Autotest – Peugeot 308 (2017)
Succesnummer Peugeot biedt nog meer
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Peugeot deed uitstekend zaken met de 308 en 308 SW in het ’14-procent-bijtelling’-tijdperk. Maar die tijd is passé. De 308 moet op eigen kracht verder. De Peugeot 308 is ontdaan van financieel aanlokkelijke make-up en staat weer met een ‘blotebillengezicht’ in de showrooms. Heeft de vernieuwde Peugeot 308 kans van slagen?
Echt schokkend? Nee
We maken in Duitsland kennis met de vernieuwde Peugeot 308. Echt schokkend zijn de wijzigingen niet. Waarom zou Peugeot ook? Het design valt in de smaak bij kopers. Geldt dan niet de regel van ‘never change a winning team’? Peugeot vindt van wel.
AutoRAI TV
De aanpassingen
Om toch maar even de aanpassingen te noemen. De 308 heeft nieuwe koplampen met LED-techniek, een andere motorkap, gewijzigde bumpers, een vierkante tankklep en een grille die meer in lijn is met de 3008 en 5008. Het bekende faceliftriedeltje dus. Maar alles levert een strak resultaat op. De 308 oogt er weer net wat fraaier door, al blijft design natuurlijk een kwestie van smaak. Peugeot introduceert overigens ook nieuwe wieldesigns, exterieurkleuren en bekledingssoorten. Want veel te kiezen hebben is wat kopers tegenwoordig graag willen.
i-Cockpit
Uniek in het C-segment is de i-Cockpit: inmiddels diep geworteld in het DNA van Peugeot en te vinden in alle recent geïntroduceerde Peugeot-modellen. Wat is i-Cockpit? Heel simpel: een bijzonder compact stuurwiel, een hoog geplaatst instrumentarium en een op de bestuurder gericht dashboard. Een bijzonder fijne indeling. Vooral het kleine stuurwiel verhoogt het rijplezier. Een digitale klokkenwinkel – bekend van de 3008 en 5008 – is nog niet in de vernieuwde 308 aanwezig. Dat was volgens Peugeot nog te duur om nu te implementeren. De focus lag nu op het installeren van zoveel mogelijk rijhulp- en veiligheidssytemen. Daar zat ook de meeste ontwikkelingstijd in van de in totaal 2,5 jaar ontwikkelingstijd van deze facelift.
“i-Cockpit valt in de smaak. Vooral het kleine stuurwiel verhoogt het rijplezier.”
Veiligheidssystemen
Wat veiligheidssytemen betreft is de Peugeot 308 daardoor helemaal bij de tijd. Systemen als een noodremassitent met voetgangersherkenning, Lane Departure Warning, vermoeidheidsherkenning, grootlichtassistent, verkeersbordenherkenning, adaptieve cruise control en dodehoekdetectie zitten er allemaal in. Ook present zijn een achteruitrijcamera en een actieve parkeerhulp. Handig!
Touchscreen, zeker doen!
Vanaf uitrustingsniveau Active – het tweede uitrustingsniveau – installeert Peugeot het verbeterde capacitieve touchscreen. Het infotainmentsysteem ondersteunt MirrorLink, Apple CarPlay en Android Auto, precies zoals je mag verwachten van een auto uit 2017. Het infotainmentsysteem werkt prima en snel, maar er zijn betere systemen op de markt. Je mist onder meer fysieke knoppen. Het is nu soms wat lastig om tijdens het rijden de functies te bedienen met een wiebelende vinger.
De motoren
Zonder motoren komen we nergens en dat brengt ons misschien wel bij het meest belangrijke aspect van deze facelift: nieuwe of verbeterde motoren en transmissies. De in Nederland vrij populaire 1,2-liter driecilinder turbomotor (PureTech 130 S&S) is door Peugeot wat zuiniger en schoner gemaakt. Als bestuurder merk je daar niets van. Wel merkbaar is dat de motor als vanouds aangenaam stil en krachtig is en zijn 230 Nm koppel over een breed toerengebied uitsmeert. Peugeot koppelt de driepitter aan een nieuwe handgeschakelde zesbak die erg prettig en met gevoel schakelt.
“Activeer de Sportmodus en Peugeot benadrukt het motorgeluid via geluidsboxen in het interieur. Klinkt jammer genoeg niet heel realistisch.”
Nieuwe dieselmotor
Deze nieuwe zestraps handbak is ook leverbaar op de compleet nieuwe 1,5 liter BlueHDi-dieselmotor met eveneens 130 pk. Deze krachtbron vervangt de BlueHDi met 120 pk. De nieuwe dieselmotor met 130 pk is vooral een interessante krachtbron voor zakelijke rijders. Erg fijn en dankzij 300 Nm altijd bij de les. En hij is zuinig, mits je rustig aan rijdt. Een zestraps automaat is mogelijk op zowel de benzine- als dieselmotor met 130 pk. Voor de BlueHDi 180 levert Peugeot een nieuwe achttraps automaat (EAT8): een heerlijke aandrijflijn, alleen staan de flippers aan de stuurkolom wat ver weg en daardoor niet direct onder handbereik.
Vaarwel 308 GTi 250
In de vernieuwde Peugeot 308 GTi hebben we nog niet gereden. Al is die auto niet schokkend gewijzigd. Wel noemenswaardig is dat Peugeot afscheid heeft genomen van de 250 pk sterke 308 GTi. Alleen de versie met 270 pk staat nog op de lijst omdat de vraag naar deze topuitvoering veel groter is. Vrij logisch dus dat de 250 pk-versie verleden tijd is.
Sport-knop
Het rijden in de 308 is een feestje, zoals gezegd vooral door het kleine stuurwiel. Maar het moet wel gezegd worden dat de besturing wat blijft ‘plakken’ rond de middenstand. Je voelt dan een subtiele weerstand. Dit komt deels door de (uitschakelbare) rijstrookhulp. Allemaal niet storend. Gewoon even wennen. De positionering van de Sport-knop in het interieur is niet heel logisch: direct naast de startknop en net boven de elektronische handrem. De boel blindelings bedienen tijdens het rijden is dus wat lastig. Activeer de Sportmodus en Peugeot benadrukt het motorgeluid via geluidsboxen in het interieur. Klinkt jammer genoeg niet heel realistisch, maar het is wel een leuke gimmick. In de praktijk zal je deze knop niet vaak gebruiken.
“Aangenaam stil, comfortabel, goede stoelen, goede afwerking.”
Bijtellingnonsens
Terug naar de hoofdvraag: heeft de Peugeot 308 kans van slagen? Absoluut! De auto is aangenaam stil, comfortabel, heeft goede stoelen, is goed afgewerkt, is niet de ruimste maar wel een zeer aangename reisauto. Nog altijd een interessante auto voor particulieren en zakelijke rijder, ook zonder al die bijtellingnonsens. Peugeot zal echter wel meer van zich moeten laten horen nu de grote groene 14%-pijlen op showrooms zijn verdwenen. Maar ook omdat de concurrentie in het C-segment moordend is. Aan het product ligt het in ieder geval niet.