Politie kiest voor BMW en Ford als nieuwe basispolitievoertuigen!
De winnaars: Ford Kuga Full Hybrid en BMW X1
Na anderhalf jaar van voorbereiding en intensief testwerk heeft de politie besloten om de Ford Kuga Full Hybrid en BMW X1 in te zetten als de nieuwe basispolitievoertuigen (BPV). De Kuga en X1 kwamen als winnaars uit de aanbesteding met een overtuigend resultaat op gebied van de gebruikservaring, ergonomie, wegligging én de aandrijflijn.
Laten we beginnen met een kleine kanttekening: onder de voorwaarde dat de proefmodellen van de auto’s ook door de politie worden goedgekeurd, worden de Ford Kuga Full Hybrid en BMW X1 de nieuwe basispolitievoertuigen.
Bewust twee partijen
“De politie contracteert bewust twee merken om flexibeler te zijn bij mogelijke leveringsproblemen:, zegt Michel de Roos, voorzitter van de stuurgroep die belast is met de aankoop van de nieuwe auto’s. “De aanbesteding voor nieuwe basispolitievoertuigen is een intensief proces. We moeten met veel onderdelen rekening houden, want een politievoertuig heeft andere eisen dan een ‘normale’ auto. Het allerbelangrijkste is dat onze collega’s hun werk goed en veilig kunnen doen.”
Gebruikerstesten
Om tot een eindoordeel voor de gunning te komen zijn alle voertuigen tot in detail onderzocht en getest door tientallen politiemedewerkers uit verschillende eenheden, de politieacademie en operationele begeleiding en training. Dit gebeurde zowel op het circuit in Lelystad als op de openbare weg. Daarbij werden niet alleen de technische specificaties beoordeeld, zoals het uitbreken in bochten, het remgedrag, rijden over drempels en acceleratie, maar ook het algemene rijcomfort. Belangrijke testcriteria waren daarbij het gemak voor agenten om in- en uit te stappen en de hoeveelheid interieurruimte.
De winnaars
Van al deze onderdelen werd de score van de auto én de ervaringen van de testers nauwkeurig bijgehouden. Jaimy, agent en tester uit de eenheid Den Haag: “Wij moeten uiteindelijk in de auto’s gaan rijden. Daarom zijn deze testen heel belangrijk. Het is fijn dat wij daar deel van kunnen uitmaken.” De gebruikerstesten zijn met een aandeel van vijftig procent in de totaalscore een zwaarwegende factor in de besluitvorming. Daarnaast speelden prijs (dertig procent) en kwalitatieve criteria (twintig procent) een rol. De Ford Kuga en BMW X1 kwamen uiteindelijk als winnaars uit de bus. Zij scoorden onder andere goed op wegligging, stuurgedrag en remgedrag, maar ook op het algemene comfort en rijgedrag op de openbare weg.
Proefmodellen
De leveranciers die de opdracht voorlopig krijgen, bouwen enkele proefmodellen. Deze proefmodellen worden – nadat ze zijn goedgekeurd – ingezet voor een gebruikersperiode in verschillende basisteams in 2024. Alleen als deze fase met de proefmodellen is geslaagd, worden de overeenkomsten ondertekend. Partners Abiom en Veth Automotive verzorgen de op- en inbouw van de communicatiemiddelen bepantsering, signalisatie en zwaailampen.
Welke Ford Kuga gaat de politie rijden?
De Nederlandse politie heeft gekozen voor de Ford Kuga Hybrid. “Deze variant voeren wij officieel niet in Nederland, want in Nederland kennen we alleen de Kuga Plug-in Hybrid”, aldus Sebastiaan van de Pol, woordvoerder van Ford Nederland. De stekkerloze Ford Kuga Hybrid wordt wel in Duitsland geleverd. De auto heeft een 2,5-liter viercilinder benzinemotor met een vermogen van 140 kW (190 pk), gekoppeld aan een CVT-automaat. “Ford Nederland levert in totaal 500 auto’s aan de politie, er is een gelijke verdeling tussen Ford en BMW”, voegt Sebastiaan van de Pol toe.
Periode 2025 tot 2029
Als alles volgens planning verloopt, voorziet de nieuwe overeenkomst met Ford en BMW in de levering en onderhoud van de basispolitievoertuigen vanaf januari 2025 tot en met december 2029 (met uitloop naar december 2032). De eerste uitlevering wordt medio 2025 verwacht. In totaal verwacht de politie ongeveer 1100 auto’s met een brandstofmotor af te nemen.
En hoe ziet het met EV’s?
De ontwikkelingen in de markt voor elektrische voertuigen gaan snel én de politie wil de CO2-uitstoot terugbrengen. Daarom wordt vanaf eind 2025 zo’n dertig procent van de huidige op brandstof aangedreven BPV-personenauto’s (circa 500 stuks) vervangen door elektrische voertuigen. Als alles volgens planning verloopt, start het aanbestedingsproces voor de elektrische basispolitievoertuigen na de zomer.