Oproep aan overheid: SEPP-subsidie ook voor elektrische microcars!
SEPP-subsidie ook voor elektrische L6e- en L7e-voertuigen
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Om het rijden in elektrische personenauto’s onder particulieren te stimuleren, riep de Nederlandse overheid enkele jaren geleden de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren – kortweg SEPP – in het leven. De beginjaren waren heel succesvol, maar het effect van de subsidieregeling zwakt nu sterk af. Eind 2023 zat er nog bijna 25 miljoen euro in de subsidiepot. Elektrisch rijden blijft nog altijd te duur voor heel veel Nederlanders. Er is een oplossing: SEPP-subsidie geven aan elektrische microcars in de L6e- en L7e-categorie. Die zijn namelijk stukken goedkoper!
L6e en L7e uitgelegd
Oké, in dit artikel over SEPP-subsidie voor microcars geven we eerst even wat uitleg over L6e en L7e. Want wat houdt dat precies in? Eigenlijk is het vrij simpel: onder de L6e-categorie vallen lichte vierwielers. Denk hierbij aan modellen als de Opel Rocks Electric, Citroën Ami of Fiat Topolino. Onder de L7e-categorie vallen modellen als de Microlino en Silence S04. Deze laatstgenoemde twee elektrische L7e-modellen halen een topsnelheid van 90 km/u, daar waar de L6e-modellen maximaal 45 km/u kunnen rijden.
Prima oplossing
Voor heel veel mensen – woonachtig in de stad of juist daarbuiten – is zo’n microcar een uitstekende keuze om op een duurzame manier van A naar B te rijden. Maar als particulier krijg je geen voordeel in de vorm van een subsidie. Bij zakelijk gebruik profiteer je wel van een MIA-regeling, maar die is niet van toepassing op particulieren.
Italië doet het al!
Dat zou anders moeten. Nederland kan wat dat betreft veel leren van andere landen in Europa. Neem Italië. Dat land hanteert een zogeheten Ecobonus, waardoor particulieren 3.000 euro korting krijgen op een elektrisch voertuig, óók op een voertuig als de Fiat Topolino. Dat scheelt een hoop, helemaal omdat deze elektrische microcars een sterk lagere vanafprijs kennen. Zo’n Topolino kost in Italië met subsidie nog maar 7.500 euro.
SEPP-subsidie ook voor L6e en L7e
Dat er iets moet gebeuren is duidelijk, want zelfs met bijna 3.000 euro aan overheidssubsidie voor nieuwe EV’s maken nog maar weinig particulieren de overstap op elektrisch rijden. Echte rocket science lijkt het ons niet. De RVO – verantwoordelijk voor de uitvoering van de SEPP-subsidie – hoeft alleen maar in het systeem te verwerken dat particulieren ook op elektrische L6e- en L7e-voertuigen subsidie krijgen.
Rekenvoorbeelden
Oké, stel dat de SEPP-subsidie ook gaat gelden op elektrische voertuigen in het L6e- en L7e-segment, wat is dan het gevolg voor de vanafprijs? We geven wat rekenvoorbeelden, waarbij de Nederlandse overheid 2.950 euro subsidie geeft op de aanschaf van een nieuwe microcar. Wat is dan het effect op de vanafprijs?
Onderstaande rekenvoorbeelden zijn op basis van 2.950 euro SEPP-subsidie
L6e
Opel Rocks Electric Tekno
- Vanafprijs: 9.499 euro
- Met SEPP-subsidie: 6.549 euro
Citroën AMI POP
- Vanafprijs: 8.890 euro
- Met SEPP-subsidie: 5.940 euro
FIAT Topolino (richtprijs)
- Vanafprijs: 10.500 euro
- Met SEPP-subsidie: 7.550 euro
Birò Urban
- Vanafprijs: 13.495 euro
- Met SEPP-subsidie: 10.545 euro
L7e
Micro Microlino
- Vanafprijs: 17.990 euro
- Met SEPP-subsidie: 15.040 euro
Silence S04
- Vanafprijs: 16.999 euro
- Met SEPP-subsidie: 14.049 euro
XEV YoYo
- Vanafprijs: 15.770 euro
- Met SEPP-subsidie: 12.820 euro
Stevige impact op prijs dankzij SEPP-subsidie
Zoals je merkt heeft een subsidie van 2.950 euro een stevige impact op de vanafprijs van een microcar. Vooral in de L6e-categorie daalt de vanafprijs sterk. In 2024 zit er in totaal 58 miljoen euro in de SEPP-subsidiepot. Waarom ook geen SEPP-subsidie op ‘microcars’?
Van sommige modellen die besproken zijn in dit artikel hebben we ook een video. Bekijk ze hieronder!