Opel stoft GSi-benaming af: dit is de Opel Insignia GSi
Vooral optisch en ondersteltechnisch onder handen genomen.
Opel blaast een welbekende afkorting nieuw leven in: GSi. Op de autoshow van Frankfurt (van 14 tot en met 24 september) debuteert namelijk de nieuwe Opel Insignia GSi. In het vierde kwartaal van dit jaar is de nieuwe Opel Insignia GSi te bestellen in Nederland.
Géén OPC-power
De Insignia-range bestaat momenteel uit de Insignia Grand Sport, Insignia Sports Tourer en Insignia Country Tourer bij. De Insignia GSi, op basis van de Grand Sport, brengt wat sportiviteit naar de Insignia-range, maar niet meer power dan het huidige Insignia-topmodel. De Insignia GSi krijgt namelijk de bekende 2.0 Turbo met 191 kW (260 pk) en 400 Nm, gekoppeld aan een achttraps automaat en vierwielaandrijving met torque vectoring krijgt. Er komt bovendien een Insignia GSi met een dieselmotor.
“De Insignia GSi komt er met een turbobenzine- of turbodieselmotor”
Sportiever onderstel
De Opel Insignia GSi heeft een verlaagde wielophanging met kortere veren, sportievere schokdempers, Brembo-remmen en 20-inchwielen met Michelin Pilot Sport 4 S-banden. Het FlexRide-onderstel is standaard. De bestuurder heeft de keuze uit vier programma’s, waaronder Standard, Tour en Sport. Afhankelijk van de gekozen modus reageren de besturing en het gaspedaal feller. De vierde modus is de Competition-modus, die te activeren is met de ESP-knop. Met twee keer indrukken van deze knop is de tractiecontrole uitgeschakeld en zijn er volgens Opel driftacties mogelijk.
“GSi staat bij Opel voor efficiënt, scherp en precies. Bij OPC moet je daar power aan toevoegen. GSi staat op zichzelf.”
Nürburgring
De nieuwe Insignia GSi is op de Nordschleife van de Nürburgring volgens Opel sneller dan de Insignia OPC van de vorige generatie. Dat komt onder meer doordat de GSi 160 kilogram lichter is dan een vergelijkbare Insignia OPC 2.8 V6 Turbo. “Het is de combinatie van minder gewicht, vooral op de vooras, een lager zwaartepunt, de gemakkelijke besturing, het grote vermogen over een breed toerengebied en optimale tractie”, zegt Volker Strycek, Opels Director Performance Cars & Motorsport.
Herkennen
De Insignia GSi is herkenbaar aan de grote, verchroomde luchtinlaten aan de voorzijde en een achterspoiler voor neerwaartse druk op de achterwielen. In het interieur plaatst Opel met leder beklede AGR-sportstoelen, een met leder beklede sportstuur afgevlakt aan de onderzijde en tot slot aluminium pedalen.
“Door de terugkeer van GSi is het onduidelijk of Opel de naam OPC blijft voeren”
GSi-modellen weleer
GSi staat voor Grand Sport injection en werd door Opel op diverse modellen gebruikt. Voor het eerst in 1983 met de lancering van de Corsa A GSi als reactie op het GTI-label van Volkswagen. De GSi-aanduiding is gebruikt voor de Manta B, Kadett E, Corsa A, Corsa B, Corsa C en Corsa D. In 2017 introduceerde Opel nog de Astra F GSi, maar dat was niet het topmodel van de Astra-range. Opel introduceerde in 1998 het OPC-label. Sindsdien fungeert OPC als label voor topversies.
OPC in gevaar? Welnee
De terugkeer van GSi heeft volgens Opel geen gevolgen voor het Opel Performance Center, kortweg OPC: het hete performancelabel van Opel. “GSi staat bij Opel voor efficiënt, scherp en precies. Bij OPC moet je daar power aan toevoegen. GSi staat op zichzelf”, aldus een woordvoerder van Opel Nederland. “GSi heeft dus geen gevolgen voor OPC.” Of Opel in de toekomst meer GSi-modellen uitbrengt, kan de woordvoerder niet bevestigen. “Wij doen geen uitspraken over toekomstige producten.” Toch lijkt dat wel een voor de hand liggende richting. Opel stoft GSi niet voor niets af. Vooralsnog staan er overigens nog twee OPC’s in de prijslijst: de Corsa OPC en Astra GTC OPC.