Porsche 911 Dakar – alles over deze unieke sportwagen/offroader
De Porsche 911 Dakar combineert de eigenschappen van een sportwagen met die van een serieuze offroader. Dat maakt van deze unieke Porsche misschien wel de lekkerste 911 in jaren. Je moet overigens snel zijn, want er worden maar 2.500 exemplaren geproduceerd.
Onmisbaar, nu hij is gepresenteerd
Soms bestaat iets nog niet, maar als iets dan werkelijkheid wordt en je vraagt jezelf af waarom dit nog niet eerder is bedacht, dan weet je dat het goed zit. De Porsche 911 Dakar is precies zo. Hadden we hem nodig? Nee, eigenlijk niet. Maar nu de auto er is, willen we echt niet meer zonder. Want oef, want zet Porsche hier een lekker totaalpakket op de weg. Of het zand, wat jij wilt.
Knipoog naar Porsche 953 Dakar
De Porsche 911 Dakar onderstreept niet alleen dat er nauwelijks grenzen zijn aan het concept van de Porsche 911, de sportwagen herdenkt ook de eerste overall overwinning van Porsche in de Parijs-Dakar Rally van 1984 in de speciaal aangepaste 953, de eerste vierwielaangedreven 911. Als knipoog naar die legendarische Dakar-overwinning is de nieuwe Porsche 911 Dakar optioneel verkrijgbaar met een Rallye Design pakket dat verwijst naar die iconische winnaar uit 1984.
Een trend
Het is kennelijk een trend, om bestaande sportwagens om te bouwen naar een offroader. Morgan deed het eerder al met de Morgan Plus Four CX-T en Lamborghini sluit het conventionele benzinetijdperk af met een wel zeer bijzondere Huracán: de Lamborghini Huracán Sterrato. Porsche komt nu met een avontuurlijke variant van de iconische 911.
Verhoogde bodemvrijheid
Wat direct opvalt is de verhoogde bodemvrijheid. Die is bij de 911 Dakar 50 millimeter groter dan bij een 911 Carrera met sportonderstel. Bovendien kan het standaard liftsysteem de voor- en achterkant met nog eens 30 millimeter verhogen. In totaal dus 8 centimeter! De bodemspeling en hellingshoek komen daarmee op het niveau van conventionele SUV’s.
Obstakels? Pfff, die bestaan niet
Het liftsysteem wordt niet alleen gebruikt om langzaam over obstakels te kunnen rijden, maar is ook een integraal onderdeel van het nieuw afgestelde chassis. Voor ambitieuze offroaders is de instelling ‘high level’ beschikbaar tot een snelheid van 170 km/u. Bij overschrijding van deze snelheid zakt de auto automatisch terug naar het normale niveau.
Pirelli Scorpion All Terrain Plus-banden
De 911 Dakar staat op speciaal ontwikkelde Pirelli Scorpion All Terrain Plus-banden in de maat 245/45 ZR 19 vóór en 295/40 ZR 20 achter. De banden hebben een grof profiel, een diepte van negen millimeter, versterkte wangen en een loopvlak dat bestaat uit twee koordlagen. Dit betekent dat de banden van de Porsche 911 Dakar ook geschikt zijn voor de meest uitdagende offroad-omstandigheden. De nieuwe Dakar is daarnaast optioneel verkrijgbaar met Pirelli P Zero zomer- en winterbanden die eveneens twee koordlagen hebben. De terreinbanden zijn standaard.
Hoeveel vermogen heeft de Porsche 911 Dakar?
De Porsche 911 Dakar is uitgerust met een 3,0-liter biturbo zescilinder boxermotor met 480 pk (353 kW). De zescilinder levert een maximumkoppel van 570 Nm. De bekende 0-100-sprint duurt slechts 3,4 seconden. De topsnelheid is vanwege de All Terrain-banden begrensd op 240 km/u. Nog altijd rap zat. De boxermotor van de 911 Dakar is standaard gekoppeld aan een achttraps PDK en Porsche vierwielaandrijving.
