbindingen met dubbele draagarmen navenant langer. Om ervoor te zorgen dat de balans in downforce tussen de voor- en de achteras zelfs bij remmen vanaf hoge snelheden behouden blijft, hebben onze ingenieurs het duiken bij remmen aanzienlijk weten te verminderen. We hebben daarnaast de rijhulpsystemen en de achterasbesturing nog dynamischer ingesteld.”
Je begint je bijna af te vragen wat de techneuten bij Porsche niet onder de loep hebben genomen. Elke schroef, elk grammetje, alles is uitgebreid onderzocht. Met maar één doel: maximaal presteren. Als aanvulling op al die hardware zit de 911 GT3 RS ook bomvol met slimme software. Er is bijvoorbeeld keuze uit drie rijmodi, Normal, Sport en Track.
Stuurwiel met diverse functies
Wie de Track-modus selecteert kan nog dieper in de materie duiken, onder meer met nieuwe knoppen op het stuurwiel. Denk hierbij aan de uitgaande en ingaande demping van de voor- en de achteras. Ook het achterdifferentieel is via het stuur in te stellen. Op het stuur bevinden zich vier afzonderlijke draaiknoppen (PASM, PTV+, ESC/TC en rijmodi) en een knop voor het DRS.
Atmosferische zescilinder boxermotor
Atmosferisch. Bij het horen van die term gaan in mijn ‘auto minded’ brein direct alle alarmbellen rinkelen, helemaal als het om een RS-model van Porsche gaat. De term zal niet iedereen bekend in de oren klinken. Met atmosferisch doelen we op een krachtbron die natuurlijk ademt, zonder tussenkomst van een turbo of supercharger. Kenmerkend van een atmosferische motor is de volgende basisregel: hoe meer toeren, hoe meer vermogen, hoe meer geluid, hoe meer snelheid. Het is daarom geen verrassing dat het proeven van een atmosferische aandrijflijn indruk maakt, in het bijzonder als de auto in kwestie een Porsche 718 Cayman GT4 RS of nieuwe Porsche 911 GT3 RS is.
Meer vermogen, minder koppel
Porsche heeft de afgelopen jaren zien dat het heer en meester is als het gaat om atmosferische zescilinder boxermotoren. Ze zijn krachtig en vooral hoogtoerig. De toerenlimiet ligt pas bij 9.000 toeren per minuut waardoor je zintuigen op alle mogelijke manieren worden geprikkeld. In de nieuwe Porsche 911 GT3 RS ligt ook zo’n aandrijflijn, maar dan net weer een tandje scherper. De nieuwe 992 GT3 RS heeft nog altijd een 4,0-liter boxermotor, maar nu met 525 pk en 465 Nm. Dat was 520 pk en 470 Nm. Iets meer pk dus, maar wel wat minder koppel. Toch biedt de zescilinder dankzij een andere koppelkromme wel aanzienlijk meer trekkracht onderin waardoor hij nog gretiger in toeren klimt.
Porsche bereikt de toename in motorvermogen via nieuwe nokkenassen met gewijzigde nokkenprofielen. Het single-throttle inlaatsysteem en de starre klepaandrijving komen uit de autosport. De zeventraps PDK-transmissie heeft een kortere totale overbrengingsverhouding dan de 911 GT3. Luchtinlaten op de bodem zorgen ervoor dat de transmissie zelfs bij veelvuldig gebruik op het circuit extreme belastingen kan weerstaan.
Prestaties Porsche 911 GT3 RS 2023
De nieuwe Porsche 911 GT3 RS sprint van 0 naar 100 km/u in 3,2 seconden en bereikt in de zevende versnelling een topsnelheid van 296 km/u. Niet eens 300 km/u? Wie die vraag stelt, heeft deze auto niet begrepen. De focus ligt op downforce en niet op topsnelheid. Koop maar een 911 Turbo S als je dik 320 km/u wenst te rijden, deze RS-versie is de leukere auto.
Sterke remmen
Stopkracht is er meer dan genoeg. Porsche monteert op de vooras vaste aluminium monobloc remklauwen met elk zes zuigers en dikkere remschijven met een diameter van 408 mm gebruikt. Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) is optioneel verkrijgbaar en heeft 410 mm schijven op de vooras en 390 mm schijven op de achteras. PCCB werkt verbluffend op het circuit. Elke ronde kun je vol in de ankers, zonder enige vorm van fading. Porsche levert de nieuwe 911 GT3 RS standaard met gesmede lichtmetalen wielen met centrale vergrendeling met straatlegale sportbanden in de maat 275/35 R20 voor en 335/30 R21 achter.
