Oproep: het negeren van rode kruizen moet maar eens klaar zijn
'Elk ongeluk is er één teveel'
Het negeren van rode kruizen door automobilisten moet maar eens afgelopen zijn. Dat is niet alleen de mening van AutoRAI.nl, maar ook van Rijkswaterstaat, de politie en hopelijk de rest van Nederland. Gisteravond was het weer raak op de A2 bij Vinkeveen, toen dertien bestuurders de rode kruizen op de matrixborden negeerden.
Helaas staan de overtreders op de A2 niet alleen. Google maar eens op ‘rode kruizen negeren’ en je ziet dat het bijna dagelijkse kost is. Ja, er zijn maatregelen getroffen. Zo kregen meer weginspecteurs van Rijkswaterstaat een BOA-status , zodat zij bekeuringen kunnen uitdelen en er zijn waarschuwingsborden geplaatst. Ook valt het negeren van rode kruizen sinds 1 januari 2015 onder het strafrecht. De boete is op dit moment 237 euro.
Die boete schrikt ongetwijfeld af, maar automobilisten weten dat de pakkans niet extreem groot is. Die gok wordt dus toch zeer regelmatig genomen en dat is – behalve bijzonder asociaal – vooral levensgevaarlijk. Vaak loopt het goed af, maar soms ook niet. Vooral de weginspecteurs zijn hun leven niet zeker.
De cijfers
Het aantal aanrijdingen door het negeren van de rode kruizen loopt door de maatregelen terug (2014 = 21, 2015 = 10), maar dit jaar staat het aantal toch ook alweer op acht. Daar staat tegenover dat er in 2017 al ruim 500 automobilisten op de bon zijn geslingerd voor dit verkeersdelict. In heel 2016 ging het om ruim 700 bekeuringen, aldus Rijkswaterstaat.
Minister Schultz Van Haegen van Infrastructuur en Milieu: “Het is positief dat het aantal aanrijdingen met voertuigen van weginspecteurs flink is gedaald. Maar elke aanrijding is er één te veel. Het is van groot belang dat de weginspecteurs, die dagelijks werken aan veiligheid en doorstroming op de snelwegen, veilig hun werk kunnen doen. Beboeten van slecht rijgedrag – zoals het negeren van rode kruisen – blijft hard nodig om het aantal aanrijdingen verder terug te dringen.”
Oproep
Het negeren van rode kruizen is in zekere zin precies hetzelfde als ambulancebroeders of andere hulpverleners lastigvallen bij het helpen van mensen. Ook weginspecteurs van Rijkswaterstaat helpen mensen en zorgen voor veiligheid. Laat die mensen hun werk dan ook veilig doen.