Afscheid duurtester: Opel Rocks Electric – EINDOORDEEL
Is de Rocks goed bevallen?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Goed, en dan is het alweer voorbij met de pret. De duurtest van onze Opel Rocks Electric zit erop. Bijna 9 maanden reden we in deze Opel. Niet zozeer in de stad, maar juist in een landelijke omgeving. En soms ook in de stad. Daarbij hebben we op een haar na 1.000 kilometer afgelegd. We kunnen dus echt wel wat zinnigs vertellen over deze kleine Opel. Dít is opgevallen tijdens de duurtest!
Duurtest Opel Rocks Electric
Waarom deze duurtest? Simpel onderzoeken of een microcar als deze Rocks een ‘normale’ personenauto kan vervangen. De afgelopen maanden hebben jullie verschillende video’s zien verschijnen op ons Youtube-kanaal. We zijn bijvoorbeeld ingegaan op het onderhoud van de Opel Rocks, je zag een zwaar gemodificeerde Rocks monstertruck voorbijkomen en we hebben de Rocks vergeleken met de Microlino Lite. Heb je die video’s gemist? Check ze dan alsnog op ons Youtube-kanaal. Op AutoRAI.nl zijn we ook ingegaan op de do’s en dont’s van deze Opel Rocks Electric, ook interessant om terug te lezen.
Elektrische brommobiel
Op papier is de Opel Rocks natuurlijk een brommobiel, maar steeds vaker horen we ook de term citycar. Van die elektrische citycars zijn er steeds meer. Denk aan de Citroën Ami en Fiat Topolino, de broertjes van deze Rocks. Maar je hebt ook de Biro en Microlino. Het is een nieuwe vorm van mobiliteit die stiekem voor heel wat mensen interessant kan zijn. Ze zijn spotgoedkoop in de verzekering, voldoende comfortabel, genoeg opbergruimte en je zit droog. En dat – in het geval van deze Opel Rocks Electric – voor minimaal 8.699 euro. Je moet toegeven dat dát interessant in de oren klinkt.
Kan de Rocks een normale auto vervangen?
De grote vraag is vooral of deze Opel Rocks Electric een normale auto kan vervangen. En voor welke doeleinden je zo’n Opel precies gebruikt. Wij hebben de Opel Rocks Electric gebruikt voor verschillende doeleinden. Je kan denken aan:
- Familiebezoeken
- Boodschappenauto
- Kappersbezoeken
- Recreatieritten
- Het vervoeren van de hond
- Ritjes naar het bos
- Voor de fun, om te toeren
Extra reistijd accepteren
Feitelijk dus voor dezelfde zaken al waar je misschien ook een auto voor gebruikt. We hebben tijdens deze ritten een normale auto niet gemist. Je neemt genoegen met de topsnelheid van 45 km/u en accepteert de vaak slechts enkele minuten langer durende reis. Als je echt uitsluitend ritjes in de buurt maakt, dan is zo’n Opel ideaal vervoer, ook al zijn er soms ook best wat nadelen.
Het volgende viel op tijdens de duurtest:
- Lekkage raamrubber, zorg ervoor dat dit rubber goed aansluit, anders is er een kans dat het water zo naar binnen loopt
- Het klapmechanisme verliest na verloop van tijd zijn sterkte, waardoor een omhoog gescharnierd raam tijdens het rijden vaak naar beneden komt. Nog zoekende naar een oplossing. Tijdens koud weer is dat effect meer, omdat het kunststof dan stroever is. In de zomer is alles ‘soepeler’ en dan ‘valt’ het raam vaak naar beneden tijdens het rijden.
- Het lijm van de kunststof panelen kan na verloop van tijd loslaten. Daardoor ontstaan er wat kieren. Goed onderhoud is belangrijk.
- De boomboxspeaker van JBL in Opel Rocks-design past qua vorm mooi in het opbergvakje achter het display, maar staat daar allesbehalve stevig. Je plaatst hem beter gewoon in het deurvak achter het net. Daar ligt hij veel stabieler.
- Het opbergen van de laadkabel blijft een dingetje. Je moet hem met beleid terugstoppen in zijn holletje, verbogen aan de bijrijderskant. Neem hier de tijd voor, want wie hem goed opbergt, kan hem ook weer eenvoudig eruitzagen.
- De rijprestaties kunnen in de winter worden beperkt door een te lage buitentemperatuur.
Het opladen van de Opel Rocks Electric
Het opladen van de Opel Rocks Electric gebeurde tijdens deze duurtest altijd thuis. Dankzij zonnepanelen konden we de Opel opladen als de zon scheen. Dan is het in principe gratis stroom en kost het opladen van de 5,5 kWh batterij nagenoeg niets. De actieradius van 75 kilometer blijkt in de praktijk goed te kloppen. Een retourtje (schoon)ouders is – in ons geval – 10 kilometer en we kunnen toch al snel zes keer op en neer voordat we weer moeten laden. Houd in de praktijk dus rekening met ongeveer 60 kilometer rijbereik. Actieradiusvrees hebben we in ieder geval nooit gehad. De boordcomputer is vrij accuraat. Want zelfs met slechts 5 kilometer rijbereik is er nog geen reden tot paniek, ook al beperkt de Rocks dan wel de prestaties.
Conclusie
Conclusie? We reden deze Opel Rocks Electric in het voorjaar, in de zomer, herfst en ook in de winter. En dat is uitstekend bevallen. Natuurlijk doe je wat concessies op het gebied van comfort en reistijd. Maar hij brengt je wel waar je zijn moet. Vooral de prijs-kwaliteitverhouding is uitstekend. Je krijgt gewoon veel ‘auto’ voor je geld. Zou jij een microcar overwegen?
Kijk alles nog eens terug
- Opel Rocks Electric versus Microlino LITE – met VIDEO
- Opel Rocks Xtreme monstertruck – met VIDEO
- Opel Rocks: hoe zit het met onderhoud? – met VIDEO
- Opel Rocks: dit mag wel en dit mag niet