Heel veel carbon op Porsche 911 GT3 RS!
De portieren, de voorschermen, het dak en de voorklep zijn gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP). Ook in het interieur is dit lichtgewicht materiaal toegepast, bijvoorbeeld in de standaard gemonteerde racekuipstoelen. Daardoor weegt de 911 GT3 RS ondanks veel grotere componenten maar 1.450 kilo (rijklaargewicht volgens DIN). Dat is 20 kilogram meer dan de vorige 911 GT3 RS.
Clubsport- of Weissach-pakket, keuzestress!
De 911 GT3 RS is zonder meerprijs verkrijgbaar met een Clubsport-pakket. Dit omvat onder meer een stalen rolbeugel, een brandblusser en een zespuntsgordel voor de bestuurder. Best leuk, maar de echte fans kiezen voor het optionele Weissach-pakket van ongeveer 40.000 euro. De voorklep, het dak, delen van de achtervleugel en de bovenschaal van de buitenspiegels zijn dan met zichtbaar carbon afgewerkt. De stabilisatorstangen voor en achter, de koppelstangen achter en een deel van de achteras zijn gemaakt van CFRP en dragen bij aan een verdere verbetering van de rijdynamiek. De rolbeugel van het Weissach-pakket is voor het eerst gemaakt van CFRP in plaats van staal. Dat bespaart ongeveer zes kilogram.
Nog meer lekkers in het Weissach-pakket
Bij het Weissach-pakket krijg je ook de PDK-schakelpaddles met magneettechnologie uit de autosport. Schakelen is daardoor nog sportiever dankzij een nauwkeuriger drukpunt en een duidelijker waarneembare klik. Magnesium gesmede wielen zijn als optie verkrijgbaar bij het Weissach-pakket, waarmee acht kilogram gewicht valt te besparen. Gewoon doen!
Nog meer opties!
De nieuwe Porsche 911 GT3 RS is uiteraard niet goedkoop. De exotische mix van materialen en techniek resulteert in Nederland in een prijskaartje van 325.500 euro, inclusief bijpassend RS-horloge. Is 325 mille even slikken? Realiseer je dan dat je nog maar net begonnen bent. Want om de GT3 RS op smaak te brengen, dien je behoorlijk wat aan te vinken op de optielijst. Hieronder wat voorbeelden…
Opties Porsche 911 GT3 RS 2023
- Speciale kleur: 3.770 euro
- Kleur naar keuze: 14.827 euro
- 20-/21-inch GT3 RS gesmeed aluminium lichtgewicht wielen: 2.966 euro
- 3D-geprinte bodyform full-kuipstoelen met keuze uit zacht,medium of hard: 2.828 euro
- Liftsysteem vooras: 3.305 euro
- Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) met remzadels zwart hoogglans: 10.568 euro
- Getinte matrix led koplampen inclusief Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus): 3.713 euro
- Exclusive achterlichten: 881 euro
- BOSE® Surround Sound System: 1.496 euro
- Volledige folie op maat: 16.650 euro
Conclusie Porsche 911 GT3 RS review
De nieuwe Porsche 911 GT3 RS is meer dan ooit in your face. Niet alleen qua looks, maar ook als het gaat om prestaties. Op menig trackday rijd je iedereen zoek. Rijden in deze supercar is een waar genot, maar realiseer wel dat het een vrij hardcore tweezitter is. Je moet vooral de technologie op waarde schatten. De actieve aerodynamica en centrale intercooler, lichtgewicht isolatieglas rondom, een lichtgewicht RVS sportuitlaatsysteem, gesmede lichtgewicht wielen, volwaardige CFRP kuipstoelen en de niet te missen carbon deuren, frontpanelen, voorklep, achtervleugel en dak. Het is een compleet partypakket om topvermaak op het circuit. Het is de downforce koning en een van de meest indrukwekkende supercars ooit. Het is waarschijnlijk de allerlaatste 911 GT3 RS met atmosferische zescilinder, zonder enige vorm van elektro-ondersteuning. It better be good. Nou, wees gerust. Hij is beter dan goed.
FOTOGRAFIE: Ricardo van de Bor