Opel kiest voor meer transparantie rond verbruik en uitstoot
Vanaf medio 2016 verbruikscijfers volgens realistischere WLTP-cyclus
Opel bereidt zich voor op de toekomstige strengere emissienormen. Met ingang van het tweede kwartaal van 2016 publiceert Opel behalve de resultaten van de huidige officiële verbruiks- en emissietests ook de verbruikscijfers volgens de ‘Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure’ (WLTP), die in 2017 de nieuwe norm wordt.
De Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure vervangt in 2017 de huidige New European Driving Cycle-testcyclus (NEDC). Opel begint al in de loop van 2016 met de gebruikscijfers van de nieuwe Astra, waarvan het naast de huidige officiële verbruiks- en emissiecijfers ook de verbruikscijfers volgens de WLTP-testcyclus publiceert. De WLTP-procedure wordt breed gedragen in de auto-industrie en is een representatievere weergave van de praktijk dan de huidige testcyclus.
[gallerij-1]
De WLTP-test is gebaseerd op procedures die een realistischer beeld geven van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot in de praktijk. De nieuwe testcyclus is belangrijk om gestandaardiseerde, reproduceerbare en vergelijkbare resultaten te verkrijgen.
SCR-techniek
Opels dieselingenieurs zijn ook gestart met het verbeteren van de techniek om de NOx-uitstoot door dieselmotoren verder te reduceren. Opel loopt hiermee vooruit op de zogeheten ‘Real Driving Emissions’-testcyclus (RDE), die ook per 2017 wordt ingevoerd. RDE geeft de uitstoot in de praktijk weer en is een aanvullende test op de weg, die naast de huidige testmethode wordt uitgevoerd.
Vanaf de zomer van 2016 verwacht Opel de verbeterde techniek te integreren in het productieproces.