Opel-koplampen volgen oogbewegingen
Koplampbundels die de oogbewegingen van de bestuurder volgen? Dat is wat Opel betreft geen science fiction meer. Opel werkt al jaren aan deze technologie en verwacht het over enkele jaren op de markt te brengen.
Er zijn systemen die met vijf tot tien camera’s oogbewegingen volgen, maar het “Eye Tracking” oogvolgsysteem van Opel werkt met behulp van een webcam. De camerabeelden worden omgezet in commando’s voor elektrische servomotoren die de koplampreflectoren bewegen. Het werkt, maar volgens Opel – dat op dit gebied samenwerkt met de Technische Universiteit van Darmstadt – reageren de koplampen te traag. Camera’s met infraroodsensoren en lichtgevoelige diodes zijn de oplossing. De oogbewegingen van de bestuurder worden meer dan vijftig keer per minuut gescand, ook bij schemering en in het donker.
Vertragingsfilter
Maar wat als de bestuurder zijn hoofd en ogen snel heen en weer beweegt? Die bewegingen moeten de koplampen natuurlijk niet exact volgen. “Dus hebben we een soort vertragingsfilter ingebouwd voor een meer vloeiende beweging van de lichtbundels”, zegt Ingolf Schneider, Director Lighting Technology bij Opel. “Kalibreren van het oogvolgsysteem voor elke individuele bestuurder is daardoor ook niet nodig. En als de bestuurder even opzij kijkt, blijven de koplampen gewoon in de rijrichting schijnen.”
Led-matrix
De Duitse autofabrikant zit ook in de laatste testfase van hun adaptieve led-matrix verlichtingstechnologie. Deze techniek past de koplampbundels automatisch aan om andere weggebruikers niet te verblinden. Verschillende led-zones zijn onafhankelijk van elkaar op dim- of grootlicht te schakelen. Daarmee is dit systeem in staat een naderde auto of een voorligger uit de grootlichtbundel te houden, terwijl de rest van de weg goed verlicht blijft. Opel wil de led-matrixverlichting binnen achttien maanden in productie nemen.