Autotest – Opel Insignia Sports Tourer (2017)
Waarom rijden we niet gewoon naar het Italiaanse Garda-meer, vragen we ons hardop af
Heette de extra ruime versie van de Opel Vectra nog gewoon ‘Stationwagon’, zijn opvolger Insignia gaat al jaren als ‘Sports Tourer’ door het leven. Klinkt flashy, maar is het ook nog ergens op gebaseerd? Een autotest met de nieuwe Opel Insignia Sports Tourer moet duidelijkheid geven.
Tour en Sport
Is de nieuwe Opel Insignia Sports Tourer zoals in ons geval uitgerust met FlexRide – ook al zo’n mooie term –, dan bevinden zich op de middenconsole, achter de versnellingshendel twee toetsen. Op de ene staat ‘Tour’, op de ander ‘Sport’. Die lijken de boel al te verklaren – goh, dit wordt de kortste autotest ooit. In de stand ‘Sport’ rijdt de Insignia Sports Tourer een stuk sportiever. Hij reageert alerter op stuurbewegingen, je voelt duidelijker wat onder de auto gebeurt en de gasrespons is kwieker. Een heel prettige stand waarin we bijna de hele testweek gereden hebben.
“De toevoeging Sports Tourer is te rechtvaardigen”
De langste
Omdat je in de Insignia Sports Tourer tamelijk laag zit – zeker in vergelijking tot alle crossovers die Opel de laatste tijd over het land uitstort – en je de stoel nóg lager kunt zetten, heb je al snel het idee in een sportieve hatchback te rijden in plaats van een net geen 5 meter (!) lange stationwagen. Een gevoel dat de brede middenconsole en de in het donker fraai oplichtende sfeerverlichting onder de deurhendels versterken. Een uiterst prettige ambiance. Om nog terug te komen op die lengte; de Opel Insignia Sports Tourer is langer dan bijvoorbeeld een Mercedes E-Klasse Estate en Volvo V90 of een directe concurrent als de Skoda Superb Combi. Als eigenaar kun je dus opscheppen dat je de langste hebt.
Welverdiende vakantie
Dan de ‘Tour’-stand. Die is voor een meer ontspannen rijstijl, zegt Opel. Kan kloppen. We ervaren inderdaad meer comfort. De auto strijkt oneffenheden in het wegdek als het ware glad. Hij deint zelfs een beetje over het asfalt, zoals die ‘good old’ Vectra dat vroeger ook deed – net als zoveel andere auto’s uit zijn tijd. We vragen ons achter het stuur steeds vaker af waarom we niet gewoon naar het Italiaanse Garda-meer rijden om hier te genieten van een welverdiende vakantie, zo relaxed rijdt de Opel. Op de Autobahn in de ‘Sport’-stand met een gangetje van 200 km/uur en eenmaal op de minder goed onderhouden Autostrada langzamer verder in ‘Tour’. We komen uitgerust aan, dat is zeker.
“Doe eens gek en neem hem in de kleur Absolute Red”
Een geweldige reisauto, die Insignia Sports Tourer
De denkbeeldige lifters die we onderweg oppikken, genieten achterin van een riante been- en hoofdruimte. Een geweldige reisauto, die Insignia Sports Tourer. Vooral ook vanwege de ‘ergonomische AGR-comfortstoelen’ zoals Opel ze noemt. Zelden zaten we op zulke fijne stoelen. Zeker in de auto, maar zelfs thuis moeten we schoorvoetend toegeven. Ze zijn optioneel, maar sla alsjeblieft je spaarvarken erop stuk, ze zijn het waard. Door de uitschuifbare zitting ondersteunen ze ook de benen van lange mensen goed. En als je wilt, omklemt de stoel je dusdanig dat je het idee hebt in de Phyton van de Efteling te zitten.
Spaarvarken
Onderweg vermaken we ons opperbest. Van de fijne rijeigenschappen van de Opel Insignia Sports Tourer, maar ook van de geweldig goede sound van de Bose®-audio-installatie. Ook optioneel, maar wie weet heb je behalve een gevuld spaarvarken ook nog ergens een oude sok met inhoud liggen. Geen geld kost de mogelijkheid de apps van je smartphone te gebruiken via het 7-inch touchscreen in kleur. Wij hadden verder de beschikking over digitale radio en een duidelijk navigatiesysteem met heldere aanwijzingen. Keurig.
“Sla alsjeblieft je spaarvarken erop stuk; ze zijn het waard”
Insignia Sports Tourer is tot 200 kg lichter
De toevoeging ‘Sports Tourer’ is dus te rechtvaardigen. Ook als de auto niet over FlexRide beschikt. Want de lagere zit blijft, evenals het knusse interieur en de goede rijeigenschappen, beter dan van bijvoorbeeld veel SUV’s en crossovers. Daarbij is het design van de ruimste Insignia ook sportief te noemen. Bovendien is hij tot 200 kg lichter geworden dan zijn voorganger. Zie dat maar eens tegen te komen bij al die afvalraces bij commerciële televisiezenders! Doe eens gek en neem hem in de kleur ‘Absolute Red’. De rode kleur staat de auto waanzinnig goed. Wellicht moet je ervoor kiezen de chromen strip over de gehele lengte van de auto in het matzwart te laten spuiten. Dan staat er absoluut een fraaie stationwagen (doen we het weer!) voor de deur.
“Voor mannen die per se willen opscheppen dat ze de langste hebben”
3 redenen waarom de Insignia Sports Tourer ondanks zijn flashy naam stiekem toch een traditionele grote stationwagen is.
1: De bagageruimte. Die is 532 liter groot. Niet genoeg? Klap de achterbankleuning neer (in 40/60 of optioneel 40/20/40) en je kan 1.638 liter kwijt. Best flink.
2: Hij is superpraktisch. Achterklep open? Dat kan elektrisch met een zwaai van je been onder de achterbumper. Handig: de Opel projecteert de plek waar dat moet gebeuren op de weg. Ook handig: de klep kan ook vanaf de bestuurdersplaats bediend worden. De bagageruimte is verder goed toegankelijk en voorzien van een dubbele bodem, bevestigingsrails en sjorhaken.
3: Ziet eruit als een stationwagen. Tja, daar kun je niet omheen, flashy naam of niet.
Conclusie
Voor wie is de Opel Insignia Sports Tourer bedoeld? Bijvoorbeeld voor degene die niet mee wil met de huidige trend van crossovers die niet per definitie ruimer zijn en wel een hoogwerker aanschaft als hij of zij een hoge zit wil. Ook voor gezinnen die de chaos met ellenlange wachttijden van Schiphol willen mijden zodra ze binnen Europa op vakantie gaan. En voor zakenmannen en -vrouwen die veel op de weg zitten, representatief voor de dag willen komen en lak hebben aan een premium imago – want hoe graag Opel dat met de Insignia misschien ook ambieert, dat heeft het nog niet. Én voor mannen die per se willen opscheppen over dat ze de langste hebben.
Pluspunten
+ Geweldige reisauto, kilometervreter
+ Multimedia goed op orde
+ Krachtige koppelrijke 2.0 CDTi-dieselmotor (125 kW/170 pk)
+ Fraai design, vinden we
Minpunten
– Niet de allerruimste in zijn klasse (mocht dat een minpunt zijn)
– Chromen strip over volledige zijkant wel heel smaakgevoelig
– Niet de voordeligste in aanschaf, mocht je die wel zoeken