Peugeot 308: lichter en sportiever
Een oude naam, maar wel een compleet vernieuwde auto: de nieuwe Peugeot 308 heeft de showrooms bereikt. De Fransen werken hard aan een sportievere uitstraling. Dat vertaalt zich in sportievere lijnen, waardoor de nieuwe hatchback nu meer dynamiek uitstraalt.
Een belangrijke eigenschap van de nieuwe Peugeot 308 is de gerealiseerde gewichtsbesparing. Hij is gebaseerd op het nieuwe EMP2-platform dat voor alle modellen van Peugeot en Citroën in het C- en D-segment zal worden gebruikt.
Lichter
Het platform biedt meer dan alleen flexibiliteit. Het is ook zo’n zeventig kilo lichter dan voorheen. De toepassing van gewichtsbesparende materialen, zoals aluminium voor de motorkap en kunststof voor de achterklep, levert nog eens zeventig kilo winst op. De lichtste Peugeot 308 weegt nu slechts 1.050 kilo.
Lichtvoetig en comfortabel
Het lage gewicht is vooral bedoeld om zuiniger te rijden en het weggedrag te verbeteren. Dat is gelukt, want de 308 laat zich heerlijk sturen over bochtige bergwegen, de wegligging is prima en hij is comfortabel. In het ruime interieur valt het bijzondere dashboard op. Vanaf het tweede uitrustingsniveau kent de 308 een aanraakscherm waarmee je zowat alle denkbare functies bedient, inclusief airco en multimedia.
14% bijtelling
Peugeot levert de 308 met keuze uit drie benzine- en twee dieselmotoren. Die laatste twee vallen, net als de kleinste (driecilinder) benzinemotor, in de 20%-bijtellingscategorie. In het voorjaar van 2014 wordt een dieselvariant met een uitstoot van minder dan 82 g/km CO2 toegevoegd. Die heeft voor de zakelijke rijder een bijtelling van 14 procent. De nieuwe Peugeot 308 is te koop vanaf 18.900 euro.