Over ranglijstjes en betrouwbaarheid
Column Henri Stolwijk
Ranglijstjes, we zijn er met zijn allen dol op. Ze circuleren dan ook in allerlei variëteiten, maar of ze betrouwbaar zijn? Wilt u bijvoorbeeld weten welk bedrijf het grootste van de wereld is? Het antwoord hangt echt af van welke bron u raadpleegt.
Fortune 500
Bekend is bijvoorbeeld de Fortune 500, gebaseerd op de omzet die bedrijven realiseren. In die (Amerikaanse) lijst over 2015 staan diverse oliemaatschappijen, waaronder Koninklijke Shell in de top tien. Autofabrikant Toyota staat met een omzet van $236,592 miljoen op de 8e plek, Volkswagen staat daar met een omzet van $236,600 miljoen nog net een plaatsje boven. Op de eerste plek prijkt bij Fortune supermarktketen Walmart, met een omzet van $482,130 miljoen. De plaatsen twee, drie en vier zijn voor Chinese energiebedrijven. En technologiebedrijf Apple bekleedt de negende plaats.
Autofabrikanten ontbreken
Maar dan pakken we het lijstje van het eveneens Amerikaanse Forbes uit 2015. Die baseert zijn cijfers op de waarde van bedrijven, in combinatie met het jaarverslag en het aantal medewerkers. Dan ziet de Top Tien er volledig anders uit: vier Chinese banken nemen de bovenste vier plaatsen in, autofabrikanten ontbreken, Amerikaanse banken staan op vijf en zes. Er is wat betreft de Top Tien slechts een overeenkomst met de Fortune 500: Exxon Mobile komt in beide lijstjes voor. En we treffen geen autofabrikanten aan.
“Wat je in elk geval kunt concluderen: de groepen worden sterker”
De allergrootste
Wat we in elk geval wel zeker weten: grote bedrijven worden groter. Dat geldt ook wat betreft autofabrikanten. Al een paar jaar geldt het Japanse Toyota (inclusief dochters Lexus, Hino en Daihatsu) als de allergrootste, met een jaarproductie van 10,1 miljoen auto in 2015. Volkswagen volgt de Japanners op de hielen, met een jaarproductie van 9,9 miljoen voertuigen. Fabrikanten als General Motors, Hyundai, Renault-Nissan, Ford, Daimler en BMW volgen, de Chinezen komen eraan en staan met SAIC inmiddels al in de top tien. Lastig met dit soort lijstjes is overigens wel dat er allerlei combinaties zijn: General Motors herbergt diverse merken, Hyundai is ook de eigenaar van Kia, Daimler is moeder van Mercedes-Benz en Smart, BMW is ook de baas van Mini.
Chinese automarkt groeit
Inderdaad, je kunt de lijstjes dus maken zo je wilt, en verschillende keuzes zijn verdedigbaar. Wat je in elk geval kunt concluderen: de groepen worden sterker. Bovendien zal het beeld de komende jaren wel veranderen. Immers, de Chinese automarkt groeit, de Indiase fabrikant Tata is al eigenaar van Land Rover en Jaguar, maar zal met het eigen merk de komende jaren vast en zeker grote stappen zetten.
“De totale jaarproductie wereldwijd loopt inmiddels richting de 100 miljoen auto’s per jaar”
Tesla
En niet om de prestaties van Tesla te bagatelliseren, het is ontzettend knap zoals dit merk de ranglijsten is binnengestormd, maar de nieuwkomer bouwt dit jaar naar verwachting nog geen 100.000 auto’s. Er zijn ten minste twintig fabrikanten die op jaarbasis meer dan een miljoen stuks op de weg zetten: de totale jaarproductie wereldwijd loopt inmiddels richting de 100 miljoen auto’s per jaar. Alleen Toyota verkoopt per maand nagenoeg het aantal auto’s dat Tesla in heel 2016 bouwt. Voordat Tesla in en top tien lijstje beland komt moet er dus nog heel wat gebeuren.