Dit is ook standaard
Achterasbesturing, motorsteunen van de 911 GT3 en actieve rolstabilisatie (PDCC) zijn ook standaard op de Dakar-variant van de Porsche 911. Porsche belooft dat de Dakar door het samenspel van deze componenten op zand en grind net zo dynamisch rijdt als op de Nordschleife. Er is keuze uit twee nieuwe rijmodi. De Rallye-modus is ideaal voor een losse, oneffen ondergrond waarbij de vierwielaandrijving is gefocust op de achterwielen. In de offroad-modus wordt de hoge bodemvrijheid automatisch geactiveerd. Deze modus is ontworpen voor maximale tractie op moeilijk terrein en op zand. Beide rijstanden zijn voorzien van de nieuwe Rallye Launch Control. Laatstgenoemde zorgt voor een indrukwekkende acceleratie op losse ondergrond en staat een wielslip van zo’n 20 procent toe.
Optioneel met imperiaal of daktent
Andere onderscheidende kenmerken van de 911 Dakar zijn de nieuw ontwikkelde, vaste lichtgewicht achterspoiler van met koolstofvezel versterkte kunststof en de CFRP-voorklep van de 911 GT3 met de opvallende ventilatieopeningen. Ook heeft de Dakar standaard offroad-details als rode aluminium trekogen voor en achter, verbrede wielkasten en dorpels en RVS beschermingsplaten aan de voor- en achterkant en voor de dorpels. De luchtinlaten van de voorbumper worden met roestvrijstalen roosters beschermd tegen rondvliegende stenen.
12 volt stroomaansluiting
Het dak van de Porsche 911 Dakar heeft een goed zichtbare 12 volt stroomaansluiting voor de schijnwerpers van de optionele imperiaal. Met een laadvermogen van 42 kilo kan dit roof rack gemakkelijk typische rally-accessoires dragen, zoals jerrycans voor benzine en water, opvouwbare schoppen en rijplaten. Porsche levert voor de 911 Dakar ook een daktent.
Sportief interieur
In het interieur onderstreept de 911 Dakar zijn sportieve ambities met standaard kuipstoelen en het weglaten van de achterzittingen. Lichter glas en een lichtgewicht accu zorgen voor een verdere beperking van het gewicht, zodat de Porsche 911 Dakar maar tien kilo zwaarder is dan een 911 Carrera 4 GTS met PDK. Een duidelijk onderscheidend kenmerk in het Dakar-interieur is de standaard Racetex-uitrusting met decoratieve stiksels in de kleur Shadegroen. Exclusief voor de 911 Dakar is deze kleur ook als metallic exterieurlak verkrijgbaar.
Rally Design pakket met looks van winnende Dakar 911 SC/RS 4×4 uit 1984
Het optionele Rallye Design pakket van de nieuwe 911 Dakar is gebaseerd op de tweekleurige lakafwerking in wit/gentiaanblauw metallic van de winnende auto van de Dakar Rally 1984. Porsche gebruikt bij de Dakar voor het eerst de combinatie van een tweekleurige lak en decoratieve folie in serieproductie. Op de flanken van de Dakar kan de klant een individueel startnummer kiezen, uiteenlopend van ‘1’ tot ‘999’. Naast de decoratieve striping in rood en goud draagt de 911 Dakar met Rally Design pakket ook het opschrift ‘Roughroads’ op de portieren. Deze naam is een geregistreerd handelsmerk en verwijst naar de geschiktheid van de Dakar voor offroad-gebruik. Als optie is het Rallye Sport pakket met rolbeugel, zespuntsgordels en een brandblusser leverbaar.
Gratis horloge
Nederlandse kopers van de 911 Dakar krijgen standaard de Porsche Design Chronograph 1 – 911 Dakar of de Chronograph 1 – 911 Dakar Rallye Design Edition die bij de auto past. Voor het eerst is de behuizing van het horloge gemaakt van bijzonder krasbestendig en lichtgewicht titaniumcarbide.
Maart 2023
De nieuwe 911 Dakar is tijdens de Los Angeles Auto Show gepresenteerd. De unieke variant is per direct te bestellen en staat vanaf maart 2023 bij de Nederlandse Porsche Centra. De Nederlandse consumentenadviesprijs bedraagt € 299.900. Dat is inclusief horloge.